• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Vebego initiatieven voor kentering branche

Nieuws 10 oktober 2012

Vebego initiatieven voor kentering branche

De strijd voor een betere schoonmaakbranche, houdt voor Vebego niet op bij de ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Om een kentering in de branche te bespoedigen, presenteerden 11 Vebego-bedrijven vrijdag 5 oktober 2012 verschillende initiatieven die de Code tot grotere hoogten moet stuwen.

 
Plaats van handeling was Schiphol, één van de eerste opdrachtgevers die de Code ondertekende. Rob Westerlaken, directeur Facility Services International Vebego en namens OSB lid van de Codecommissie: “Het is de hoogste tijd dat alle schoonmakers in Nederland het positieve effect van de Code zien en voelen.”
 
Initiatieven
In aanwezigheid van enkele voorvechters van de Code, de vakbonden en andere relaties lanceerde Vebego drie thema’s waarop ze met diverse voorstellen het verschil wil maken: Communicatie, Verantwoord Sociaal Beleid en Opleiding.
Naast de ondertekening van de Code en de openbare publicatie van een zelfverklaring door de elf bedrijven, presenteerde Vebego drie concrete initiatieven waarmee ze de Code handen en voeten geeft. De initiatieven variëren van een online platform waar schoonmakers terechtkunnen met uiteenlopende vragen, www.vraaghetaanvincent.nl, tot een online werkdrukmeter schoonmaakwerkdruk.nl en een e-learning module die nieuwe schoonmakers versneld opleidt.
 
Vraaghetaanvincent.nl
Met www.vraaghetaanvincent.nl lanceert Vebego een branchebrede online community voor schoonmakers waar ze elkaar ontmoeten, positieve én negatieve ervaringen uitwisselen en kennis delen. Bovendien kunnen ze op de site uiteenlopende vragen stellen. Over arbeidsvoorwaarden, hun werkgever, maar ook over waar ze bijvoorbeeld huursubsidie kunnen aanvragen. Vincent geeft gegarandeerd binnen 24 uur antwoord.
 
-E-learning
Hago Zorg introduceerde een e-learningmodule die nieuwe schoonmakers versneld opleidt, zodat ze goed opgeleid van start gaan in het schoonmaakproces. De module is een aanvulling op de vakopleiding, die schoonmakers alle noodzakelijke kennis geeft om aan de slag te gaan.
 
-Schoonmaakwerkdruk publiekelijk inzichtelijk
Gewaagd initiatief was de lancering van online werkdrukmeter  www.schoonmaakwerkdruk.nl. Aan de hand van twaalf eenvoudige vragen kunnen schoonmakers anoniem berekenen of hun werkdruk te hoog is en krijgen ze tips om die te verminderen. Bovendien publiceert de site op basis van de antwoorden top ranglijsten van schoonmaakbedrijven én opdrachtgevers waar de werkdruk het hoogst is. Deze transparantie moet leiden tot actie om de werkdruk in de hele branche te verminderen.
 
Discussie
Na de presentatie was er ruimte voor discussie. Kees Blokland, voorzitter van de Codecommissie, prees Vebego dat ze het voortouw neemt. De voorstellen konden rekenen op waardering van de aanwezigen. Vooral ook omdat Vebego de initiatieven branchebreed lanceert, waardoor alle schoonmaakmedewerkers, schoonmaakbedrijven én opdrachtgevers van Nederland er baat bij hebben. Wel waren de meesten het erover eens dat de initiatieven vooral omarmd moeten worden als ‘aanvulling op’. “Niet in plaats van daadwerkelijk sociaal contact of een vakopleiding”, zoals de FNV het verwoordde.
 
Hét praktijkvoorbeeld
De bijeenkomst werd afgesloten met hét praktijkvoorbeeld van hoe de Code zou moeten werken, namelijk de samenwerking tussen NedTrain, Hago Rail Services en FNV Bondgenoten. Deze schoonmaakopdracht, de grootste in de Nederlandse geschiedenis, is het toonbeeld van verantwoord opdrachtgever- en ondernemerschap. In de overeenkomst zijn afspraken gemaakt over respect voor schoonmakers, normale werkdruk, goede opleidingskansen en een veilige werkplek. De vakbonden, NedTrain en Hago Rail Services staan op het punt een convenant te tekenen waarmee ze deze afspraken vastleggen. Een samenwerking die alle partijen gelukkig stemt.
 

De volgende 11 Vebegobedrijven hebben de zelfverklaring ondertekend: Fortron, Hago Nederland, Hago Next, Hago Rail Services, Hago Airport Services, Hago Food & Industry, Hago Zorg, IBN Facilitair, Licom Schoon, Stoffels Bleijnberg en Westerveld.

 

Lees hier de zelfverklaringen.

 

www.vebego.com

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren