De afgelopen weken leefden de schaatsers die in Thialf aan de EK Allround & Sprint, de World Cups en de WK Afstanden meededen in een bubbel. Dat betekende dat zij vijf weken lang in een hotel verbleven en trainden in het ijsstadion maar zich niet verder mochten verplaatsen. Schoonmaakpartner EW Facility Services hielp de bubbel schoon te houden, met succes. Geen enkele sporter raakte besmet met het coronavirus.
Foto: Thialf, Wikimedia Commons
De schaatsbubbel was een pilot van de International Skating Union, kortweg ISU, en moest de veiligheid van sporters en staf garanderen tijdens de verschillende toernooien. Dat vraagt een hoop van de schoonmaak, zo blijkt uit het nieuwsbericht dat EW Facility Services deelde op haar website.
“De werkwijze was in het begin wennen, maar al snel ging alles vanzelf”
EW teammanager Ingrid Schepers: “Iedere dag begonnen wij vroeg met schoonmaken. Voordat wij aan de slag gingen werd onze temperatuur gemeten en vulden wij een registratieformulier in waarmee we verklaarden gezond te zijn. Daarna gingen we aan de slag in een van onze gebieden. Thialf was namelijk opgedeeld in gebieden waar bubbelgangers wel en niet mochten komen. Het vaste schoonmaakteam bij Thialf werkte overdag (terwijl de sporters aan het trainen waren). Zij kennen Thialf namelijk als geen ander. Collega’s van het schoonmaakteam die normaal schoonmaken bij Holland Casino Leeuwarden ondersteunde het vaste team en waren verantwoordelijk voor het middenterrein. Tenslotte was er een groep collega’s die niet in de bubbel zaten die er in de avond voor zorgden dat de locatie weer gereed was voor de volgende dag. Deze werkwijze was in het begin wennen, maar al snel ging alles vanzelf. Normaal gesproken werken we met veel publiek en vaste tijden en nu moesten we juist werken in een lege ruimte met wisselende tijden.”
Flexibel en wendbaar in Thialf
Er werd door deze unieke situatie meer dan normaal veel wendbaarheid van het team gevraagd. Schepers: “Flexibel meebewegen met Thialf is voor ons de normaalste zaak. Wij zijn het gewend om ons gemakkelijk aan te passen aan de nieuwe situatie en werkzaamheden die hierbij horen. De grootste aanpassingen tijdens de bubbel, naast het werken in drie teams, waren het aanpassen van de werktijden en het continu desinfecteren. Dit hield onder andere in dat alle punten zoals trapleuningen, deksels van vuilnisbakken en veel gebruikte apparaten elk kwartier schoongemaakt en gedesinfecteerd werden. Daarbij droegen we altijd een mondkapje en handschoenen, zorgden we ervoor dat we zo min mogelijk bij andere bubbelgangers in de buurt kwamen en maakten we alleen schoon op het moment dat een gebied leeg was. Geen dag was hetzelfde en de dagindeling werd als het nodig was ter plekke aangepast. Dit ging perfect. Iedereen hield zich aan de richtlijnen met als resultaat dat niemand deze periode het coronavirus heeft opgelopen. Echt iets om trots op te zijn.”
Samenwerking
Om de veilige bubbel te garanderen is een goede samenwerking tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf nodig. En dat betekent meer overleg en korte lijnen. Schepers: “In zo een setting bespreek je veel meer met elkaar dan normaal. Ook werd er meer tijd voor ons genomen. We hebben niets dan complimenten ontvangen over hoe schoon het was en hoe goed iedereen zich aan de regels hield. Fijn om te merken dat ze erg tevreden waren over het team en ons werk. Ook van de schaatsers ontvingen we hier complimenten over.”
Eén team
“Het contact binnen de bubbel was ook erg goed. Er was onderling veel contact. Zo belde de beveiliging ons bijvoorbeeld op het moment dat een ruimte leeg was en wij daar konden schoonmaken. Normaal gesproken hebben wij met hen niet veel contact. Nu werkten we als één team en zorgden we er samen voor dat de tijdschema’s succesvol gevolgd werden en alles op tijd gereed was. Er was een grote verbondenheid en het gaf voldoening om samen tot een succesvol eindresultaat te komen. Ik vind het bijzonder en ben er enorm trots op dat wij met elkaar zo’n groot evenement hebben kunnen organiseren. Dat voorspelt veel goeds voor de toekomst!”