• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

TOP Academie Hago bij Ahoy verlengd: schoonmaakwerk loont

Nieuws SieV 18 maart 2019

TOP Academie Hago bij Ahoy verlengd: schoonmaakwerk loont

Een structureel samenwerkingsverband tussen Hago, Gemeente Rotterdam, Albeda Startcollege en Learn2Work om jongeren een kans te geven, dat is de TOP Academie in Rotterdam Ahoy. Op maandag 11 maart 2019 werd een convenant getekend om de overeenkomst te continueren waarbij het mes snijdt aan meerdere kanten: “Het biedt een oplossing voor de jongeren, maar ook voor de krapte op de arbeidsmarkt, voor sociale lasten van de stad Rotterdam en voor vakmanschap in de schoonmaakbranche.”
Vijf jaar geleden zette Learn2Work, in samenwerking met Hago Zorg, de eerste TOP Academie op. Een groep studenten ging aan de slag bij Erasmus Medisch Centrum. Het project was een succes en smaakte naar meer. Directeur Mira Groeneveld van Learn2Work: “Een TOP Academie is een structureel samenwerkingsverband tussen een bedrijf en twee of drie scholen. Twaalf tot twintig studenten krijgen een lesprogramma dat we volledig afstemmen op de werkpraktijk. Zo leren ze wat ze echt nodig hebben, in een leermeester-gezelconstructie. Het gaat om studenten met MBO niveau 1 of 2 die misschien tussen wal en schip dreigen te raken. Jongeren die soms ook een sociale achterstand hebben. De TOP Academie geeft ze een kans.” Een jaar na de start bij EMC ging Learn2Work al in gesprek met Hago Nederland voor een traject bij Rotterdam Ahoy. Nu staan de handtekeningen voor de TOP Academie in Rotterdam, het 17e project van Learn2Work.

Schoonmaak biedt kans jeugdwerklozen

Rotterdam heeft nog zo’n 7.500 jeugdwerklozen. Doodzonde natuurlijk, zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Maar uiteraard ook voor de jongeren zelf, die zonder hulp soms geen uitzicht hebben op beter, aldus de initiatiefnemers. Die grote hoeveelheid werklozen drukt een stempel op de stad, niet in de laatste plaats door de som geld die het kost. Wethouder Kasmi van Gemeente Rotterdam sprak zijn dankbaarheid uit voor projecten als TOP Academie. “Het is geweldig om te zien hoe Learn2Work, Rotterdam Ahoy, Hago en het Albeda Startcollege onze jongeren kansen geeft. Door ze te helpen aan een diploma en de betere vooruitzichten die daarbij horen.”

Met de TOP Academie bij Rotterdam Ahoy biedt Hago kansen aan jongeren die tussen wal en schip dreigen te raken.
Met de TOP Academie bij Rotterdam Ahoy biedt Hago kansen aan jongeren die tussen wal en schip dreigen te raken.

Kansen moeten ook echte kansen zijn, volgens Jack de Jong, directeur van Albeda Startcollege: “We starten altijd met intakes voor studenten én praktijkdocenten. De TOP Academie past niet bij iedereen. We breken dwars door de muren van regulieren schoolprocessen heen. Dat moet bij je passen en daarom gaan we altijd eerst in gesprek. Natuurlijk maken we in het lesprogramma ook ruimte voor lessen op school. De combinatie met leren op de werkvloer zorgt dat we echt het beste uit studenten kunnen halen. Wat ook helpt, is dat we samen met onze partner niet denken in problemen maar in oplossingen. Zo komen we samen verder.”

Blijvende oplossing

De Jong maakt zich wel zorgen over de toekomst. De arbeidsmarkt is nu gunstig voor werkzoekenden en bedrijven hebben plaats voor jongeren. Maar wat als we in een nieuwe recessie komen? Zijn die plaatsen er dan nog steeds, of zijn de jongeren dan het kind van de rekening? Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, voorziet geen probleem. “De conjunctuur is voor Rotterdam Ahoy geen issue. Wij zijn altijd geïnteresseerd in vakmensen. Hoe mooi is het dat jongeren bij ons het schoonmaakvak leren? Dat motiveert ze wellicht om zelf bij ons te willen blijven, wat de continuïteit van onze bedrijfsvoering alleen maar ten goede komt.”

Winst

“Bedrijven moeten een TOP Academie niet zien als een maatschappelijke bijdrage. Ze moeten vooral de winst zien die het project ze kan opleveren, want het is echt veel werk. De jongeren hebben intensieve begeleiding nodig en niet alles gaat direct goed.” Mira Groeneveld laat aan duidelijkheid niets te wensen over als het gaat om de intenties die nodig zijn voor een TOP Academie. Hago’s regiodirecteur Robbert van den Berg ziet die winst: “Hago is van oudsher een bedrijf dat mensen kansen wil bieden. Zeker mensen die zonder ons minder kansen hebben. Tegelijkertijd kan de jeugd ons helpen. Ook wij hebben te maken met vergrijzing. Vers bloed is erg welkom en de TOP Academie geeft ons een kans om jongeren aan ons te binden. Zo bereiden we ons voor op een toekomst waarin arbeid nog schaarser wordt. Daarnaast staat Hago voor meer en beter werk voor mensen en ook daar sluit dit project goed op aan.”

Dankbare investering

Hago schuwt hard werken en intensief begeleiden ook niet. Jacco Sondaar, locatiemanager van Hago bij Ahoy, ziet juist kansen. “Het is prachtig om met deze jongeren te werken. Het geeft ons de kans om ze te laten zien dat schoonmaak, in tegenstelling tot de algemene gedachte, wél sexy is. Zonder schoonmaak geen vermaak, is mijn devies. In Ahoy laten ‘mijn’ studenten dat zien, onder het toeziend oog van hun praktijkdocent van Albeda Startcollege. We zien ze zichzelf ontwikkelen. In hun vak, maar ook als mens en allemaal op hun eigen tempo. Ze zien het resultaat van hun werk en leren veel in de omgang met mensen. Daar investeren wij met alle plezier in, omdat het Hago op heel veel verschillende manieren iets positiefs oplevert. We zorgen voor goed schoon, we helpen mensen vooruit in hun leven en we geven onszelf de kans om te laten zien dat werken voor Hago een goed idee is.”

Werk loont

Kansen dus. In 2020 wil Learn2Work 20 TOP Academies hebben waarin 300 studenten tegelijkertijd aan hun toekomst werken. Daarmee is het probleem van de 7.500 jeugdwerklozen niet direct weg, maar het is absoluut een structurele oplossing om jongeren een betere toekomst te geven en het probleem van Rotterdam te verlichten. “We proberen onze studenten ook te laten zien dat werken erg veel kan opleveren. Het idee dat je met een stropdas om in een kantoor je toekomst veiligstelt, is achterhaald. Werk loont.” Jack de Jong is duidelijk. De kansen liggen er nu. Hago, Albeda Startcollege, Learn2Work en Gemeente Rotterdam helpen de komende jaren een flinke stroom jongeren om ze op te rapen. Tegen de tot de verbeelding sprekende achtergrond van Rotterdam Ahoy.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren