• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Vodegel en Speth (Katrin): “Duurzaamheid was, is en blijft een focus”

Nieuws 4 januari 2021

Vodegel en Speth (Katrin): "Duurzaamheid was, is en blijft een focus"

“Deze Tweet van Omdenken sloeg de spijker op z’n kop: ‘In tijden van crisis kom je er pas achter wat écht belangrijk is: wc-papier’. Naast WiFi en batterij had Omdenken wc-papier als addendum aan de piramide van Maslow toegevoegd. En zo was het ook: toen premier Rutte de eerste corona-lockdown aankondigde, sloeg de wereld massaal aan het hamsteren. Vooral wc-papier. Een typische 2020-trend. Ralph Vodegel en Marcel Speth van Katrin Hygiënepapier over de trends op toiletgebied in 2020 en de verwachtingen voor 2021. “Duurzaamheid is er één van”, weten ze.

“Een andere 2020-trend is de erkenning voor handdroging met papier: 50% minder bacteriën en 100% minder virusdeeltjes in de lucht. Schone handen waren nog nooit zo belangrijk, door het toenemende bewustzijn, dat 80% van de meest voorkomende infecties via de handen worden overgedragen.”

Trend 2020: hygiëne openbare toiletten noodzakelijk

Toiletten en beleving: in 2020 en ook in 2021 gaan die twee nog altijd hand in hand. Toiletten in winkelcentra spelen een belangrijke rol in de winkelbeleving: 80% van de 3502 ondervraagden aan het jaarlijkse toiletonderzoek van Katrin Hygiënepapier naar het gedrag en de voorkeuren van bezoekers aan openbare toiletten bevestigde dat. Eenzelfde percentage geldt voor een schoon toilet op de werkplek: het verbetert het gevoel van welzijn op het werk. In restaurants ligt het belevingspercentage iets lager: 73% vindt dat de netheid van het toilet een weerspiegeling is van de netheid van de keuken.

“In januari, net voor de Europese corona-uitbraak hielden we ons toiletonderzoek in 7 Europese landen. De angst om in openbare toiletten ziekteverwekkers op te lopen, zagen we toen al toenemen in vergelijking met de Katrin-toiletonderzoeken van de laatste 5 jaar. Die angst is na januari zeker niet afgenomen”, legt Vodegel uit.

Vodegel en Speth (Katrin): "Duurzaamheid was, is en blijft een focus"

Trend 2020: meer vertrouwen in handdroging met papier

Zo ook het aanzien van heteluchtdrogers: meer dan 50% van de ondervraagden uit het Katrin-toiletonderzoek 2020 vindt luchtdrogers onhygiënisch. Speth onderbouwt: “Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Een logische vraag, want hygiëne is het waar het in een toiletgroep of washroom om draait. Natuurlijk spreekt ieder voor zijn eigen gewin, dus worden er aspecten als duurzaamheid of snelheid op high traffic-locaties aangehaald en opgevoerd. Alle onderzoeken en sponsoring ten spijt, maar in deze tijd van corona ontstond in zeer korte tijd de waardering, het geloof en vertrouwen in handdroging met papier. Door papier te gebruiken, blijven de minste bacteriën achter op de huid: je wrijft het papier over het huidoppervlak en de bacteriën hechten zich aan de vezels van het papier. Dat papier gooi je na gebruik direct in de afvalbak, dus geen verdere verspreiding van micro-organismen in de lucht, wat heteluchtdrogers wel veroorzaken. Het percentage van 59% van de 3502 ondervraagden sprak in ons toiletonderzoek in januari reeds hun voorkeur voor papieren handdoeken uit. In 2020 is dat percentage explosief toegenomen, in 2021 verwacht ik zeker een verdere toename.”

Trend 2021: blijvende focus op handhygiëne

Was uw handen met warm water; gebruik zeep en droog uw handen zorgvuldig af met papieren handdoek: 3 stappen die leiden tot een goede en effectieve handhygiëne. Uit het Katrin-toiletonderzoek 2020 blijkt, dat slechts 77% van de toiletgebruikers de handen na het toiletbezoek wast, 87% daarvan zeep gebruikt, 83% de handen met warm water wast en 75% de handen droogt met papieren handdoeken.

Vodegel: “We blijven aandacht voor handhygiëne vragen, bijvoorbeeld op Global Handwashing Day op 15 oktober. In 2021 wordt deze themadag voor de 10e keer georganiseerd, met zo’n 200 miljoen supporters, waaronder uiteraard Katrin Hygiënepapier. We hopen en verwachten dat nóg meer mensen het belang van goede handhygiëne in 2021 blijven inzien en uitvoeren.”

Trend 2021: duurzaamheid biedt toekomst

Een andere trend voor en ook in en na dit Covid-19 tijdperk is duurzaamheid. Speth zoomt in: “In 2015 heeft de Verenigde Naties 17 SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) vastgesteld, doelen om van de wereld in 2030 een betere plek te maken. Wij zien dat de behoefte aan duurzaamheid, ook in toilethygiëne, onder onze relaties groter wordt. En we durven te stellen dat wij een écht duurzame partner zijn. Van bosbouw tot toiletrol: onze productieketen is 100% traceerbaar. Metsä Tissue is bovendien top 1% partner in duurzaamheid; in april ontvingen we daarvoor de erkenning met de EcoVadis Platinum-certificering. Het is zeer belangrijk om samen te werken aan veilige hygiëne-oplossingen en duurzame groei, die besparen op verbruik, logistieke handling en onderhoud. Schoon en milieubewust zullen in 2021 nog meer ‘trending’ zijn.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren