• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Hayk Simons: De waarde van gastvrijheid in de schoonmaak

Opinie 11 oktober 2012

Door een ongelukkige val is mijn lieve moeder ongewenst ervaringsdeskundige op het onderwerp gastvrijheid in de schoonmaak. Het belang en de waarde van deze gastvrijheid wordt mij bijna dagelijks maar weer eens duidelijk uit haar reacties.

 

Hayk Simons (h.simons@atir.nl) is directeur van Atir.

 

Zij is nu enkele weken in verschillende zorginstellingen opgenomen. Haar beleving over de schoonmaak verschilt in grote mate per instelling. In de eerste werd opvallend weinig tijd besteed aan schoonmaken, snel en oppervlakkig ging men door de ruimte. De schoonmakers besteedden geen enkele tijd en aandacht aan de patienten, spraken hooguit met elkaar onderling en vaak ook nog in een vreemde taal. Hoogstwaarschijnlijk zijn zij zich van geen kwaad bewust over het gevoel wat hun gesloten houding oproept bij de patienten en willen zij juist zo onopvallend mogelijk hun werk uitvoeren. Niet wetende dat het ontbreken van enig contact juist als onprettig wordt ervaren en zelfs als inbreuk op de privacy.
 
Neem dan de volgende instelling. De schoonmakers maken echt schoon en lijken hier ook meer tijd voor te hebben. Maar nog veel belangrijker is dat de schoonmakers belangstellend zijn en de patienten aandacht geven, aldus mijn moeder. Dat doen ze overigens gewoon tijdens het schoonmaken. Goedemorgen, mevrouw Simons! Ze hebben een vriendelijk woordje klaar. Hoe gastvrij. Een verademing voor mijn moeder en volgens mij voor de “gemiddelde” patiënt, in het beleven van deze dienstverlening.
 
Mijn moeder vertelde me dat ze haar waardering had uitgesproken naar de schoonmakers op de afdeling. Meteen gaf ze daarbij aan dat ze uit de reactie op deze complimenten kon opmaken dat de schoonmakers niet gewend zijn dergelijke complimenten te ontvangen. Wat een beetje aandacht voor elkaar kan doen!
 
Kortom: Een glimlach, vriendelijkheid en belangstelling zorgen weliswaar niet voor een medisch wonder, ze zijn wel uiterst belangrijk met name in een zorgomgeving. Bovendien zijn hier geen extra kosten aan verbonden en levert het enkel winst op voor zowel schoonmakers als patienten. Wist u trouwens dat er maar liefst 43 spieren nodig zijn om te fronsen en slechts 14 om te lachen. Dus dit kan toch ook de gastvrijheid zeker niet in de weg staan.
 
Goed van schoonmaakbedrijven dat aan het gastvrijheidsaspect meer en meer aandacht besteed wordt!
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand