• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Column Henk Strating: Tegenstander of partner?

Opinie 28 februari 2017

Henk Strating CAO Clean Totaal

Honkbal is in Japan een grote sport. En wie daar veel homeruns slaat is een groot sportman. Zo ook Sadaharu Oh, de legendarische slagman van de Yomiuri Giants. Toen hij voor het derde achtereenvolgende jaar de meeste homeruns van Japan had geslagen werd hem in een interview gevraagd naar zijn geheim. Zijn antwoord luidde: “Ik zie de werper van de tegenpartij als mijn partner die ik nodig heb om mijn homeruns te slaan”.
Oh zag de werper van de tegenpartij dus niet als zijn tegenstander, maar als zijn partner. Dat is volgens Friedrich Glasl, internationale autoriteit op het gebied van onderhandelen en conflictmanagement en bekend van de Escalatietrap van Glasl, óók het geheim van geslaagde onderhandelingen. Die worden volgens hem gevoerd door twee of meer partijen en gaan altijd over tegenstellingen. Met jezelf hoef je immers niet te onderhandelen en als je het over alles met elkaar eens bent ook niet.
Onderhandelaars zijn ook partners
Onderhandelingen kunnen tegenstellingen overbruggen of vergroten. Dat hangt volgens Glasl maar van één ding af: of je de partij waarmee je moet onderhandelen als je tegenstander ziet of in staat bent die te zien als partner, waarmee je samen tegenstellingen kunt overbruggen.
In CAO-onderhandelingen in de schoonmaak hebben partijen jarenlang als tegenstanders tegenover elkaar gestaan. Vanaf 2010, toen ik betrokken was bij de oplossing van de eerste grote staking, werden CAO-onderhandelingen altijd gekenmerkt door strijd en vechtend onderhandelen.
Dit keer was dat anders. OSB-onderhandelaar Jacco Vonhof vindt dat CAO-partijen vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de sector hebben onderhandeld. CNV-bestuurder Jan Kampherbeek spreekt van een goed resultaat dat zonder strijd tot stand is gekomen. De basis daarvoor zou gelegd zijn in de afgelopen twee jaar waarin CAO-partijen aan de zogeheten vernieuwingstafel hebben gestudeerd op belangrijke thema’s voor de schoonmaaksector. Kennelijk heeft men daarbij ervaren dat onderhandelaars elkaar niet altijd als tegenstanders, maar ook als partners kunnen zien en behandelen, die samen tegenstellingen kunnen overbruggen. Dat is niet vanzelfsprekend en vereist van betrokkenen volharding en doorzettingsvermogen.
Harteloos
Het verleden van de afgelopen twee jaar geeft ook geen garanties voor de toekomst. Nota bene op Valentijnsdag leek het nog fout te gaan toen het loonbod van de werkgevers door vakbonden als belediging werd ervaren. “Harteloos”, werd het door FNV Schoonmaak genoemd. Maar blijkbaar was de verbinding die CAO-partijen met elkaar waren aangegaan sterk genoeg om stand te houden. Het resultaat is een nieuwe CAO met naast een reële loonsverhoging tal van andere afspraken zoals over scholing, brede inzetbaarheid en arbeidsongeschiktheid.
Tegenover vechtend onderhandelen, waarbij partijen als tegenstanders tegenover elkaar staan, staat verbindend onderhandelen, waarbij partijen naast elkaar en samen met elkaar puzzelen aan het overbruggen van tegenstellingen. Dat leidt vaak tot resultaten waar alle partijen én hun achterbannen enthousiast van worden. De lijst van bedrijven en sectoren die kiezen voor een vorm van verbindend onderhandelen wordt steeds langer. In alle sectoren van de economie: bedrijfsleven, MKB, onderwijs, zorg en overheid. Het is mooi dat de schoonmaak daar ook toe behoort!
Henk Strating is oprichter van HS Arbeidsvoorwaarden | CAO-advies & onderhandelingen
www.hsarbeidsvoorwaarden.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren