• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hayk Simons: De waarde van gastvrijheid in de schoonmaak

Opinie 11 oktober 2012

Hayk Simons: Het Nieuwe Aanbesteden een zonnige toekomst?
Door een ongelukkige val is mijn lieve moeder ongewenst ervaringsdeskundige op het onderwerp gastvrijheid in de schoonmaak. Het belang en de waarde van deze gastvrijheid wordt mij bijna dagelijks maar weer eens duidelijk uit haar reacties.

 

Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van Atir.

 

Zij is nu enkele weken in verschillende zorginstellingen opgenomen. Haar beleving over de schoonmaak verschilt in grote mate per instelling. In de eerste werd opvallend weinig tijd besteed aan schoonmaken, snel en oppervlakkig ging men door de ruimte. De schoonmakers besteedden geen enkele tijd en aandacht aan de patienten, spraken hooguit met elkaar onderling en vaak ook nog in een vreemde taal. Hoogstwaarschijnlijk zijn zij zich van geen kwaad bewust over het gevoel wat hun gesloten houding oproept bij de patienten en willen zij juist zo onopvallend mogelijk hun werk uitvoeren. Niet wetende dat het ontbreken van enig contact juist als onprettig wordt ervaren en zelfs als inbreuk op de privacy.
 
Neem dan de volgende instelling. De schoonmakers maken echt schoon en lijken hier ook meer tijd voor te hebben. Maar nog veel belangrijker is dat de schoonmakers belangstellend zijn en de patienten aandacht geven, aldus mijn moeder. Dat doen ze overigens gewoon tijdens het schoonmaken. Goedemorgen, mevrouw Simons! Ze hebben een vriendelijk woordje klaar. Hoe gastvrij. Een verademing voor mijn moeder en volgens mij voor de “gemiddelde” patiënt, in het beleven van deze dienstverlening.
 
Mijn moeder vertelde me dat ze haar waardering had uitgesproken naar de schoonmakers op de afdeling. Meteen gaf ze daarbij aan dat ze uit de reactie op deze complimenten kon opmaken dat de schoonmakers niet gewend zijn dergelijke complimenten te ontvangen. Wat een beetje aandacht voor elkaar kan doen!
 
Kortom: Een glimlach, vriendelijkheid en belangstelling zorgen weliswaar niet voor een medisch wonder, ze zijn wel uiterst belangrijk met name in een zorgomgeving. Bovendien zijn hier geen extra kosten aan verbonden en levert het enkel winst op voor zowel schoonmakers als patienten. Wist u trouwens dat er maar liefst 43 spieren nodig zijn om te fronsen en slechts 14 om te lachen. Dus dit kan toch ook de gastvrijheid zeker niet in de weg staan.
 
Goed van schoonmaakbedrijven dat aan het gastvrijheidsaspect meer en meer aandacht besteed wordt!
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren