• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Wastemover: Zonder moeite containers verplaatsen

Nieuws 27 oktober 2022

Wastemover: Zonder moeite containers verplaatsen

Containers voor vertrouwelijke documenten wegen al gauw tientallen kilo’s als ze vol zitten. Voor schoonmaakpersoneel dat verantwoordelijk is voor de afvoer is het al gauw een enorm fysieke belasting. Hago heeft de oplossing is de vorm van de ‘Wastemover’ die samen met ontwerpbureau Fluctus is ontwikkeld dankzij de KVK Business Challenge.

Foto © Mathias de Graag

Het probleem van Hago betreft de papiercontainers voor vertrouwelijke documenten. Volgens innovatiemanager van het schoonmaakbedrijf Yannick de Roos wegen deze gevuld al gauw tussen de 75 en 120 kilo. “Een middagje rondsjouwen met zo’n container bezorgde mij schouderklachten. Ik vroeg dit na bij medewerkers: het bleek dat ze vaker klaagden over schouder- en rugklachten. Het was wel duidelijk dat we een concrete uitdaging hadden. In de markt konden we ook geen oplossing vinden voor dit probleem. Via KVK Business Challenge gingen we daarom op zoek naar een unieke oplossing.”

Oplossing is de Wastemover van Fluctus

Ontwerpbureau Fluctus was één van de mkb-bedrijven die een oplossing vond voor het probleem van Hago. Gertjan Drent is ontwerper bij het ontwerpbureau en vertelt dat de ontwikkeling aardig wat voering in aarde had. “Toen duidelijk werd dat Hago met ons door wilde, hebben we van ons eerste idee meteen een schaalmodel geprint. Toen zat het model nog aan de verkeerde kant van de container, waardoor die helemaal scheef hing. Dat was niet handig, zeker niet als het gewicht helemaal bovenin de container zat. Dat werd ook onveilig. Langzamerhand zagen we dat de wastemover, dat veel wegheeft van een steekkarretje, aan de voorkant moest worden gekoppeld. We hadden voor die ontwikkeling best wat tijd, omdat het coronavirus in die tijd net om zich heen greep. Het vervolgtraject heeft daardoor lang geduurd, met een aantal stiltes tussendoor. Yannick en ik hielden ondertussen contact, waardoor we op de achtergrond goed na hebben gedacht over verbeteringen. En dat lijkt na ruim anderhalf jaar zijn vruchten af te werpen. Het geduld en de moeite worden beloond.”

Rolcontainers niet gestandaardiseerd

Het voornaamste probleem bij de ontwikkeling van de Wastemover was volgens De Roos dat containers gestandaardiseerd leken te zijn, maar dat ze niet uniform zijn. “We kwamen erachter dat er verschillende containers in omloop waren en dat het verplaatsten van containers door liften en beveiligde deuren extra vroeg van het personeel. Daardoor werd de challenge wat complexer, waardoor we ook meer tijd in een standaard oplossing moesten steken. Maar we zagen ook meteen het belang van de oplossing. Die werd alleen maar groter. Ik kan wel zeggen dat de Wastemover in de loop van die anderhalf jaar beter is geworden.”

Drent vult aan: Drent: “Het leek een gestandaardiseerde container te zijn, maar in de praktijk blijkt er toch nog 30 centimeter verschil te zijn tussen de grootste en kleinste bak. Bovendien maken wij gebruik van randjes op de containers die niet genormeerd zijn. Dat maakt de uitdaging groter. Tot overmaat van ramp kwamen we er ook achter dat sommige klanten van Hago gebruik maken van metalen afvalcontainers. We dachten eerst dat we onze bedachte oplossing niet voor deze metalen bakken konden gebruiken, maar na wat brainstormsessies verbaasden we onszelf door een verstelbare variant te ontwerpen die toch ook op deze containers past.”

Wastemover wordt breed uitgerold

Uiteindelijk moet de Wastemover zich in de praktijk bewijzen. En dat doet het, zo blijkt uit de reactie van De Roos: “Wat we dachten, dat dit een ergonomisch hulpmiddel zou zijn, bleek ook echt zo te zijn. Dat heeft mij wel het vertrouwen gegeven om door te zetten met het idee van Fluctus. De eerste keer dat we het testten, had ik rayonmanagers aan de lijn met de vraag wanneer dat ding af is, omdat ze ‘m graag in gebruik wilden nemen. Een ander gaf al direct een bestelling van 10 stuks door en weer een ander vertelde dat ze de Wastemover verplicht in wilde stellen om zo af te zijn van de zware belasting. Medewerkers waren ook direct super enthousiast. Zo gaf een medewerker aan: ‘10 uit 10 meneer! Eindelijk is hiervoor een oplossing.’ Als opdrachtgever wil je zulke reacties. Het is fijn om te zien dat het product ook echt doet wat het beloofd te doen. Een positieve impact hebben op zijn mensen, dat is wat Hago wil. En met de Wastemover als hulpmiddel heeft Hago dat.”

Op dit moment heeft Hago een aanvraag gedaan voor 15 stuks. Echter is e vraag groter dan waar op dit moment aan voldaan kan worden. Eerst is het voor Hago belangrijk dat deze 15 exemplaren goed door de duurtesten komen. Al wordt er intern wel gekeken naar schaalvergroting, wat bovendien prijstechnisch ook een slimme stap is.

Bron: KVK

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Vindt HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen
27 sep

Vind HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen

Zomertoeslag op Schiphol? Let op toeslagen Belastingdienst Schoonmaak en aanbesteden bij de Schiphol Group
27 sep

Werknemers Schiphol in actie voor behoud arbeidsmarkttoeslag

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein
25 sep

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein

FMNextGen organiseert event tijdens Schoonmaak Vakdagen
25 sep

FMNextGen organiseert opnieuw event tijdens de Schoonmaak Vakdagen

Nieuwe loonafspraken algemeen verbindend verklaard
21 sep

Nieuwe loonafspraken algemeen verbindend verklaard

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Zomertoeslag op Schiphol? Let op toeslagen Belastingdienst Schoonmaak en aanbesteden bij de Schiphol Group

Werknemers Schiphol in actie voor behoud arbeidsmarkttoeslag

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein

FMNextGen organiseert event tijdens Schoonmaak Vakdagen

FMNextGen organiseert opnieuw event tijdens de Schoonmaak Vakdagen

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren