• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Gerard Spoor: Kwaliteitsmeting op de helling?

Opinie 25 oktober 2010

Gerard Spoor: Respect en de misverstanden

 

Er zijn in onze branche diverse kwaliteitmeetsystemen. Veel bedrijven hebben zelf een systeem of gebruiken het bekende VSR-meetsysteem. Maar is de conclusie van zo’n meting nu wel een betrouwbare graadmeter over de reinheid? Dat vraag ik mij ernstig af.

  
Met de meetsystemen is niets mis. Toch durf ik te stellen dat meetsystemen alleen iets zeggen over visuele reinheid en niet over de reinheid zelf. Ik zal dat hieronder met een voorbeeld toelichten.
    
Wat gebeurt er bij een kwaliteitsmeting?
Een controleur/inspecteur loopt, als het goed is direct aansluitend aan de uitvoering van de schoonmaak, een ronde door het gebouw. Aan de hand van steekproeven worden diverse ruimtes bekeken en alle onderdelen van het werkprogramma beoordeelt op tijdige en correcte uitvoering. Oftewel, is het uit te voeren uitgevoerd en zie ik geen methodefouten. Als dat positief is zal het meetresultaat positief zijn en wordt er een positieve eindbeoordeling gerapporteerd. Is die conclusie wel van enige waarde? Ik zeg dat het niet per definitie zo is.
 
Praktijkvoorbeeld
Tijdens een bijscholing/herscholing bij een schoonmaakbedrijf werden wij verzocht om een groep ervaren medewerkers de kneepjes van het vak verder bij te brengen. Met name op gebied van ergonomie en materiaalgebruik. Dat deden we op locatie, dus in het pand van de klant. Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat het pand er keurig netjes uitzag !
Ik vroeg een deelnemer mij eens voor te doen hoe ze een toiletruimte helemaal schoonmaakt. Vervolgens zouden we dat binnen de groep bespreken en kijken of er verbeteringen mogelijk waren. Wat ik vervolgens zag deden mijn (beperkt aantal) haren ver omhoog rijzen.
Met één zijde van een doek werd begonnen met het schoonmaken van de toiletpot en de deelnemer werkte zich een weg naar het einde met nog steeds dezelfde kant van het doekje. Uiteindelijk helemaal trots hoe snel zij was geweest vroeg ze hoe ik vond dat zij het gedaan had.
Technisch gezien is het vloeken in de kerk als je op deze manier werkt. Alle vuil van het vuilste stukje toilet wordt meegenomen naar de schonere onderdelen en uiteindelijk de deurklink. Ik ben bang dat wanneer ik niet gevraagd had om te stoppen de bureaus ook nog even meegenomen zouden worden met hetzelfde doekje.
Als je het toilet bekeek zag het er keurig schoon en streeploos uit. Alles was gedaan, er zaten geen strepen, geen zichtbare methodefouten dus per saldo zal dit bij een kwaliteitsmeting een prima resultaat, en misschien wel een compliment, opleveren ! Terwijl het meest smerige toilet mag zijn dat u tegen kunt komen. Met andere woorden, het toilet kwam met vlag en wimpel door een kwaliteitsmeting terwijl het een smerig en onhygiënisch toilet is.
 
Waar zou ik graag voor willen pleiten:
Een kwaliteitsmeting moet worden uitgevoerd ( in ieder geval gedeeltelijk) tijdens de schoonmaakwerkzaamheden en de controleur bekijkt dan ook of de juiste werkwijze en methode gehanteerd wordt ! Op die manier weet je zeker of het visueel schone toiletje ook echt goed is schoongemaakt !
Schoonmaakbedrijven laat je mensen toch een opleiding volgen !  De basisopleiding is hier prima geschikt voor en is kostentechnisch een heel goede mogelijkheid. De vergoedingsregeling van de RAS is tenslotte zeer aantrekkelijk !
Natuurlijk begrijp ik dat het voor de kwaliteitsinspecteurs of controleurs enige aanpassing vergt. Uiteraard werken we allemaal graag van 10.00 tot 16.00 uur tegen een heel aantrekkelijk tarief, maar als de metingen een echt beeld van de kwaliteit moeten geven is het aangedragen alternatief het enige juiste.
Met deze aangepaste werkwijze ben ik ervan overtuigd dat de conclusies van een meetrapport betrouwbaarder worden. Een rapporteur kan dan ook adviezen geven naar het schoonmaakbedrijf inzake methodes en handelingen, of wel inzake vakbekwaamheid/opleiding.
 
Het doel van het uitvoeren van een kwaliteitsmeting is tenslotte om te bepalen of er op de juiste wijze gewerkt wordt en ook conform de afspraken, oftewel is de kwaliteit zoals verwacht mag worden. Je meet niet om te meten maar om inzicht te krijgen. Meten alleen is toch geen doel op zich?
 
Gerard Spoor (gerard@carling.nl) is directeur van Carling opleidingen
 
(32 reacties op LinkedIn)  
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren