• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Edward Essenberg: Een beter imago “vrienden”?

Opinie 26 oktober 2010

Edward Essenberg: Rondje van de zaak?
Ik heb naar aanleiding van mijn eerste column voor Clean Totaal hoge afgezanten van CNV en OSB op de koffie gehad. En naar mijn idee met beide een goed gesprek gehad. Maar ook viel ik af en toe bijna van mijn stoel.
 
Ik heb naar aanleiding van mijn gesprek met de directeur van de OSB de volgende dag aangegeven om lid te worden. Maar… wel met behoud van mijn identiteit en tevens zal ik scherp opletten op positieve en negatieve ontwikkelingen in de schoonmaakbranche. Laten we zeggen dat ik een kijkje in de keuken neem.
 
Ik heb aangegeven dat ik ook heb lopen verdoezelen en toen bleef het stil. Op Linkedin staan diverse discussie over kinderen die staan schoon te maken waarbij ik in een heftige discussie ben beland met het bestuur. Maling aan, kinderen horen buiten te spelen en niet schoon te maken en op te ruimen zodat de school minder hoeft uit te geven aan de schoonmaak. Dit alles onder de noemer pedagogisch verantwoord! Iemand die erop reageerde? Niemand! Schijnbaar is er een mail uitgegaan om niet te reageren want dat zou wel eens schadelijk kunnen zijn hm?
 
Terugkomend op mijn gesprek met de directeur van de OSB heb ik aangegeven dat een Code Goed Opdrachtgeverschap leuk is maar waarschijnlijk hetzelfde effect heeft als de code Tabaksblad.
Dus… een keurmerk kwam ter sprake. Goed idee van diegene die dit willen en de OSB. Hierover heb ik aangegeven dat wij met zijn allen in de schoonmaak gek zijn van ISO certificeringen etc. Ik heb geopperd om dat keurmerk dan maar een groene, transparante en gouden ster te geven.
 
Groen, als je maatschappelijk verantwoord bezig bent en dat begint al bij je eigen schoonmakers, en niet door even een paar arme stumpers in dienst te nemen waarop subsidie zit en dan je zelf als MVO bedrijf neer te zetten in de media. Dus je zorgt goed voor je mensen, door opleidingen, door persoonlijke aandacht, vergeet niet een verjaardagskaartje te sturen (handgeschreven) en als ze goed functioneren laat je de schoonmaker lekker met zijn vrouw naar de bioscoop gaan of weet ik veel wat. Denk maar eens buiten de bestaande wegen!
 
Transparant, dit is wel een hele leuke ster. Want je laat onafhankelijke mensen toe op locaties of waar dan ook om te kijken of je daadwerkelijk doet en zegt wat je in een offerte vermeldt en of je alles netjes nakomt uit je ISO certificeringen. Onafhankelijk betaald door alle leden, en het OSB in overleg met de bond stelt deze onafhankelijk groep in! Zie het maar als de smaakpolitie die op de koffie komt. En het leukste is dat ze niet zoals bij ISO 9001 etc. 6 weken van tevoren bellen en je alles gereed kan maken, maar gewoon in een keer voor je neus staan.
 
Goud, jaha lekker als je aan alles voldoet krijg je een gouden ster, je bent de bink of de supergirl in de branche, je wordt uitgenodigd op TV, je staat in bladen, jouw bedrijf is een topbedrijf waar alles keurig verloopt. En ja mensen maken fouten maar die worden hersteld. De klant krijgt waar voor zijn geld, afspraak is afspraak, communicatie, en je bent in het bezit van de groene en transparante ster!
 
Wauw dat klinkt lekker hé? Hoop te doen om dat voor elkaar te krijgen. Dit keurmerk met een, twee of drie sterren wordt uitgegeven door een onafhankelijke instantie. Verdere details laat ik aan de slimmeriken over! Als ze maar niet zijn na te maken! En dan de OSB zelf! Omlaag met de drempel, omlaag met je tarieven. Zet de deur open voor schoonmaakbedrijven en dan zien we wel wie er dan overblijven. Ook het bestuur opdelen in 50% MKB en 50% groot. En dan blijven uiteindelijk de prutsers over die op een leuke zwarte lijst komen te staan. Nou dat willen we geen van allen denk ik. Ik niet in ieder geval.
 
Als adviesbureaus denken buiten schot te blijven dan hebben jullie het mis! Want als het aan mij ligt zijn adviesbureaus (de goede daar gelaten) een snel uitstervend ras. Evenals die belachelijk Europese aanbestedingen. Lekker duurzaam ingericht als je al twee mappen vol mag aanleveren en men kijkt alleen naar de prijs en de rest gaat de container in.
 
En ja, diegene die inschrijft op een aanbieding die alleen maar wordt beoordeeld op de laagste prijs voor o.a. scholen, ziekenhuizen, bejaardentehuizen en andere zwakkere mensen in de samenleving. Echt purperrood mag je van mij ontvangen, uitgedeeld op een van de vele bijeenkomsten die er zoal zijn in de schoonmaakbranche. Een mooie purperrood beeld met “Loser van het Jaar” erop! En je krijgt er ook nog een T-shirt bij in dezelfde kleur. En aandacht van de media die je liever niet zou hebben. Maar ach je bent wel op tv. 
 

Tot zover, zit er emotie in? Ja. Zitten er feiten in? Ja. Gaan we nu reageren? Hm… ben benieuwd!

 

P.s.:

Ik heb gevraagd om lid te kunnen worden en niet lid te worden. Het is nog altijd aan het OSB en aan haar leden om hierover te beslissen. Tevens kan het zo zijn dat wij indien de voorwaarden etc. naar ons idee niet passen in onze bedrijfsfilosofie en beleid we er vanaf afzien.

 

Edward Essenberg (edward@cleanresult.nl) is directeur van Clean Result Facility Services. Het is Edward’s missie de schoonmaak haar professionele gezicht terug te geven.

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren