• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

VSR viert dertigjarig bestaan

Nieuws 22 november 2010

Directiewisseling Hectas in 2012
Op 16 november vierde de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar dertigjarig bestaan. VSR is het onafhankelijke platform voor professioneel schoonmaken en werd destijds opgericht door 25 schoonmaakbedrijven. Na afloop van de feestelijke bijeenkomst ontvingen de deelnemers het interessante boekwerk ‘Professionalisering van het schoonmaakvak’ met daarin een bundeling van de VSR-onderzoeken tussen 1979-2009.
 
Voorafgaand aan de feestelijke bijeenkomst was er een druk bezochte ledenvergadering, waarna de gasten voor het middagprogramma hartelijke werden ontvangen. Voorzitter Tammo Huizinga stond even stil bij de betekenis van de vereniging voor de branche en bij een aantal mensen die daarin een belangrijke rol hebben gespeeld (of dat nog steeds doen). Hij maakte de vloer al snel vrij voor trendwatcher Carl Rohde, die – hoewel er prof. dr. voor zijn naam staat- een buitengewoon toegankelijk mens bleek die met grote geestdrift vertelde over vier trends. Hij gaf ruimte om te discussiëren over hoe deze trends het vak beïnvloeden en hoe de branche ervan gebruik kan maken.
 
Rohde had het over de belevingseconomie waarin niet het product of de dienst meer centraal staan, maar wel de emotie die ze oproepen. Eigenlijk doen we dat al jaren in de schoonmaak. Veel toiletten ruiken prima en we beleven het bezoek als een aangename ervaring. Dit staat los van het feit of zo’n toilet ook daadwerkelijk goed is schoongemaakt. Een tweede trend is duurzaamheid, waarmee we al sinds 1970 bezig zijn. Wat nieuw is, is de manier waarop we de schoonmaak kunnen profileren. Schoonmaak is daarin gezondheidsmanagement waardoor medewerkers in bedrijven door een schone en goede omgeving minder ziek zijn. De derde trend is de stress samenleving. Iedereen jaagt van alles na, maar vergeet daardoor het leven te leven. Tijd voor een stapje terug? Tenslotte was er de vierde trend: een samenleving die drijft op woede, wantrouwen en cynisme. Mensen vertrouwen elkaar niet, maar zeker niet de beweringen van grote bedrijven. Schoonmaanbedrijven beloven soms van alles, maar maken dat niet waar. Het gevolg is dat de branche in een negatief daglicht komt te staan. Overigens kijken bedrijven ook op eenzelfde negatieve manier naar mensen die ze soms NINJA noemen.  No Income, No Jobs or Assets”. Ruim baan dus voor positiviteit!
 
Positiviteit was er zeker op de bijeenkomst. Onder andere in de vorm van een demonstratie van het EuroSkills-team dat ons vak van 9-11 december in Lissabon vertegenwoordigt. Daar zullen 460 kandidaten in 52 vakwedstrijden om de hoogste er strijden. De 80.000 bezoekers hebben dus wat om van te smullen.
 
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal

lvandenberg@www.cleantotaal.nl

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren