• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaak moet CAO-VVT toepassen in Wmo

Nieuws 22 maart 2010

Schoonmaak moet CAO-VVT toepassen in Wmo
Schoonmaakbedrijven die huishoudelijke verzorging leveren, moeten zich voortaan aan de CAO verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) houden. Het ministerie van Sociale Zaken heeft de CAO-VVT algemeen verbindend verklaard.
 
Sinds de invoering van de Wmo in 2006 concurreren thuiszorgaanbieders met schoonmaakbedrijven die soms hun eigen CAO hanteren. Dat levert hen een prijsvoordeel op, omdat de lonen in de schoonmaak-CAO lager zijn. De algemeen verbindend verklaring heeft gevolgen voor schoonmaakbedrijven die niet de CAO-VVT maar de schoonmaak-CAO toepassen, zoals Tzorg en CSU. Grote schoonbedrijven als Asito en Vebego passen de CAO-VVT al wel toe.
 
Reactie OSB
We vroegen OSB Directeur Rob Bongenaar om een reactie: “Het bericht heeft ons hogelijk verrast en het schijnt een unicum te zijn, maar feit is dat het geschil over dit onderwerp nu door een derde is beslecht. Daarmee is het nu zo dat de thuiszorgmarkt valt onder de zorg cao, ook als het gaat om pure schoonmaak (HH 1 en HH 2). Feitelijk was het natuurlijk al zo dat er veel schoonmaakbedrijven een thuiszorg bedrijf hadden ingericht dan wel overgenomen en al onder deze Cao werkten, aan de andere kant zijn er ook veel bedrijven die dit niet deden en het gewoon als schoonmaak behandelden, wat het feitelijk natuurlijk ook is. De minister heeft gemeend om een marktverdelings issue via de AVV band te moeten regelen. Ons AVV probleem is daarmee opgelost maar de thuiszorgmarkt lijkt wel verloren voor de schoonmaakbranche. Dat het voornamelijk schoonmaakbedrijven zijn die deze markt overnemen, al is het dan onder de thuiszorg cao, is wat dat betreft een troost. Overigens studeren we nog op deze beslissing van de Minister en onderzoeken of dit juridisch houdbaar dan wel aanvechtbaar is.”
CSU meldt overigens dat ze de geldende regelgeving zal respecteren en dat de directie gesprekken voert met AbvaKabo en Actiz hoe hier praktisch mee kan worden omgegaan.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
SVS-lesboek 'Schoonmaken is een Vak' vernieuwd
8 jun

SVS-lesboek 'Schoonmaken is een Vak' vernieuwd

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers
5 jun

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

SVS-lesboek 'Schoonmaken is een Vak' vernieuwd

SVS-lesboek ‘Schoonmaken is een Vak’ vernieuwd

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

De ideale autohoogwerker voor glazenwassers

Legal ontbijtsessie: Ontslag op staande voet: valkuilen en lessen!

Van onze partner The Legal Company

Legal ontbijtsessie: ‘Ontslag op staande voet: de valkuilen en lessen!’

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren