• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Rutgrink feliciteert OSB met de omslag naar Schoonmakend Nederland

Nieuws Opinie 27 januari 2021

Rutgrink feliciteert OSB met de omslag naar Schoonmakend Nederland

SieV voorzitter Maurice Rutgrink schrijft van zich af nu OSB de omslag heeft gemaakt naar Schoonmakend Nederland.

Namens MKB Branchevereniging SieV – Schoonmaken is een Vak feliciteer ik Schoonmakend Nederland met deze transitie. 2021 is bijna weer een maand oud en ik had nog de behoefte om dat digitaal te zeggen.

Het is een grote stap om een vertrouwde naam te laten vallen en jezelf opnieuw uit te vinden en naar mijn mening getuigt dit van moed en realiteitszin. Want men roept vaak genoeg “never change a winning team”, maar dan sluit je de ogen voor wat er om je heen gebeurt. Na het lezen van het nieuwe magazine Schoon. zijn de verwachtingen hoog gespannen. Uiteraard verandert er weinig aan de mensen, maar met een nieuwe visie komt er ook een nieuw beleid.

En dan moet ik vaststellen dat Schoonmakend Nederland ons als vereniging een aardige veer op de hoed zet als je de site en het magazine leest. Want OSB lag lekker vertrouwd in de mond en met de langere roepnaam komen ze meer in de buurt van onze naam. Net als SieV zie ik dat zij nu meer en meer willen insteken op het MKB. Een trend die overigens al zo oud is als toen ik de eerste stappen in de branche zette en dat is al vele jaren. Het is fijn om te lezen dat juist het MKB als de motor van de schoonmaakbranche gezien wordt; iets wat wij al weten sinds onze oprichting in 2012. Want het was juist over de onvrede die er toen heerste dat SieV ontstond onder de MKB. Maar als ik MKB moet definiëren, kom je op veel begrippen uit. Wij hebben altijd duidelijk laten merken wat wij als onze doelgroep binnen het MKB zien, en dat zijn de bedrijven tot ongeveer 20 miljoen, in combinatie met juist ook al die bedrijven tot 1 miljoen. Die hebben specifieke interesses, concrete aandachtspunten en willen simpelweg kort kunnen schakelen met collega’s om kennis te delen of simpel een vraag te stellen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Deze gemêleerde groep vraagt om een praktische en persoonlijke benadering die wij als branchevereniging willen bieden.

Inmiddels telt onze mkb branchevereniging zo’n 230 leden. Wie had dat ooit gedacht indertijd. Dat wij als branchevereniging nog steeds nieuwe leden mogen begroeten, is een pluim voor ons als bestuur maar ook als vereniging. Wil dat zeggen dat wij alleen bestaansrecht ontlenen door het leven van Schoonmakend Nederland zuur te maken of andersom? Dat is een grote fabel die ik snel deze wereld uit help. Waar nodig werken de besturen van deze verenigingen samen en blijven we altijd in gesprek. Wij houden de belangen van onze leden scherp in het oog en vandaar dat wij het ook oneens met elkaar kunnen zijn. Alleen maar mooi, want zonder wrijving, geen glans. Wij van SieV varen duidelijk onze eigen koers, en deze koers betalen wij door de contributieopbrengsten van onze leden en sponsors. Vanuit die gedachte kunnen wij objectief met een gerust hart werken aan wat wij belangrijk vinden. En vanuit die kracht doen wij geen concessies aan leden. Onze contributie is vastgesteld door de ALV en dat blijft zo. Geen aspirant-lidmaatschap. Je wordt wel of geen lid, jouw omzet is relevant in welke contributiecategorie jij ingedeeld wordt en ieder bedrijf krijgt 1 stem (op holdingniveau indien noodzakelijk). Wij zijn van mening dat ieder lid even belangrijk is en dat ieder lid een even zware stem in het kapittel heet. Juist dat maakt ons zo dat wij werken vanuit onze kracht.
Daarin verschillen wij van Schoonmakend Nederland. En dat is ook goed.

Want nog even terug refererend aan de oproep vorig jaar om onderdeel te worden van hen zou dus de belangen van onze leden schaden. Juist doordat wij verschillen van opvatting, DNA en beleid kunnen wij zaken op tafel
leggen en waar onze leden specifiek behoefte aan hebben. Daarnaast zoeken we dus heel bewust naar samenwerking op specifieke vlakken zoals het feit dat we vorig jaar de handen ineengeslagen hebben om samen covid-19 te beheersen. Juist daarin schuilt de kracht van samenwerking vinden wij en daarvoor ook de oprechte dankbetuiging aan Schoonmakend Nederland.

En ja het is een feit dat SieV moet roeien met de riemen die ze heeft. Doordat wij financieel onszelf moeten bedruipen vanuit de contributie, pakken wij het kleinschaliger aan. aan ons geen radiospotjes of continue reclame-uitingen ed. Wel iedere maand een webinar met praktische
onderwerpen, een forum voor leden voor alles wat zij nodig hebben, een professioneel bestuursbureau met hart voor de leden en een bestuur wat zelf aan het roer van een onderneming staat en gewoon meehelpt de vereniging draaiende te houden. Goed te doen want ook zij worden
dagelijks geconfronteerd met dezelfde zaken als haar leden. En ja, daar hoort ook het beantwoorden van diverse operationele vragen via de mail bij of het “Op de koffie bij het bestuur” dat we elke 2 maanden houden via Teams.

MKB-branchevereniging Schoonmaken is een Vak, de naam zegt al genoeg. Vanaf 2012 hebben wij duidelijk laten merken wie we zijn, waarvoor wij staan en waar we mee bezig zijn. Helder en transparant. Maar met de groei van de vereniging is de wens om serieus genomen te worden steeds
groeiende. Wij praten nu zelf met partijen die wij van belang vinden of waar we samen mee op kunnen trekken. Met 230 leden uit diverse omzetcategorieën is allang duidelijk dat wij een herkenbare plaats hebben in de schoonmaakbranche.

Nogmaals wensen wij Schoonmakend Nederland alle succes met de naamsverandering en dat het mag bijdragen aan wat beide brancheverenigingen te bieden heeft zodat nog meer ondernemers in
de schoonmaak ervan overtuigd raken dat aansluiting zoeken bij Schoonmakend Nederland of Schoonmaken Is Een Vak (SieV) van toegevoegde waarde is voor hun organisatie en medewerkers.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren