• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Spitsnieuws: Code vaak dode letter

Nieuws 5 februari 2013

Spitsnieuws: Code vaak dode letter

Spitsnieuws wijdde op 1 februari jl. een kort maar krachtig redactioneel stuk aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Volgens het artikel wordt de Code lang niet altijd nageleefd. Schoonmaakbedrijven concurreren elkaar nog steeds uit de markt als ze de kans krijgen en knijpen daarbij soms hun werknemers uit. De code vraagt van opdrachtgevers dat zij niet alleen naar de prijs van een schoonmaakcontract kijken. Aldus Spitsnieuws.

 
Spitsnieuws schrijft dat ook de tevredenheid van het schoonmaakpersoneel, de werkdruk en waardering voor het vak van belang zijn. Maar door gekonkel en onduidelijke afspraken ziet de geinterviewde FNV-vakbondsman Herrie Hoogenboom nog steeds veel mis gaan. “De code gaat wat ons betreft dan ook niet ver genoeg. Zelfs met de beste wil van de wereld kunnen er nog dingen misgaan omdat schoonmaakbedrijven elkaar problemen toe schuiven. Opdrachtgevers nemen wel meer verantwoordelijkheid, maar dat gaat niet ver genoeg.” 
 

Kees Blokland, voorzitter van de codecommissie, benadrukt in het artikel dat er in korte tijd veel winst is geboekt. “De afspraken zijn ondertussen wel gemeengoed geworden in de branche. Maar er gaan nog steeds veel dingen slecht; daar moeten we zeker aan werken.”

 

Hago marketing manager Nanneke Zelle wordt ook geciteerd. Ze merkt op dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die eisen stellen die niet kunnen: “Dat is frustrerend. Er zijn een flink aantal aanbestedingen waar we niet aan mee hebben gedaan omdat er te veel op de prijs werd gehamerd.”

 

Dat klinkt FNV-man Hoogenboom bekend in de oren: “De ervaring is dat iedere aanbesteding ertoe leidt dat de werkdruk omhoog gaat. Een gedragscode is een prachtig iets, maar het blijft bij woorden op papier als onze schoonmakers niet op naleving gaan staan.”
 

Uw redactie vraagt zich af of bovenstaande mogelijke voortekenen zijn van de eerste schermutselingen in aanloop naar de CAO onderhandelingen. Worden de stellingen nu reeds betrokken?  

Daarnaast, de roep om sanctionerende mogelijkheden voor de Code Commissie zal steeds luider worden. Zoals wij al vaker gesteld hebben: van het zwaaien met gele kaarten schrikt niemand meer. Van papieren tijgers evenmin. Werk aan de winkel!      

 

Bron: Spitsnieuws

Foto: Spitsnieuws

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren