• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Werkplek bron van bacteriën

Nieuws 13 juni 2012

Werkplek bron van bacteriën

Onderzoek van Kimberly-Clark Professional wijst uit dat de werkplek een bron van bacteriën is. Wie denkt dat toiletruimtes het epicentrum zijn van bacillen op het werk, wil niet weten hoe dat zit in kantines en keukens, zo stelt het onderzoek.

 
De plaats waar kantoormedewerkers hun lunch bereiden en opeten, staat bovenaan de lijst van “hotspots” van bacillen, waarbij de aanrecht en de handgrepen van de magnetron de vieste oppervlakken zijn waarmee kantoormedewerkers dagelijks in aanraking komen. Vooral de knoppen van de kraan in een gemeenschappelijke keuken of kantine, vormen een bron van besmetting. In 75 procent van de gevallen zijn deze kranen ‘officieel’ vies. Dat blijkt uit een van de meest gedetailleerde en uitgebreide studies ooit op het gebied van hygiëne op het werk.
 
Medewerkers van Kimberly-Clark Professional* hebben bijna 5.000 individuele monsters verzameld in verschillende kantoren waar in totaal 3.000 werknemers huisden. De studie werd uitgevoerd in samenwerking met Dr. Charles Gerba, professor in de microbiologie aan de University of Arizona (USA).
 
Oppervlaktehygiëne
De oppervlakten werden beoordeeld op de aanwezigheid van ATP, de energiemoleculen die aanwezig zijn in alle dieren, planten, bacteriën, gisten en schimmels. Ook voedselresten bevatten veel ATP-moleculen. De afkorting ATP staat voor Adenosine Triphosphate. Bij de metingen werd een Hygiena SystemSURE II™ ATP Meter gebruikt. Dit apparaat geeft een snelle indicatie van oppervlaktehygiëne op basis van een meting van het totale ATP-gehalte. ATP-bioluminescentie is algemeen aanvaard, door zowel controlerende instanties als door levensmiddelenproducenten, als meest relevante en efficiënte techniek voor controle van oppervlaktehygiëne.
 
Vies
Wanneer het meetapparaat meer dan 300 aangaf, beoordeelden de onderzoekers de oppervlakte als ‘officieel vies’. Dit was het geval bij 75 procent van de kraanknoppen in kantines, 48 procent van de magnetrondeuren, 27 procent van de toetsenborden, 26 procent van de koelkastdeuren, 23 procent van de knoppen van waterkoelers en 21 procent van de knoppen van automaten. Verder bleek de helft van de computermuizen en vaste telefoons een ATP-niveau van 100 of meer te hebben. 
 
Ter vergelijking: een gemiddelde toiletbril heeft een ATP-gehalte van 55. Professor Charles Gerba hierover: “Mensen zijn zich bewust van de risico’s op ziektekiemen in toiletten en zijn daardoor extra alert op netheid en hygiëne, maar ruimtes als keukens en kantines zouden dezelfde aandacht moeten krijgen. Dit onderzoek laat zien dat je ook via het zetten van koffie, het opwarmen van een maaltijd of simpelweg het typen op een toetsenbord bacteriën kunt verspreiden.”
 
Project
De studie maakt deel uit van het Healthy Workplace Project, dat Kimberly-Clark Professional in de Benelux geïntroduceerd heeft tijdens de laatste Interclean in Amsterdam. De deelnemende gebouwen representeren een brede dwarsdoorsnede van kantooromgevingen, waaronder kantoorruimten in productiegebouwen, advocatenkantoren, verzekeringsmaatschappijen, bedrijven in de gezondheidszorg en call centers.

“De studie laat zien dat overal op de werkplek besmettingsgevaar op de loer ligt,” aldus Adri Termaat, als End User Marketing Manager bij Kimberly-Clark Professional* verantwoordelijk voor het Healthy Workplace Project in de Benelux. “Je kunt het nooit helemaal voorkomen, maar door ontsmetting, (handen) wassen en het schoonhouden van oppervlakken, kunnen medewerkers de kans om verkouden te worden, griep te krijgen of een maaginfectie op te lopen, met zo’n 80 procent verkleinen.”

 

Het Healthy Workplace Project* (www.kcphealthyworkplace.com) is een veelzijdig programma dat is ontwikkeld om ziekte en absenteïsme in kantoren te verminderen en werknemers te motiveren. Het project omvat onder meer protocollen en producten voor (handen) wassen, drogen en ontsmetten en het afnemen van oppervlakken.
 
www.kcprofessional.com/nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Inspirerend VSR Zomerevent zonder zonnestralen
1 aug

VSR Zomerevent op 7 september in teken van innovatie

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren