• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Hayk Simons: Het Nieuwe Aanbesteden een zonnige toekomst?

Opinie 7 januari 2013

Hayk Simons: Het Nieuwe Aanbesteden een zonnige toekomst?
We zitten midden in de donkere maanden van het jaar: korte dagen, weinig zon en minder energie. De vermoeidheid slaat eerder toe en het ligt s’ochtends nog zo lekker…
 
Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van Atir
 

De blijvende economische banken-, schulden- en eurocrisis helpen ook niet echt voor een beter gevoel. Nog steeds raken meer mensen werkeloos. De overheid gaat verder bezuinigen met als gevolg een blijvende druk op prijs en kwaliteit in facility management. Kortom somberheid troef.  

 

Juist nu hebben we behoefte aan optimisme. We laten de somberheid niet toeslaan. Er zijn ook berichten waar we blij van worden en redenen om uitbundig feest te vieren. Joviale contacten, waardevolle samenwerkingen, contracten waar je gelukkig van wordt, blije opgewekte en tevreden medewerkers.
 
Helpt de nieuwe aanbestedingswet de schoonmaakbranche om de toekomst positief in te zien? Het Europese aanbestedingsrecht waar wij nu mee te maken hebben dateert uit 1993 en is voor het laatste gemoderniseerd in 2004. Vernieuwing is wel op zijn plaats. In mijn ogen schoten de regels op onderdelen zijn doel voorbij. Neem als voorbeeld het gelijkheidsbeginsel: gelijke kansen voor alle deelnemende ondernemingen. Uit praktijk blijkt dat de grote schoonmaakbedrijven in de afgelopen decennia verreweg de meeste opdrachten gegund hebben gekregen. Dit is versterkt door de juridische procedures (waar kleinere schoonmaakbedrijven geen geld voor hebben) en de ontstane jurisprudentie.
 
Na veel inspanningen gevolgd door afwijzingen bij Europese procedures is de balans opgemaakt. De kleinere leveranciers zijn veelal afgehaakt. Dit was toch niet de bedoeling? Ik ben daarom benieuwd of de nieuwe richtlijnen inderdaad leiden tot meer kansen voor de kleinere schoonmaakbedrijven. Maar ook tot minder administratieve lasten (lees kosten) en meer transparantie en maatschappelijke/duurzame waarde. Interessant is ook hoe Past Performance (negatieve en positieve ervaringen uit het verleden) in de gunning kan worden meegenomen. Als dit namelijk lukt ontstaat een groot belang bij de schoonmaakbedrijven om een top prestatie te leveren en te investeren in de samenwerking. Dit geeft een positieve “boost” aan de langgekoesterde lange en gezonde contracten, waar ik fervent voorstander van ben..
  
En ja het klopt dat de VMS (Stichting van gecertificeerde makelaars in schoonmaakdienstverlening) (ik spreek zelf liever over adviesbureau dan makelaar) een belangrijke rol speelt om de doelstellingen van de nieuwe richtlijnen te stimuleren. Wij, als adviseurs, ondersteunen immers veel grote en kleinere overheidsinstellingen bij de Europese aanbestedingen. Beloofd: Wij gaan ons tot het uiterste inspannen om het algehele vertrouwen in de schoonmaakbranche verder te versterken door de mogelijkheden en kansen in de nieuwe aanbestedingsregels te zoeken. Wij gaan ons verder focussen op verbetering van de dienstverlening en innovatie in plaats van op de prijzen. En dat in een tijd waarin het consumentenvertrouwen en het vertrouwen van bedrijven dalen.
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren