• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaakverdiensten in perspectief

Nieuws 25 maart 2010

Schoonmaakverdiensten in perspectief
OSB stuurde ons een epistel over hun kijk op de huidige CAO impasse. “Nu is het genoeg” kopt het relaas. Uiteraard als woordspeling op “Schoon genoeg!”. Volgens OSB gedraagt FNV zich als een verwend kind in de onderhandelingen en verslechterd het imago van de branche.     
 
De onderhandelingen over een nieuwe CAO tussen de overkoepelende organisatie van schoonmaakbedrijven (OSB) en de vakbonden FNV en CNV zijn begin november gestart. Inmiddels zitten deze, 4 maanden later, muurvast. OSB schrijft: “Volstrekt onrealistische eisen van FNV, moeilijke economische omstandigheden en druk op prijzen door opdrachtgevers, bepaalden de inzet van OSB. Het vertrekpunt van €0,- is al lang verlaten. OSB ziet de noodzaak van een cao en samenwerking met vakbonden, én is bereid daarin ver te gaan.”
 
Lees hier de inhoud van het eindbod, dat op 23 maart door OSB is neergelegd bij de vakbonden. De bonden hebben die hebben tot en met 9 april de tijd om daarop te reageren.
 
Het is duidelijk dat de discussie rondom de waardering van schoonmakers uit de emotionele sfeer getrokken moet worden. Althans, dat vind de redactie. Hoe verhouden de salarissen in de schoonmaak zich nu werkelijk met gelijkwaardige branches? OSB kwam met volgend overzicht op de proppen. Oordeelt u zelf. De genoemde lonen zijn bruto bedragen per uur.    
 
Schoonmaak (ervaren, vanaf 1 jaar in dienst)
x 38 uur per week  
€10,00 (max. 10,30)
 
Contractcatering
(bedrijfscatering)
x 40 uur per week
€9,77 (max €10,64)
 
VVT (thuiszorg)
(1-1-2008 tot 1-3-2010)
x 36 uur per week
FWG 10: €8,73 (max €9,76)
 
Horeca
(1-4-2008 t/m 31-3-2010)
x 38 uur per week
€8,82 (1-7-2009)
 
Particuliere Beveiliging
(1-8-2008 t/m 31-7-2010)
x 40 uur per week
€9,79 (1-1-2009)
 
Levensmiddelenbedrijf
(1-4-2008 tot 1-4-2010)
x 40 uur per week
€10,39 (1-6-2009)
 
Textielverzorging
(1-7-2009 t/m 30-6-2011)
x 36 uur per week          
€9,29
 
Hoveniers
(1-3-2009 tot 1-3-2010)
x 37 uur per week          
€9,84
 
Taxivervoer
(1-1-2009 tot 31-12-2013)
x 40 uur per week

€ 8,87 (1-7-2009)

 

Bron: OSB

 

Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl

 

 

Reactie Jan Kampherbeek – CNV Vakmensen – 25 maart 2010  
 
Ik heb niet alles nagerekend. Laat ik er maar even vanuit gaan dat de berekeningen kloppen.
 
Dat er naast de CAO schoonmaak nog andere CAO bestaan die verbeterd kunnen worden is ons natuurlijk wel bekend. Het lijkt er op dat OSB aan wil geven dat de CAO schoonmaak niet de enige CAO is die slecht betaald. Dat hebben vakbonden ook nooit gesteld.
 
Dat een andere het ook slecht doet legitimeert nog steeds niet je eigen gedrag. Ik hoefde vroeger thuis ook niet aan te komen met  “maar hij deed het ook”.  Je hebt je eigen verantwoordelijkheid).
Daarnaast is het natuurlijk zo dat een CAO bestaat uit meer dan het kale loon. In de vorige CAO onderhandelingen zijn veel extra’s voor mensen in het loon gestopt. (eindejaarsuitkering, seniorendagen etc.) Als je bijvoorbeeld naar de CAO VVT kijkt dan staan daar ook heel veel andere regelingen in die wij in de schoonmaak niet kennen. Onregelmatigheid, consignatie, slaapdiensten etc. Daar kijkt OSB blijkbaar niet naar.
 
Verder is het perspectief in veel sectoren groter. Bij inbesteding in de recreatie (centerparcs) hebben we laatst natuurlijk een arbeidsvoorwaarden vergelijk gemaakt. Het start salaris was inderdaad lager dan in de schoonmaak (9,73) maar men kon wel doorgroeien naar 11,74.
Darnaast kreeg men als werknemer van Centerparcs nog vrij toegang voor het zwembad voor het hele gezin en korting op de huur van een vakantie bungalow in een ander park. De mensen wilden graag over. Ook bij uitbestedingen van schoonmaak werk maak ik zelden mee dan de schoonmakers die uitbesteed worden minder of gelijk verdienen dan bij het schoonmaakbedrijf. We moeten altijd een regeling maken om de salarisvermindering op te vangen.
 
In de taxi CAO is door partijen ingezien dat de salarissen veel te laag zijn. Er zijn dan ook voor de komende jaren de nodige inhaal verhogingen afgesproken.
 
Kortom er is een wereld achter de feitelijk cijfers en die moet je in een beoordeling wel meenemen.
 

 

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren