• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaakstakingen 2012 gaan beginnen

Nieuws 2 januari 2012

FNV Bondgenoten: Schoonmaakstaking als reddingsboei?

Deze week starten de schoonmaakstakingen. Volgens organisator FNV Bondgenoten mogen we de grootste schoonmakersactie in de geschiedenis tegemoet zien. Verwacht wordt dat al vandaag een vijftal bedrijven de klos zijn en dat er donderdag bij honderden bedrijven gestaakt wordt, inclusief een massale optocht in Amsterdam waar meer dan 2000 stakers verwacht worden. De acties zulle doorgaan “tot werkgevers in beweging komen aan de onderhandelingstafel”, aldus FNV bestuurder Ron Meyer.  

 

“Wij vragen geen bonussen of gouden bergen, maar doodnormale dingen”, zo stelt Khadija Tahiri, president van het FNV Schoonmakersparlement. “Zoals genoeg tijd om ons werk te kunnen doen en ziekenhuizen, treinen en scholen schoon te maken. Of doorbetaling als we ziek zijn. En een respectvolle behandeling. Voor de meeste mensen in Nederland de normaalste zaak van de wereld. Wij gaan dat nu ook afdwingen. Wij zullen niet alleen de schoonmaakbazen, maar vooral de grote dure opdrachtgevers aanspreken. Zoals Philips, de Belastingdienst en de banken. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang en verwachten wonderen voor onmogelijke lage prijzen. Ze hebben een schijnwereld gecreëerd waarin dezelfde kantoorkamer ieder jaar nog goedkoper schoongemaakt moet worden. Die schijnwereld gaat ten koste van ons werk en onze gezondheid. Wij gaan die schijnwereld nu doorbreken.”

 
In een eerste reactie stelt werkgeversorganisatie OSB dat ze in de huidige economische tijd een prima CAO-voorstel hebben gedaan wat neer komt op een verhoging van 3%. Hier zit in een 2% loonsverhoging, intensivering van de opleiding van schoonmakers, een gezamenlijke studie naar een duurzame pensioenregeling en een reiskostenvergoeding voor alle schoonmakers.
OSB zegt niet in te gaan op het onrealistisch eisenpakket van ruim 200 miljoen euro. Volgens de werkgevers is dit omgerekend een verhoging van 12%.

Anton Witte, 1e onderhandelaar OSB: “Blijkbaar wil de vakbond vasthouden aan de oude manier van onderhandelen met een eisenpakket, ultimatum en protestacties. Onbegrijpelijk en zeker niet in het belang van onze 150.000 schoonmakers. Wij hopen dat in de toekomstige FNV meer plaats is voor realisme en dialoog.”

 

Gezien de opstelling van beide partijen lijkt een snelle oplosing niet in zicht. Het aloude motto “slecht voor het land, goed voor de krant” zal de komende dagen en wellicht weken ongetwijfeld opgeld doen. De slag om de media is begonnen. Diegene die de camera in zijn voordeel kan laten snorren is de ander meer dan een slag voor. En dat spel ligt het FNV wel.        

 

Lees ook: Staking schoonmaak lijkt onafwendbaar. 

Zie ook: NOS: Eerste schoonmaakactie op station Nijmegen.

Volg de discussie in de Clean Totaal LinkedIngroep

 

De redactie
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren