• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Edward Essenberg: Verdoezelen!

Opinie 7 oktober 2010

Edward Essenberg: Rondje van de zaak?

Pff, na een lange dag zit ik weer eens te kijken wat men er zoal uitkraamt op de website van Clean Totaal. Bedrijven die te boek staan als prijsvechter zitten bij de Top 10 van beste werkgevers, een ander roept dat de middelgrote bedrijven worden opgekocht door de grote bedrijven (en dat wordt dan door iemand gezegd die weet dat de totale omzet van zo’n type bedrijf dat ze in 2001 hebben overgenomen geheel kwijt zijn). Directeuren die zeggen dat ze zelf geen toilet in een minuut kunnen schoonmaken maar het wel laten uitvoeren door hun mensen en ook nog eens met een stalen gezicht zeggen dat ze thuis ook wel eens het toilet schoonmaken in anderhalve minuut, nou zeg drie minuten! Ik zie moeders de vrouw al fronsend kijken.

 
Maar al het bovenstaande gebral en politieke geklep op een hoop, wil je voor een nieuw huis gaan en zorgen voor een nieuw elan? Dan zal je het oude huis moeten slopen tot op de grond en opnieuw moeten opbouwen! Stoppen met het aanbieden van prijzen van 16 euro en stoppen met het verdoezelen van uren. En dan niet een half uurtje zoals gememoreerd in Zembla maar alles bij elkaar vele duizenden uren per week of nog een onsje meer! Jaha, als we onze bonussen binnenhalen en onze participaties maar zien stijgen, dit ten koste van… nou ja wat niet?
 
Wie zijn daar onder andere de dupe van? Laten we in deze column maar beginnen met de kinderen! Wat nu als die zelfde kinderen met pijn in hun buik thuiskomen en als eerste snel naar het toilet gaan! Omdat het toilet op school te smerig is om ook maar aan te raken! En wat voor al die kleintjes die er nog geen weet van hebben en gewoon op die vieze bril gaan zitten? Dan ben ik dat gebral en geleuter over prijzen winnen, groot koopt klein, prijsvechters winnen MVO Awards (en zitten bij de top 10 van beste Nederlandse bedrijven) even helemaal zat.
 
Wat mij betreft krijgen directies van basisscholen en adviesbureaus die ze adviseren om te gaan voor de economisch meest aantrekkelijke aanbieding en schoonmaakbedrijven die er op inschrijven een dikke rode kaart! Als je geen rekening meer houdt met kinderen, waarvan ik vind dat ze naast degelijk onderwijs ook op een schone school horen te zitten, dan is de professionaliteit verder weg dan ooit. Het gebeurt niet zegt u? Terwijl ik deze column zit te schrijven draait de carrousel op volle toeren en doen schoonmaakbedrijven alles om die 20 of meer basisscholen te behouden.
 
De OSB zou er verstandig aan doen om hun opgerichte clubje voor goed werkgeverschap te voorzien van een frisse wind. Hoe? Ik heb een idee. Richt een groep op met studenten en een oude rot uit het vak en een bobo van de bond en laat de studenten een enquête maken die door ouders, leraren en leraressen maar ook gedeeltelijk door kinderen ingevuld kan worden. En als we dan toch bezig zijn pakken we de scholen in het voorgezet onderwijs er ook bij. Lijkt mij een vernieuwende aanpak met een waarschijnlijk zeer voor de hand liggende uitslag! Die zal, en dan kijk ik ook maar eens in een glazen bol als uitkomst een dikke met rode letters geschreven onvoldoende geven! En vervolgens met de enquêtes onder de arm richting de Tweede Kamer om een debat los te peuteren. Laat de politiek zich dan maar eens uitspreken over de erbarmelijke kwaliteit van schoonmaak op basisscholen en over de moeders en vaders die vier keer per jaar staan mee te soppen en de leraren en leraressen die voordat de school opengaat na de zomer zelf al starten door de halve supermarkt leeg te kopen om hun eigen klas schoon te maken.
 
Maakte ik zelf vroeger deel uit van de branche? Ja! En ja ik deed ook mee met het verdoezelen. Gelukkig is er meer dan verdoezelen en dat is eerlijk zaken doen en kwaliteit leveren! Veel belangrijker dan een auto, laptop en bonus…
 

Edward Essenberg (edward@cleanresult.nl), directeur Clean Result Facility Services.

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

 

Reacties: (1)

 

08-10-10 – Maurice Rutgrink, Directeur ACP bv

 
Met belangstelling zojuist je column gelezen. Je slaat de spijker op de kop en ik kan niet wachten tot een dergelijk onderzoek wordt uitgevoerd. Liefst de resultaten bespreken op een voltallige ledenvergadering van de OSB met diverse media als toeschouwer. Ik denk dat veel eego’s ed aan barrels gaan die avond. Maar toch wil ik een opmerking in de kantlijn plaatsen. Het zijn niet alleen de schoonmaakbedrijven die de schuld hieraan hebben. Ook de directies van basisscholen delen mee in deze “winst”. Doordat niet alle gelden richting de schoonmaak gaan, kunnen zij andere potjes aanvullen. Je ruikt nog steeds bij veel basisscholen lysol op het moment dat je de voordeur open doet. Ik ga er vanuit dat je de column kritisch opstelt, dus hoeft wat mij betreft deze nuance niet mee genomen worden. Schoonmaakbedrijven zouden zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen, ook als het oog van de camera niet op hun gericht is. Want alle publicaties ten spijt, nooit zag ik een verhaal opduiken dat de top 10 vertelde een grote klant te zijn kwijt geraakt…
 
Dus, ik vond het een goed verhaal, maar het mag wat scherper zijn (naar mijn mening;-)
 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren