• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Christianen: Hoestdrank of cyaankali?

Opinie 21 november 2017

Ton Christianen column opinie Clean Totaal

Je kent het wel; je keel voelt wat ruw aan, vervelend hoestje, moeite met slikken. Je pakt hoestdrank. Hoestdrank vormt dan het smeermiddel. Het is nodig om de boel weer lekker op gang te krijgen. Zo zou het ook moeten gaan met gesprekken tussen werkgever en medewerker over arbeidsongeschiktheid.
Binnen bepaalde wettelijke kaders gingen partijen met elkaar in gesprek over hoe het werk vormgegeven kon worden als sprake is van één of meerdere beperkingen aan de zijde van medewerker. Maar dat ging blijkbaar verkeerd, want de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kwam met een nieuwe set aan regels. De ‘Beleidsregels voor de verwerking van persoonsgegevens van zieke werknemers.’ Er moest dus hoestdrank komen. De boel moest gesmeerd worden. Laten we even de bijsluiter onder de loep nemen. Wat staat er nu in deze aanpaste regels?

Ton Christianen column opinie Clean Totaal
Ton Christianen

Het komt er op neer dat je eigenlijk niets meer mag vragen. Dat je niet mag vragen naar de klachten/aandoeningen is niets nieuws. Is ook terecht. De inhoud van het medisch dossier gaat werkgevers niets aan. Je mocht wel vragen naar beperkingen. Wat kan iemand nog wel? Nee hoor. Verboden. Want dat is namelijk herleidbaar naar de aandoening. Wat je nog wel mag vragen is of er sprake is van een arbeidsongeval, vermoedelijke duur en zo nog wat zaken maar dus niets wat te maken heeft met werkzaamheden. Alles moet naar de dokter. Want dat is nu het frappante van het verhaal.
Als werkgever mag je niets vragen (beperkingen), maar als de bedrijfsarts de beperkingen terugkoppelt, dan mag je weer wel verder. Nu ga ik de werkgever niet gelijkstellen aan de bedrijfsarts. Het is feitelijk aan de bedrijfsarts om de beperkingen vast te stellen. Het gaat om het gesprek, om de dialoog tussen werkgever en medewerker. Voorheen kon je bijvoorbeeld nog samen afspreken dat een medewerker niet de prullenbakken ging legen, maar wel bureaus afstoffen. Nu niet meer. Nou kan je denken, ‘en als de medewerker zelf stelt dat hij zich weer goed genoeg voelt om weer voor halve dagen te beginnen, prima toch?’ Ho ho, niets is minder waar!
Beste medewerkers, op basis van uitspraak van de Voorzieningenrechter bent u allen volledig ontoerekeningsvatbaar! De rechter stelt dat het enkel aan de bedrijfsarts is om een percentage/tijd toe te kennen. Toen ik dit las, moest ik een paar keer lezen. Watte? Gaat een bedrijfsarts over percentages? Het percentage is toch een afweging van de (sorry voor het botte woord) productiviteit die een medewerker kan leveren met zijn/haar beperkingen? En daarmee is het deels een bedrijfseconomisch gegeven? (Het UWV vindt trouwens van wel).
Nee hoor. De rechtelijke macht acht dit gegeven enkel toe aan de bedrijfsarts. Het percentage zegt volgens de rechter iets over de gezondheid en daarmee verboden terrein voor werkgever en medewerker om daar iets van te vinden. Dus… Niets opschrijven en op 100% arbeidsongeschikt laten staan tot dat de dokter is geweest. Weg goed gesprek. Ja, sommige mensen gebruiken dit als aanleiding om een ‘inzetbaarheidsgesprek’ te promoten. Niets mis mee, vooral doen. Maar er komen nu eenmaal situaties voor waarin medewerkers opbellen met de mededeling; ik ben ziek..
Jarenlang hebben we met elkaar, in de geest van de wet, getracht om als volwassenen met elkaar een gesprek te voeren. Verzuim is immers voor een deel niet medisch gerelateerd. Dus laat het medisch deel vooral bij de arts liggen maar sta het eerste gesprek niet in de weg. Ging dat altijd goed? Nee. Moet je daar tegen optreden? Ja. Maar dit?
Wat lossen we hiermee op? Niets. Gesprek valt dood. Geen hoestdrank, maar cyaankali voor de dialoog. Oh ja, ook niets opschrijven als je medewerker hulp bij de werkgever zoekt bij financiële problemen, echtscheidingen, verhuizingen etc. Valt allemaal onder ‘gezondheidsgegevens’. Mooie uitdaging voor werkgeversverenigingen en vakverenigingen om hier samen in op te trekken, want hier wordt niemand blij van.
Ton Christianen RSBA, Pyxus.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren