• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

VSR-Kennisdag en –Zomerborrel: digitalisering en robotisering

Nieuws Reinigingsmiddelen 14 september 2015

VSR-Kennisdag en –Zomerborrel: digitalisering en robotisering

Sensoren, wearables, smart building, cleaning 4.0, de Amigo-robot en big data: zomaar wat termen die op woensdag 9 september de revue passeerden tijdens de VSR-Kennisdag. Zes gastsprekers praatten de ruim 150 aanwezige VSR-leden in één dag bij over digitalisering en robotisering. Tijdens de Zomerborrel – die direct na de Kennisdag plaatsvond – werd de zin en onzin over bacteriële reinigers benadrukt én sprak OSB-voorzitter Piet Adema over het inbestedingsvraagstuk.

 

Er zijn meer apparaten en voorwerpen die met elkaar bellen dan mensen. Steeds vaker legt een vuilnisbak, kopieermachine, energiemeter of auto een mobiel lijntje. Met beacons kunnen retailers het winkelend publiek traceren en hen gepersonaliseerde reclame sturen. En Real Humans is een veelgeprezen Zweedse tv-serie waarbij menselijke robots, zogenaamde hubots, een steeds grotere plaats veroveren in de huidige maatschappij.

 

Kortom: zowel zakelijk als privé kunt u er bijna niet omheen; het proces van robotisering en digitalisering is op allerlei vlakken gaande en u bent er, bewust of onbewust, mee bezig. Wat de gevolgen en kansen van deze processen zijn voor de schoonmaakbranche, werd duidelijk tijdens de VSR-Kennisdag en -Zomerborrel. De interesse in onderwerpen als robotisering en digitalisering was groot, getuige de ruim 150 gasten.

 

Wie is de Uber van de schoonmaakbranche?

VSR nodigde maar liefst zes gastsprekers uit die elk vanuit zijn eigen perspectief het thema ‘Digitalisering in de schoonmaakbranche’ onder de loep namen: vanuit wetenschappelijk oogpunt tot een praktische uitvoering voor uw onderneming.

 

Professor Peter van Baalen (Universiteit van Amsterdam) legde haarscherp uit wat de gevolgen van de digitale revolutie zijn (verschuiving van de macht en nieuwe sociale en institutionele structuren). Want bedrijven als Uber, Airbnb, Facebook en AliExpress zijn geen traditionele onderneming meer, maar stuk voor stuk platforms. Wat opvalt: taxibedrijf Uber heeft zelf geen taxi’s en hotelaanbieder Airbnb heeft geen hotels, én toch worden beide diensten volop gebruikt. Van Baalen: ‘Digitalisering betekent dat alles wordt teruggebracht tot één vorm. Alles kan omgezet worden in eenen en nullen en dat maakt de digitale revolutie zo groot.’

 

2-1 voor de digitalisering

Dirk Tuip (Facility Apps) vond dat u níet moet denken in beperkingen en concurrenten, maar in innovaties. Want, vier op de vijf mensen heeft een smartphone, die op dit moment nog vrij weinig op de werkvloer gebruikt wordt. Dat kan anders, vond Tuip: ‘Een gebouw is geen object, maar een box en uit die box komt informatie uit. Informatie over klanten (zoals klachten en suggesties), over machines en over eindgebruikers (hoe tevreden zijn ze) bijvoorbeeld. Door te digitaliseren ben je meer transparant voor de klant, het levert je een kostenbesparing op en je bent klaar voor de toekomst.’

 

Robots functioneren niet zonder mensen

Ir. Jesse Scholtes (Technische Universiteit Eindhoven) liet zien hoe complex robots zijn, wat robots anno 2015 kunnen en hoe robots hun cognitief vermogen (intelligentie) krijgen, zoals oriënteren, redeneren en problemen oplossen. ‘Voor de schoonmaak zullen robots vooral veel repetitieve taken zoals vloeronderhoud, kunnen uitvoeren, of logistieke taken. De mens zal dus nog altijd nodig zijn’, aldus Scholtes. Scholtes voorspelt dat over vijftien à twintig jaar robots pas echt de schoonmaaksector kunnen assisteren.

 

Schoonmaak van kantoren is realiteit, geen toekomst

Richard Bormann MSc. (Fraunhofer Institut) werkte samen met het grootste schoonmaakbedrijf van Duitsland voor de ontwikkeling van de Care-O-Bot. Een robot die afval kan ophalen en kan traceren of de vloer vies is, waar de vloer vies is en de vloer vervolgens kan schoonmaken. ‘Groot voordeel van een robot: hij behoeft geen training en je hoeft ‘m niet te werven; hij is er gewoon’, aldus Bormann. Voor nu werkt de robot nog te langzaam, maar de Care-O-Bot zal nog verder ontwikkeld worden.

Lees ook artikel: Schoonmaakrobots worden serieuze zaak 

 

Wat doet u met big data?

Professor Paul Havinga ging specifiek in op het onderwerp sensoren. ‘De telefoon is een hele grote sensor. En bijna iedereen heeft wel een telefoon. In een groot gebouw kun je dus heel goed meten waar het druk geweest is en waar het dus viezer is. Zo’n sensor heeft verschillende functies: check, track & trace (controleren, volgen) en sporen achterlaten (zoals verloren spullen). Dankzij sensoren kun je nu op het juiste moment beslissingen nemen omdat je real-time gegevens doorkrijgt.’

 

Virtuele werkelijkheid voegt iets toe aan echte werkelijkheid

Peter Mudde (Vebego Innovations) behandelde twee cases met smart connected products. Zijn wearables (kleding, smart watch, bril en telefoon) interessant voor de schoonmaak en hoe kun je de vuilgraad meten om slimmer schoon te maken. Met wearables kun je bijvoorbeeld mensen productief gezond houden en aan de hand van de vuilgraad kun je schoonmakers beter instrueren.

 

Bacteriële reinigers: feit of fictie

Na een korte pauze ging de Kennisdag vloeiend over in de Zomerborrel, waarbij wetenschapsjournalist Anton Duisterwinkel de nieuwe VSR-publicatie 'Zin en onzin van bacteriële reinigingsmiddelen' toelichtte. Bacteriën eten vuil níet op, maar bacteriën maken bepaalde enzymen aan en die enzymen breken bepaalde soorten vuil af. Een bacteriële reiniger werkt wél in omgevingen waar het voortdurend nat blijft, zoals het toilet en de gootsteen, maar werkt niet in droge ruimten zoals een vloer. Duisterwinkel pleitte er ook voor de term probiotica niet te gebruiken; de term bacteriële reiniger bestaat namelijk al en dit reinigingsmiddel heeft een beperkt maar zinvol toepassingsgebied.

 

Het imago van de schoonmaak

Ook OSB-voorzitter Piet Adema was aanwezig tijdens de VSR-Zomerborrel en sprak met VSR-voorzitter Jacco Vonhof over actuele zaken als het inbestedingsvraagstuk. ‘Het is een politiek gegeven. Het gaat gebeuren. We moeten het daarom op een slimme manier goed bijsturen’, aldus Adema. In het verlengde daarvan, spraken Vonhof en Adema met elkaar over de beeldvorming van de schoonmaaksector. ‘Er zijn veel dingen misgegaan, maar er zijn ook dingen die wel goed zijn gegaan en over die dingen wil ik graag met Asscher praten. Ik besef zeker dat we sommige dingen niet zo snel kunnen veranderen, maar we kunnen wel vinger aan de pols houden over hoe het gaat.’

Lees ook artikel: Nieuwe OSB voorzitter Piet Adema wil onbevangen meters maken.

 

Stof tot nadenken

De VSR-Zomerborrel en -Kennisdag vormden samen voor een bomvol programma met interessante sprekers, nieuwe inzichten, praktische oplossingen, toekomstbeelden en alle facetten van de digitalisering en robotisering. Een goed glas wijn of een koud biertje was dan ook meer dan welkom om na afloop met elkaar na te praten op het zonovergoten terras van De Glazen Ruimte in Maarssen.

 

Alle presentaties en een aantal schitterende foto's kunt u hier (nog eens) rustig bekijken.  

 

www.vsr-org.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren