• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaakbedrijven blijven doelwit van oplichters

Nieuws 31 maart 2017

Schoonmaakbedrijven blijven doelwit van oplichters

Oplichters proberen op sluwe wijze informatie in te winnen over schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers. Bedrijven die benaderd worden moeten terughoudend zijn met het verstrekken van dit soort gegevens, zo meldt de Fraude Helpdesk.
Al eerder waarschuwde de Fraudehelpdesk dat oplichters hun pijlen op schoonmaakbedrijven hebben gericht. Vermoedelijk is het doel van de oplichters om zoveel mogelijk informatie in te winnen over bepaalde bedrijven, zodat ze hen uiteindelijk een valse factuur kunnen sturen. Deze factuur bevat dan heel specifieke informatie, waardoor deze erg betrouwbaar overkomt. Het geld steken de oplichters in hun zak.
De oplichters willen bijvoorbeeld weten welke bedrijven met elkaar zakendoen en wie de contactpersonen zijn. Ook stellen ze vragen over de omvang van een opdracht die een schoonmaakbedrijf ergens uitvoert. Deze manier van het bundelen van informatie heet ook wel social engineering.
Melding Fraudehelpdesk
Uit een recente melding die bij de Fraudehelpdesk is gedaan blijkt dat de oplichters nog altijd proberen dit soort informatie in te winnen. Bedrijven worden nu telefonisch benaderd door iemand die zegt werkzaam te zijn bij een vastgoedbeheerder. Eerder kregen deze bedrijven gelijk een e-mail waarin om de bewuste informatie werd gevraagd. Na het telefoongesprek moeten de bedrijven de gegevens via een e-mail toesturen.
Een bedrijf dat zich bij de Fraudehelpdesk heeft gemeld zag niet direct het gevaar in van het beantwoorden van deze vragen. Een medewerker stuurde een e-mail met de gevraagde informatie en kort daarna kreeg hij al een bericht terug:

‘Geachte [naam geadresseerde],
Hartelijk dank voor de aangedragen referenties. Welke zijn de drie grootste opdrachtgevers (met meerdere locaties) in termen van omzet per jaar? Wij krijgen namelijk binnenkort nog meer gebouwen in onze portefeuille en willen tot een goede beoordeling komen. Vandaar dat de referenties relevant moeten zijn.
Ik zie graag uw reactie tegemoet.
[…].’

Wat opvalt is dat de oplichters naar heel specifieke informatie op zoek zijn.
Advies
Leidinggevenden bij schoonmaakbedrijven doen er goed aan hun personeel te informeren over deze oplichtingspraktijken. Hoewel informatieverzoeken onschuldig kunnen lijken, is de uiteindelijke bedoeling van de oplichters dat niet. Op een gegeven moment zullen ze een bedrijf een valse factuur kunnen sturen met hele gedetailleerde informatie. De kans dat zo’n bedrijf tot betaling overgaat en het geld verliest, is dan aanzienlijk.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren