• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Treinschoonmakers in actie tegen werkdruk

Nieuws 26 juni 2013

Treinschoonmakers van Hago Rail Services (HRS) hebben actie gevoerd bij de opdrachtgever van het treinschoonmaakwerk, NS/ Nedtrain. Aanleiding zijn bezuinigingen die HRS wil doorvoeren. Die hebben al 20% van de treinschoonmakers het werk gekost en gezorgd voor een enorme werkdruk. De schoonmakers spreken NS aan op hun verantwoordelijkheid als opdrachtgever en ze willen dat NS hen desnoods weer direct in dienst nemen.
 
Volgens een persbericht van FNV Bondgenoten zit HRS in financiële problemen omdat NS, bij de aanbesteding van het treinschoonmaakwerk, minder uren voor de schoonmaak heeft opgegeven dan eigenlijk nodig zijn. Dat levert HRS een tegenvaller van tot nu toe al 6 miljoen op. Uitzendkrachten en schoonmakers met aflopende tijdelijke contracten zijn daardoor hun baan al kwijt. Voor de huidige schoonmakers betekent dat een enorme stijging van de werkdruk: zij moeten met minder mensen meer schoonmaken.
 
FNV Bondgenoten noemt dit onacceptabel, zeker als men bedenkt dat NS en HSR de Best Practice Award kregen van de Code Commissie Verantwoord Marktgedrag voor de praktische uitvoering van de ketenafspraken bij deze aanbesteding. Maar aan twee van die afspraken houdt HRS zich nu niet: ‘niet over de ruggen van de schoonmakers’ en ‘geen verhoging van de werkdruk’. Aldus FNV Bondgenoten.
 
“Wij zijn trotse schoonmakers van de treinen en stations. Dankzij ons kunnen reizigers iedere dag in een schone trein zitten. Althans, dat is wat wij graag willen. Als het aan HRS ligt, is dat anders. Door de bezuinigingen stijgt opnieuw de werkdruk. Daardoor moeten wij in nog minder tijd de treinstellen schoonmaken. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. En dat willen wij niet”, zegt treinschoonmaker Kapi Lijfrock.
 
“De NS waren een van de initiatiefnemers van de Code. En dan kregen HRS en NS nog een prijs ook”, stelt zijn collega Mutlu Yar. “Als dit al gebeurt met het beste contract van Nederland, hoe beroerd is het dan gesteld met de overige 150.000 schoonmakers die de Nederlandse kantoren, ziekenhuizen, universiteiten, scholen, bussen, trams en overheidsgebouwen leefbaar houden? Wij vechten al zo lang voor ‘Gewoon Goed Werk’. En we zijn nog lang niet moe! Als het moet gaan wij door tot de NS ons terug in dienst nemen.”
 
Bron: FNV Bondgenoten
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren