• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Van Adrichem behaalt MVO-prestatieladder niveau 3

Nieuws 26 maart 2012

Van Adrichem behaalt MVO-prestatieladder niveau 3

Schoonmaakbedrijf Van Adrichem heeft begin december 2011 niveau 3 op de MVO-prestatieladder behaald. Het bedrijf is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf met een MVO-certificering. Een gesprek met directeur Danny van Adrichem maakt meteen duidelijk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor dit bedrijf geen opgepoetst verhaal is maar in de filosofie en aanpak zit die ruim 25 jaar geleden werd ingezet. Respect voor milieu, mens en de onderneming.

 

Van Adrichem heeft sinds haar oprichting een duidelijk eigen koers gevaren. Hoe ging dat?

“In 1985, ik was toen 20, besloot ik voor mezelf te beginnen na heel wat jaren in de schoonmaakbranche gewerkt te hebben. Al snel kreeg ik van mijn medewerkers veel vragen over privézaken. Of ik bijvoorbeeld eens mee wilde kijken met een brief die ze gekregen hadden. Ik kreeg al snel door: hoe graag mensen ook willen werken, als ze thuis kun zaken niet op orde hebben, hun kinderen niet kunnen zien of financiële problemen hebben, dan beïnvloedt dat direct ook het functioneren op de werkvloer. De zorg voor de mens is daarom zo belangrijk in onze branche. MVO is voor ons niet alleen ‘planet’ en ‘profit’, maar zeker ook ‘people’.”
 
Hoe is de branche veranderd in de afgelopen jaren?
“De laatste jaren is het er helaas niet echt beter op geworden. De uitzending van Zembla in 2010 over de schoonmaakbranche en de langdurige staking waren wel tekenend. Toen bleek dat waar wij al jaren kozen voor de menskant, veel schoonmaakbedrijven zich juist alleen op de profitkant richtten. Schoonmakers moeten meer doen voor hetzelfde geld, de prestaties per vierkante meter zijn flink opgeschroefd. Als ik meedoe in aanbestedingen vraag ik kritisch aan een opdrachtgever: wees nou fair en probeer nou eens alleen aan te raken wat je de schoonmaker vraagt in die tijd schoon te maken. Dat kan gewoon niet en dat gebeurt dus ook niet.”
 
Wat kan een opdrachtgever hier anders in doen?
“Niet alleen naar de prijs per man per uur kijken, maar ook beseffen wat de kwaliteit is die je als opdrachtgever daarvoor terugkrijgt. Je gaat naar de garage en bestelt vier winterbanden. Je rijdt naar buiten met twee. Daar betaal je toch ook niet voor? Schoonmaken wordt door opdrachtgevers vaak nog gezien als sluitpost en niet als een dienst die waarde kan toevoegen. Een schoonmaker kan ook controlerende en faciliterende diensten verlenen in zijn ronde door een gebouw. Je merkt nu na de eerste crisis dat het inkoopbeleid hier wel meer op ingericht wordt. Transparantie en meerwaarde zijn belangrijker geworden.”
 
Waarom dan toch een MVO-certificering?
“Na de staking en de uitzending van Zembla wilden wij heel duidelijk zichtbaar maken dat onze werkwijze anders is. Met deze certificering laten we zien dat we niet zomaar iets roepen. Een tweede reden is dat de overheid aangeeft hierop te (gaan) letten bij de inkoop in het geval van Europese aanbestedingen. Als een MVO-certificering in de toekomst voor meer dan 50% meetelt in een Europese aanbesteding, dan loop ik voorop met dit voordeel.”
 
Waar richten jullie het MVO-beleid de komende tijd op?
“Op milieugebied gaan we ons richten op onze eigen voetprint. Het minimaliseren van de voetprint van de klant, dat maakt eigenlijk al onderdeel uit van onze werkprocessen. Een voorbeeld is het gebruik van gevaarlijke stoffen. Ik heb in het verleden al gedacht: waarom elimineer ik ze niet helemaal? Dat is tien, vijftien jaar geleden al gebeurt. Dat is geen vraagstuk meer.”
 
En aan de menskant?
“Het verzuimbeleid is wel echt ons speerpunt. En daarnaast richten we ons op de ondersteuning van onze medewerkers met het leren van de Nederlandse taal. Dat laatste kwam positief naar voren uit de stakeholderanalyse die we hielden: de opdrachtgevers zijn hier erg positief over. Met de opleiding willen we onze mensen steeds zelfstandiger maken. Dat is prettig voor henzelf en voor de onderneming en haar klanten.”
 
Bij een MVO-certificering hoort het betrekken van de diverse stakeholders. Hoe deden jullie dat?
“We hebben ons gericht op de stakeholders die een directe invloed hebben op onze dienstverlening. Bijvoorbeeld de beheerder van het wagenpark en de leverancier van schoonmaakmiddelen. Daar hebben we intensief contact mee om samen slimmer en duurzamer te werken. Met hen bespreken we nu regelmatig de ontwikkelingen op het gebied van MVO en de kansen die deze ons bieden. . En elk jaar in december nodigen we onze belangrijkste stakeholders uit voor een speciale ontbijtbijeenkomst.”
 
Waar wil je op MVO-gebied nog meer aandacht aan schenken de komende jaren?
Ik wil me nog meer richten op wat de schoonmaker aan ons bedrijf bindt. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat de personeelsschaarste waar we het al tijden over hebben ook echt komt. Over tien jaar zal ik nog steeds voldoende gemotiveerde medewerkers in dienst hebben. En dat is natuurlijk niet alleen mooi voor de medewerker, maar ook voor de portemonnee van de organisatie. Precies die balans waar MVO om draait.”
 
www.adrichem.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren