• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Tijdens de coronacrisis hebben we geïnvesteerd in duurzaamheid”

Nieuws 24 december 2020

"Tijdens de coronacrisis hebben we geïnvesteerd in duurzaamheid"

Voor ieder bedrijf geldt tijdens een crisis dezelfde vraag. Ga je tijdelijk op de handrem staan of blijf je werken aan je eigen toekomst en die van de economie? Blinck Schoon uit Almere heeft in de coronacrisis voor het tweede gekozen en heeft geïnvesteerd in duurzaamheid. Juist omdat op dit vlak een belangrijke slag te behalen viel.

Door de coronacrisis is men bij Blinck gaan nadenken over de eigen positie als het gaat om duurzaamheid. Directeur Anton Vinck: “Tijdens onze evaluatie over dit onderwerp zijn wij als eerste gaan inventariseren wat wij als schoonmaakbedrijf al doen op dit gebied. Zo kwamen wij tot de ontdekking dat we nu al best veel doen en dat dit in de loop der jaren organisch en vanuit betrokkenheid is ontstaan.”

MVO en duurzaamheid

Vanuit de evaluatie is een visie (MVO) ontwikkeld die is uitgevoerd in het duurzaamheidsbeleid. “Zowel MVO als duurzaamheid gaan verder dan alleen het effect op het milieu. Naast het ecologische aspect zijn ook het sociale aspect en het economische aspect onderdeel van MVO en daarmee de duurzaamheid van een onderneming”, aldus Vinck.

Blinck heeft bewust de stap gezet om duurzaamheid en MVO bovenaan de agenda te krijgen. Het schoonmaakbedrijf gebruikt ecologische en milieuverantwoorde schoonmaakmiddelen, gebruikt zo min mogelijk water en indien het mogelijk is wordt er zonder chemie en met microvezel gereinigd. Tevens behoort overdosering tot de verleden tijd door de inzet van een doseersysteem.

Maatschappelijk vriendelijk ondernemen

Vinck: “Maar wij vinden ook dat ‘maatschappelijk vriendelijk ondernemen’ onderdeel is van MVO en daarom behandelen wij onze medewerkers als ‘mens’. Ze zijn een van de belangrijkste schakels in de processen. Daarom luisteren we naar wat zij te zeggen hebben. Vier keer per jaar gaan onze rayonmanagers met onze schoonmaakmedewerkers in gesprek met de vraag hoe zij hun werk ervaren, of zij het anders zouden willen en of de uitvoering lukt zoals het bedacht is en uitgevoerd wordt. Het kan dan ook zomaar dat we daarna het werkprogramma of de werkzaamheden hierop aanpassen.

Medewerkers die door lichamelijke klachten of leeftijd wat meer moeite hebben om de werkzaamheden uit te voeren willen we graag aan het werk houden en om die reden hebben we voor deze collega’s een speciaal vangnet. Na gesprekken en eventueel een arbeidsdeskundig oordeel zullen we, voordat er sprake is van ziekteverzuim, hun werkzaamheden en werkuren aanpassen. Ook deze collega’s zijn belangrijk voor Blinck en de maatschappij.”

Op het gebied van mobiliteit zijn ook de eerste stappen gezet. De gehele directie en de project- en rayonmanagers rijden volledig elektrisch en in 2020 is ook de eerste elektrische bedrijfswagen aangeschaft.

“Elke seconde telt als het gaat om onze aarde en ons milieu”

Vinck: “Al met al een rijtje MVO-maatregelen waar wij trots op zijn. Binnen de schoonmaakbranche behoren wij zeker niet tot de grote spelers en ook qua budget zullen wij daarbij achterblijven maar uit bovenstaande punten blijkt wel dat het mogelijk is om zonder en groot team achter ons en zonder extreme investeringen bezig te zijn met een van de belangrijkste zaken in het runnen van een bedrijf; Milieu Verantwoord Ondernemen. En ondanks alle ellende in de wereld en alle investeringen die daarmee gemoeid zijn vinden wij dat wij hiermee door moeten gaan en telt elke seconde als het gaat om onze aarde en ons milieu.”

Vergaande plannen 2021

Voor 2021 staan er nog verschillende ontwikkelingen op het programma, vertelt Vinck. “We blijven ons verder focussen op milieuvriendelijke producten, zo lopen er op dit moment pilots om meer gebruik te maken van hervulbare flessen en vulstations. Verder hebben we als doelstelling om bij meer klanten gebruik te maken van biologisch afbreekbare vuilniszakken.

Daarnaast zullen we zoveel mogelijk alle nieuw aan te schaffen werkwagens inkopen bij bedrijven die werkwagens maken van gerecycled plastic. Ook hier zijn we in 2020 al mee gestart bij een aantal nieuwe klanten. Dit geldt ook voor overig materieel zoals emmers die gemaakt zijn van herbruikbare materialen. Ons wagenpark vervangen we, daar waar het nodig en mogelijk is, voor elektrische of hybride auto’s.

Last but not least zullen wij onze schoonmaakmedewerkers nog meer betrekken bij de operationele processen en hun werkzaamheden aanpassen op wie ze zijn en wat ze kunnen. En we huren zoveel mogelijk medewerkers in uit de regio waar ze werken  en kiezen daarbij zoveel mogelijk voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren