• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Reacties op Hago Next

Nieuws 17 januari 2011

De eerste reacties op het recent gelanceerde Hago Next zijn binnen. We zullen de komende periode alle reacties op dit nieuwe initiatief van Hago hieronder verzamelen. Wilt u ook reageren dan kan dat via redactie@www.cleantotaal.nl of rechtstreeks via de Clean Totaal LinkedIn groep.       

 

 

20-01-11 – Steven Corijn, directeur CompanyCure –  via LinkedIn
Ik vind het toch wel krachtig van Hago dat ze op deze manier initiatief nemen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar van de grote schoonmaakbedrijven zijn er nog steeds een flink aantal die rustig hun gang gaan en naar de markt blijven wijzen. Dit werd mij gisteren weer bevestigd tijdens een aantal gesprekken met betrokkenen.  Natuurlijk is het niet eenvoudig om een bepaalde mentaliteitsverandering daadwerkelijk in gang te zetten, maar laat Hago op deze manier trendsetter zijn. Op deze manier forceert het de eigen organisatie om daadwerkelijk anders op te treden in de markt. En ja, daar zitten ook valkuilen bij, maar zo zit het leven toch in elkaar? De praktijk zal het uiteindelijk uitwijzen. Succes Hago.
 

19-01-11 – Quiryn van den Broek, eigenaar QPC – via LinkedIn

Goed van Hago dat ze op de MKB-wijze gaan werken… En sterk van ze om dit zo marketing technisch te gebruiken.  Klinkt mooi, maar gaat Hago het echt waarmaken, of is het opsmuck zoals de ‘Greenwashing’ door de grote spelers… ? Laten we het eind 2011 evalueren? Ik wens Hago veel succes.

 

19-01-11 – Richard van der Zon, Van der Zon Schoonmaakdiensten, per mail   

Ik denk dat de gebeurtenissen in de schoonmaak niet los zijn te zien van een veel groter maatschappelijk probleem in deze Westerse maatschappij. Mijn inziens is ‘het’ grote probleem dat de consument/klant/gebruiker door de enorme schaalvergrotingen en onder de alsmaar toenemende druk om grote winsten te scoren steeds verder is komen af te staan van het product of de dienst (lees schoonmaak). Laten we eerlijk zijn, wie weet nog van welke boerderij (lees boer) zijn vlees of melk komt? Wie kent de naam van zijn postbode nog? De schoonmaker en dus zijn dienstverlening is in het licht van bovenstaande een verhandelbaar ‘massaproduct’ geworden en geen vak. De term ‘mensenhandel’ wil ik nog niet gebruiken maar het is wel verrekte makkelijk het menselijk aspect te vervangen door een m2 prijs en deze ieder jaar maar weer op te schroeven. Praten over het verlagen van de prijs en/of het opvoeren van m2 prestatie voelt immers veel ‘correcter en comfortabeler’ aan dan een gesprek over overschrijding van grenzen aan wat een schoonmaker nog aankan. Maar de naam van een mens verwisselen voor een getal leidt tot vergissingen in de geschiedenis van de mensheid waarover wij tot op de dag van vandaag nog kunnen lezen in onze geschiedenisboeken. Ik heb er weinig vertrouwen in dat deze reflexen, mits de maatschappij zelf inziet dat er radicaal iets moet veranderen, met de door Hago beoogde doelstelling zullen verdwijnen. Maar zoals altijd in de geschiedenis….de tijd zal het leren!

 

18-01-11 – ISS – per mail
Om de problematiek rondom kwaliteit, prijs en arbeidsomstandigheden in de schoonmaakbranche duurzaam te verbeteren, hebben CAO-partijen in de huidige CAO enkele belangrijke afspraken gemaakt. ISS is van mening dat zulke maatregelen op brancheniveau de enige effectieve weg zijn om tot de gewenste doorbraken te komen, hoe sympathiek het initiatief van onze gewaardeerde Hago-collega’s ook oogt. De “commissie goed opdrachtgeverschap” is bezig een code te ontwikkelen en ISS wil graag aansluiten bij het werk van deze commissie teneinde de krachten te kunnen bundelen.
 
17-01-11 – Jan Halfman, directeur Masterkey Plus – per mail
Ik had het al vanuit Nedtrain begrepen dat dit initiatief er was en zij waren wel enthousiast. Inderdaad een mooie propositie van Hago, om klanten op deze wijze te kunnen bedienen. Er zijn al een aantal klanten die vanuit duurzaamheids- en MVO aspect gekozen hebben voor dit concept. Je betaalt iets meer, maar weet dan ook dat het hout snijdt. Ik ben blij met dergelijke ontwikkelingen en zou graag zien dat jullie opdrachtgevers hierover ook aan het woord laten. Want als de markt begrijpt dat het gros van de opdrachtgevers niet op de laagste prijs zit te wachten, zal dit goed voorbeeld doen volgen.
Dit is in lijn met mijn betoog bij de tweede kamer vorig jaar, tijdens de staking. Daar verwezen vele betrokkenen met de beschuldigende vinger naar de opdrachtgevers. Zij moesten eens een “normale prijs” willen betalen etc. Ik was het daar slechts gedeeltelijk mee eens. Ongeveer 90% van de opdrachtgevers die wij vertegenwoordigen, wil helemaal niet de laagste prijs. Ze willen gewoon dat ze kwaliteit krijgen waarom ze vragen en daarvoor betalen ze. Vanwege de grote concurrentie, en de verkeerde prikkel in aanbestedingen (namelijk prijs een doorslaggevende rol laten hebben in de gunning), Dwingt schoonmaakbedrijven om heel scherp te gaan. En wie is dan de opdrachtgever om te zeggen als schoonmaakbedrijf X aangeeft de diensten voor deze prijs te kunnen bieden dan ben ik wel een dief van eigen portemonnee om hier niet mee in zee te gaan. Je begrijpt dat wij als Masterkey hier anders mee omgaan en proberen de schoonmaakbedrijven als het ware “te behoeden” voor te grote dalingen, waar achteraf iedereen last van heeft.
Er is dus veel werk te verzetten, maar dit initiatief van Hago juich ik van harte toe. Al is de timing natuurlijk wel interessant zo vlak voor zo’n grote tender ;)….

 

17-01-11 – Mari Martens, FNV – per  mail
Natuurlijk zijn we blij dat Hago wat te bieden heeft aan fatsoenlijke opdrachtgevers die gewoon willen betalen voor goede dienstverlening. We zijn ook blij met de aanleiding, iemand heeft er geluisterd naar ons. Het is echter nog een druppel op een gloeiende plaat. In de markt is nog weinig veranderd, de laagste prijs is nog steeds het doel en naar kwaliteit en vakmanschap wordt nog weinig gekeken. Er moet nog veel veranderen om schoonmakers de baan te geven die ze verdienen. Het zijn de hard werkende Nederlanders die niet alleen van Hago Next de tijd moeten krijgen om hun werk goed te doen en het respect moeten krijgen dat ze verdienen. Maar Hago Next verdient de complimenten omdat ze hun nek fors uitsteken.  Nou de rest van de opdrachtgevers en de schoonmaakbedrijven nog.

 

17-01-11 – Rob Bongenaar, directeur OSB – per mail

Hago loopt hier mee vooruit op de Code Goed Opdrachtgeverschap die medio dit jaar zijn beslag zal krijgen en waarin kwaliteit en verantwoordelijk marktgedrag sleutelbegrippen zijn. OSB juicht alle initiatieven toe die meehelpen aan de gedragsverandering die nodig is in de schoonmaakmarkt en Hago Next is daar een voorbeeld van.

 

16-01-11 – Jan Kampherbeek, CNV Vakmensen – per mail

Ik vind Hago Next een mooi initiatief. Zoals ik alle initiatieven die kunnen leiden tot een betere behandeling van schoonmakers ondersteun. Hago Next is in mijn idee niet de oplossing voor de onderwaardering van schoonmakers maar kan daar wel een bijdrage aan leveren. De oplossing bestaat ook niet dus alle initiatieven die bijdragen aanmeer respect en waardering voor schoonmakers zijn welkom. Gelukkig hebben we er de afgelopen tijd nog een paar gezien.
Helaas moet ik constateren dat het in de discussie in de trein weer hoofdzakelijk ging over de prijs en niet over de betekenis voor schoonmakers. Het blijkt dat dat toch voor veel mensen een erg belangrijkel ement blijft.

 

16-01-11 – Monique Van Gulik,  directeur V
idomax diesnten –  via linkedIn

Goed hoor van Hago, eerlijk verhaal. Wel belachtelijk dat dit zo breeduit gecommuniceerd wordt,als zijnde een enovatie op de schoonmaakmarkt. e.e.a zou al vanzelfsprekend moeten zijn !Dat terwijl het merendeel van de MKB bedrijven al jaren op deze manier werken en hiervoor menigmaal te horen hebben gekregen dat ze oplichters zijn met hun hoge prijzen.
 
16-01-11 – Cor van der Velden, teamleider Euroskills  –  via LinkedIn
Ik ben het eens met de vorige spreker waar zij stelt dat het vanzelfsprekend is, en geen innovatie zou zijn. Nieuw is wel dat een van de ‘grote jongens’ zijn nek uit steekt met deze aanpak en het niet bij ‘lipservice’ laat maar de daad bij het woord voegt. Misschien (te) snel, maar als er goede wil bestaat tussen opdrachtgever en -nemer (en dat blijkt!) zullen de onvermijdelijke kinderziekten best overkomen worden.
Ik heb ook gezien dat op de beurs Facilitair Den Bosch de aangekondigde nieuwe contracten van Hago Next zullen worden getekend. Tijdens de treinreis heb ik met een grote opdrachtgever staan praten die het ook een verfrissende aanpak vond, en als ex-opdrachtgever spreekt het mij ook aan. Geen mooie woorden, maar begin er aan!
Daarnaast moet mij ook van het hart dat de ware schuldigen aan de ‘duikbootoorlog’ de opdrachtgevers zijn die prijzen accepteren waarvan je moet weten dat voor die prijs de beloofde kwaliteit niet kan worden geleverd. Ik kan me dan voorstellen dat een bedrijf waar het water tot aan de lippen staat allang blij is dat zijn variabele kosten weer een tijdje gedekt zijn en dus een duikprijs accepteert, hoe fout dit eigenlijk ook is. En wat te denken van de intermediair die er welwillend knikkend bij toekijkt? Gelukkig doen ze dat niet allemaal!
Overigens, elders in deze discussiegroep wordt gesproken over de jeugd interesseren in schoonmaak, dit werd zijdelings ook in de trein genoemd. Ook daarover wordt al jaren veel gesproken in en door de branche en weinig gedaan. Ook dat is opgepikt door Hago, met de teleurstellende resultaten van Euroskills 2008 nog vers in het geheugen. De drie gouden medailles uit Lissabon spreken voor zich, medailles die werden toegekend door een jury bestaande uit Finland, Oostenrijk, Hongarije en Portugal. Ook dit was een stukje nek uitsteken.
Kortom, misschien geen volwassen konijn uit de hoge hoed, maar zeker geen kat uit de zak. Misschien een klein konijntje? Kleine konijntjes kunnen groot worden, en hun snelheid van reproduceren is legendarisch! Ik zie er wel brood (in dit geval misschien wortel) in, en wens het initiatief alle succes toe, en moge het konijn een ‘Flappielot’ bespaard blijven!
 
16-01-11 – Gerard Spoor, directeur Carling Opleidingen –  via Linked  
Blijft wel ” grappig” om te zien dat de onderdelen die genoemd worden in Hago-Next eigenlijk , als je het goed beschouwt, de meest normale zaken zijn die je maar kunt bedenken.
Als dat dan zo gepresenteerd kan worden maar dan ook zo enthousiast ontvangen kan worden zegt dat natuurlijk wel heel veel over de branche. Over de schoonmaakbedrijven en de klanten die dit als verfrissend zien bedoel ik dan.
Wat Monique zegt, bij de kleinere opdrachtgevers is transparantie en goede normen en tarieven helemaal niet zo vreemd. Net zo min als ” niet goed- geld terug”
Op zich wel goed dat een van de grotere partijen zich nu openlijk uitspreekt over de ontstane situatie en er in ieder geval iets mee wil doen !
 
16-01-11 Jan Bakker, directeur Alpha Omega Facilitaire Diesnten –  via Linked In   
Hoe kun je nu een 2 sporenbeleid 😉 voeren? Hoe kan Hago nu tegen de ene klant zeggen dat zij een nieuwe prijs en methode hanteren terwijl zij tegen een bestaande klant zeggen voor u verandert er niets? de nieuwe klanten zullen zich toch gaan afvragen waarom zij nu meer moeten betalen?
Let op! als er een wissel verkeerd staat, kan deze sneltrein wel eens op een dood lopend spoor terecht komen. En wij weten dat aan het eind van dat spoor een stootjuk staat en dat gaat weerstand geven en de klap is misschien niet te overzien.
 
 
 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
schoonmaker van het jaar
17 jun

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025
16 jun

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Vebego 2024
10 jun

Vebego over 2024: groei, dynamiek en ondernemerschap

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

schoonmaker van het jaar

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand