• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Zembla over schoonmaak

Nieuws 26 mei 2010

Zembla over schoonmaak

Op 23 mei jl. stond de uitzending van Zembla volledig in het teken van de schoonmaak.

 

https://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=25423&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=08771eeefa

 

In dit programma komen diverse schoonmaakmedewerk(st)ers aan het woord om duidelijk te maken waarom zij gestaakt hebben. De voornaamste oorzaken die zij noemen zijn: toenemende werkdruk, te weinig ter beschikking gestelde schoonmaakmiddelen en het loonniveau in samenhang met te lage reiskostenvergoeding. Zembla volgde hen op de voet, het geeft een duidelijk beeld waar zij in de uitvoering van hun taken tegen aan lopen.
 
Ook delen 2 topbestuurders uit de schoonmaakindustrie, te weten Steph Fijen (Hago) en Frie van Hulten (CSU), hun visie met de kijkers met betrekking tot het marktmechanisme in de schoonmaakbranche. Geen eenvoudige opgave in dit soort programma’s. Hun verhalen onderschrijven, zij het in wat andere bewoordingen, ons artikel Laurel en Hardy in Schoonmaakland.

Creatief invullen van ureninzet is volgens hen nodig om marges te behalen, prijsvechten om te overleven.

 

“Het uurtarief dient op een beter niveau te komen, de opdrachtgevers hebben hier ook hun verantwoordelijkheid in”. Klaarblijkelijk een randvoorwaarde om de overeengekomen uren daadwerkelijk te kunnen inzetten? Hierin schuilt een enorme uitdaging om de opdrachtgevers hiervan te overtuigen en niet via de truckendoos.

 

Steph Fijen: “…in principe zitten we de boel te verdoezelen…”

Frie van Hulten: “…het is de mores van de markt…”

Beide topbestuurders laten helaas de kans onbenut om een duidelijk MVO statement af te geven en betreden het pad van de voorzichtigheid met de camera op zich gericht.

 

Opmerkelijk is de kans die Paul Rosemöller als commissaris bij zowel NS als CSU aan zich voorbij heeft laten gaan om een bemiddelende rol, in een vroegtijdig staduim van de staking, te vervullen… Hij is hiervoor niet gevraagd maar heeft vanuit zijn dubbelrol ook zelf geen initiatief genomen.

 

Asito is veel duidelijker en laat in een reactie weten bepaalde opdrachten te weigeren, aangezien zij dit niet langer verantwoord vinden.

 

Voorts aan het woord een directrice, Ella Zande, van een kleiner schoonmaakbedrijf die de grotere bedrijven het nodige verwijt, ook dit in de geest van ons eerdere artikel over dit onderwerp.
 

Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl), redactieraadlid Clean Totaal. Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

  

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren