• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Schoonmaak-CAO Algemeen Verbindend Verklaard

Nieuws 7 oktober 2010

Schoonmaak-CAO Algemeen Verbindend Verklaard
De CAO Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf 2010-2011 is vanaf 30 september (weer) Algemeen Verbindend Verklaard (AVV). Dit betekent dat alle schoonmaakbedrijven (dus ook degenen die niet bij OSB zijn aangesloten) zich moeten houden aan de afspraken die in de CAO zijn gemaakt. Hiermee is een einde gekomen aan de AVV-loze periode. We vroegen een aantal hoofdrolspelers om een reactie. 
 
OSB directeur Rob Bongenaar: “Dat we na een lange periode zonder AVV nu een CAO hebben die de hele branche bindt zie ik als een zegen. De ervaring leert weliswaar dat ook een CAO zonder AVV in de regel wordt nageleefd, wanneer dit te lang gaat duren gaan er toch zaken voorvallen die je als concurrentieverstorend kunt kwalificeren. Immers, marktpartijen die zich even niet aan de Cao willen houden hebben in dat geval vrij spel en kunnen het binnenhalen van een opdracht financieren door onder de CAO lonen te gaan zitten. Iets wat OSB lidbedrijven niet kunnen omdat die de CAO moeten naleven, ook zonder AVV. En de AVV is om nog meer redenen een zegen. Het geeft rust in de markt, het legt toezeggingen richting werknemers op aan alle marktpartijen en het voorkomt tussentijdse arbeidsonrust. En dat is weer goed voor ons imago dat we als OSB juist op een hoger plan willen krijgen. Kortom, als vertegenwoordiger van de kwaliteitsbedrijven verenigd in de OSB ben ik blij dat de AVV er nou eindelijk is. Dat geeft ons de kans om initiatieven als een keurmerk á la Bovag en het komen tot een gedragscode in aanbestedingstrajecten, de aandacht te geven die ze verdienen!”
 
Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen is blij dat de CAO weer ge-AVV’d is. “Voor werknemers zijn er nu meer mogelijkheden om de naleving van de CAO af te dwingen als dat noodzakelijk is. Dat is natuurlijk prettig. Wij vinden het van belang dat iedereen die in de schoonmaak werkt minimaal de arbeidsvoorwaarden heeft die in de CAO staan. Dat kunnen we nu beter controleren en waarborgen. In de praktijk bleek dat in de periode dat de CAO niet algemeen verbindend was verklaart de niet aangesloten bedrijven wel de lonen volgens de CAO betaalden maar juist de kwalitatieve afspraken, zoals scholing en taal, niet goed naleefden. Verder is het goed dat alle bedrijven nu weer bijdragen aan de RAS. Dat zou bedrijven moeten stimuleren om ook gebruik te maken van de mogelijkheden die er binnen de branche zijn om subsidie te krijgen voor opleidingen. De RAS bijdrage wordt ook gebruikt voor initiatieven die de sector vooruit moeten brengen zoals de “Code Goed Opdrachtgeverschap”. Het is goed dat iedereen die van die initiatieven meeprofiteert er ook voor betaald.”
 
Novon directeur en CAO-onderhandelaar Jacco Vonhof sluit zich aan bij Bongenaar en Kampherbeek. “Het verlenen van een AVV op de CAO schoonmaak, is voor onze branche een goede zaak. In een tijd waar de focus van veel bedrijven op het verlagen van kosten ligt, schoonmaakbedrijven vaak diep (moeten) gaan om klanten te behouden of nieuwe klanten te winnen, bestaat het risico dat er wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden als er geen Ge-AVV-de CAO is. Hoewel er in de branche een groeiend besef ontstaat, dat de huidige concurrentiestrijd ten koste gaat van kwaliteit en onze mensen, blijft de praktijk weerbarstig. Ik verwacht dat de werkgroep, die zich bezig houdt met de “Code Goed Opdrachtgeverschap” met verstandige oplossingsrichtingen komt om een kentering teweeg te brengen in onze “race naar de bodem”. Tot die tijd blijft onze CAO de enige bodem die we als sociale partners kunnen leggen in de markt.” Als liberaal vindt Vonhof het middel AVV een (te) ingrijpend oplossing voor de problemen in de markt. “Ik verwacht daarom van OSB en haar leden een serieuze poging om een kwaliteitslabel te worden voor bonafide bedrijven met professionele uitstraling en dito personeelsbeleid. Een label waar onze opdrachtgevers om gaan vragen, beter gezegd van ons gaan eisen, waardoor een AVV in de toekomst helemaal niet meer nodig zal zijn.”
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren