Met al meer dan 110.000 bezoekers online dit jaar heeft Clean Totaal absoluut niet te klagen over aandacht op de digitale snelweg. Het belang van gedrukte magazines mag echter niet onderschat worden! Dit blijkt uit onderzoek van Facts&More voor Magazines.nl. Lezers zijn zeer gehecht aan hun leesritueel. Het moment voor zichzelf, de ontspanning, dat ze iets in hun handen hebben en zich zonder afgeleid te worden kunnen terugtrekken. Deze ervaring is door geen enkel ander medium te vervangen. Gelukkig wist de redactie van Clean Totaal dit al…
Tijdens tien inhome visits van ongeveer 1,5 uur aan een groep uiteenlopende huishoudens met tijdschriftlezers werd letterlijk bij lezers binnengestapt. Aanvullend heeft een gevarieerd gezelschap van 30 tijdschriftlezers zo’n tien dagen intensief deelgenomen aan een onderzoek in een speciaal gecreëerde online community. Lezers vertelden waarom bladen zo belangrijk voor hen zijn, wat tijdschriften onderscheidt van andere media, hoe ze aankijken tegen digitale versies en tegen
tijdschriftadvertenties.
Een onvervangbaar ritueel
Lezers, vooral de jongeren, geven toe dat smartphones en tablets een groeiende rol in hun leven spelen, maar ze benadrukken ook dat de tijdschriftbeleving niet makkelijk te vervangen is. Voor geen enkel ander medium gaat het gevoel van ontspanning zo sterk op als bij tijdschriften. Terwijl in het hectische leven van tegenwoordig het belang van zulke momenten alleen maar toeneemt. Andere drijfveren voor het lezen van tijdschriften zijn de betrouwbaarheid, diepgang en tastbaarheid van bladen. Ook voelen lezers zich er als individu bij betrokken.
Papier vs digitaal
De leeservaring van papier is duidelijk anders dan van digitale platformen. Het rustmoment dat zo verbonden is met het lezen van tijdschriften wordt het best gerealiseerd door het lezen van de papieren versies. Via digitale media wordt men sneller afgeleid. Mail, app-berichten en de neiging om rond te klikken, ‘verstoren’ het rustmoment.
Blik op advertenties
Tijdens het onderzoek is tevens gesproken over reclame in bladen. Lezers konden advertenties uploaden die ze aansprekend vinden. De keuze werd ondersteund met een motivatie. Advertenties blijken aantrekkelijk wanneer deze humor bevatten, gebruik maken van groot beeld, verrassend, realistisch/geloofwaardig, niet te opdringerig en bruikbaar (bijvoorbeeld door proefmonster) zijn. Ook worden advertenties gewaardeerd die aansluiten bij een specifieke doelgroep en dus passend zijn bij de interesse.
Onderzoek: ‘Bladen komen binnen’ van Facts&More, uitgevoerd in opdracht van Magazines.nl.