• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Edward Essenberg: Rondje van de zaak?

Opinie 18 november 2010

Edward Essenberg: Rondje van de zaak?

Edward Essenberg (edward@cleanresult.nl) is directeur van Clean Result Facility Services. Edward ziet het als zijn taak de schoonmaak haar professionele gezicht terug te geven.Volg Edward ook in de discussiegroep van Clean Totaal  op LinkedIn.

 

Kan groot en klein in harmonie met elkaar dit land schoonhouden? Tuurlijk, geen enkel probleem mits het op een faire manier gaat. Positieve signalen zijn te ontdekken maar er zijn ook nog genoeg vragen te beantwoorden. En laten we eerlijk zijn, de meeste MKB bedrijven zitten niet te wachten op aanbestedingen waarbij het vel over je neus wordt getrokken. Dat is iets wat de grote bedrijven prima zelf zouden kunnen oplossen.

 
Hoe laten we ons, als MKB, niet het vel over de oren trekken? Ik heb daar een paar gedachten over.
  1. Neem als accountmanager iemand van de vloer mee. Iemand met praktijkervaring!
  2. Geef een gedegen advies en schrijf niet een ordner vol met onzin!
  3. Ga niet calculaties met kengetallen aanpassen om tot een mooi bedrag te komen, want kengetallen zijn toch gebaseerd op hoelang iemand erover doet om een element schoon te maken. Of het moet zo zijn dat de kengetallen niet meer van deze tijd zijn. Nou dan is er werk aan de winkel om alles met de stopwatch erbij opnieuw te gaan vastleggen. Ik zou dat wel doen op basis van het gemiddelde wat aan mensen in de schoonmaakbranche werkt. Er lopen namelijk geen 150.000 super atleten rond.
  4. Benoem ook gewoon wat je kwijt bent aan kosten! Adviesbureau of niet die er eventueel tussen zit. Voor 16 of 17 euro rookt de schoorsteen echt niet met alle gevolgen van dien. En wat is marktconform, ook een mooie term. Het enige wat marktconform is zijn de kosten van een schoonmaker. Vanaf volgend jaar ruim 16 euro bij een volwassen medewerker met ervaring. Calculeren met 10 of 20% jeugd? Kan iemand aangeven waar we 20% jeugd vinden? Dat zou op 150.000 schoonmakers betekenen dat we een potentieel aan 30.000 jeugdigen hebben rondlopen die graag willen schoonmaken. Ik kom ze niet tegen, u wel?
  5. Als je roept “het is de markt!”, tja, dan heb je de strijd al bij voorbaat verloren en maak je het jezelf wel erg makkelijk. Of ja je wint een hoop, dat kan ook. De marges erop zijn dan ook navenant aan wat je roept.
En vult u zelf maar aan! Misschien leuk voor de uitgever om ze te verzamelen en als een soort top-10 reglement te publiceren. Kunt u ze boven uw bed hangen! 
  
Dan wat andere zaken waarvoor ik nog op pad ben geweest…
 
Schoolcorvee
Na een rondje langs onder andere de school waar mijn dochters opzitten heb ik een constructief gesprek gehad. Aanleiding was het programma/klassendienst wat kinderen tegenwoordig in ieder geval op deze school uitvoeren en waar ik van mening ben dat dit echt richting schoonmaken gaat. In de schoolkrant stond dat men naar aanleiding van gesprekken met ouders het noodzakelijk vond om de hygiëne te verbeteren. En dit had men gedaan door o.a. het schoonmaakbedrijf extra zaken te laten uitvoeren. Echter op mijn vraag of het schoonmaakbedrijf hier meer tijd voor kreeg was het antwoord nee. Het was budgetneutraal. Tja, vul het zelf maar in.
De directeur van de school gaf nog wel aan dat hij een Wajong medewerker had rondlopen die een extra schoonmaakronde voor de toiletten uitvoerde. Op mijn vraag wie deze jongen dan aanstuurde was het antwoord: ikzelf. Met alle respect heb ik gevraagd of de directeur ervaring heeft met schoonmaak? Nee was het antwoord en dat wil ik ook niet. Opgeteld een schonere school, budgetneutraal en een Wajong medewerker die aansturing krijgt van een directeur die geen verstand van schoonmaak heeft en wil hebben.
Ik heb afgesproken om een ronde voor hem te maken door de school en een rapport op te stellen wat ik zoal tegenkom. Omdat de directeur niet meer wist wat het vroegere budget was voor schoonmaak omdat tegenwoordig scholen één zak geld krijgen heb ik aangegeven dit ook in het rapport aan te geven. Breng ik daar dan kosten voor in rekening? Nee! Ik zie graag schonere scholen en met mij heel veel ouders!
 
OSB
Verder heb ik nog eens nagevraagd bij iemand die al 40 jaar OSB lid is wat de voordelen zijn van het OSB lidmaatschap? De antwoorden waren “vaag” . Klonk als: vroeger vroeg een bedrijf nog wel eens of je lid was van de OSB en daarom ben ik maar lid geworden. Oh, soms hebben ze aanbiedingen maar dat regelen we zelf wel en er is een vraagbaak maar ik zit na jaren nog steeds op de antwoorden te wachten. Komt wel aardig overeen met dat ik ook nog op een reactie zit te wachten op een gestuurde mail aan de OSB. Ik ben daarom ook zeer benieuwd naar de eerste column van OSB-bedrijfsadviseur Ton Christianen die binnenkort gaat verschijnen in Clean Totaal.  

 

Resultaat gericht schoonmaken

Dan als laatste het resultaat gerichte schoonmaken wat weer opduikt. In de volgende column in het blad volgt hier meer over. Maar… resultaatgericht schoonmaken gaat hand in hand met een handelingen programma. Alleen een combinatie van die twee heeft succes.
Alleen resultaat gericht bestaat niet om de doodeenvoudige reden dat bijvoorbeeld toiletten nu eenmaal al niet resultaatgericht kan. Toiletbrillen etc. dien je toch echt volledig schoon te maken en in een interview wat ik las in Service Management over bussen reinigen en dat dit resultaatgericht gaat viel mij al gelijk op dat de cabine sowieso schoon moet zijn.
Dus ja, een hoop zaken kun je door resultaatgericht te werken ofwel je ogen te gebruiken en je verstand uitgevoerd worden. Maar vaste handelingen zullen blijven bestaan. Daarnaast is het van belang als je overstapt op een resultaat gericht programma dat je de medewerkers ook een gedegen training of opleiding hierover geeft.
Het gaat namelijk om die zaken op te pakken die vies zijn en die schoon te maken. Wat echter schoon is niet! En dat vraagt om een training omdat het bij de meeste schoonmakers in het hoofd geprogrammeerd zit om alles schoon te maken, ook al is het schoon.
En maak droog schoon wat droog schoon te maken is. Voorkom dat je teveel met nat reinigen aan de gang gaat bijvoorbeeld op linoleumvloeren.
Afsluitend werk aan de winkel voor o.a. de SVS om met een opleiding te komen die daar beter op inspeelt. En als men daar dan toch mee aan de slag gaat, dan is het idee van de Gom nog niet zo gek dat schoonmakers meer “service medewerkers” gaan worden in de toekomst.
Ik ga nog een stapje verder door de training zo in te richten dat men ook als men een kantoormedewerker ziet lopen met dozen even een handje te helpen, een deur open te houden, goedemorgen en prettige avond te zeggen en vooral wees trots op je vak en loop fier rechtop!
Aan de schoonmaakbedrijven groot en klein om hier aan mee te werken. Want het begint toch echt bij jezelf.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren