Clean Totaal heeft felle en elkaar tegensprekende reacties ontvangen van alle partijen betrokken bij de problematiek rondom het schoon- en rijklaar maken van rollend materieel van de grote vervoersmaatschappijen. De reacties leggen echter pijnlijk de weerbarstige problematiek bloot welke zich afspeelt binnen de totale keten van de schoonmaak. Van opdrachtgever tot uitvoerenden op de werkvloer. Een korte terugblik.
Na het debacle met de Vehicle Groep, wier bazen met de Noorderzon vertrokken, schoonmakers onbetaald en desolaat achterlatend, zijn de kaarten opnieuw geschud. Lesje geleerd zou je mogen verwachten. Een deel van de vervoerders gaat inderdaad in zee met gerenommeerde partijen.
Echter, vervoerders Veolia en EBS gaan, ondanks het drama met de Vehicle Groep, opnieuw in zee met schoonmaakpartijen met nauwelijks enige ervaring. Qbuzz kiest weliswaar voor een bestaand bedrijf, maar ook dit bedrijf mist de specifieke ervaring. De indruk ontstaat dat deze opdrachtgevers ook niet veel waarde hechten aan Schoonmaakcertificering of een Code die zij zelf trouwens ook niet ondertekenen.
FNV en CNV mogen dan het zieltjes winnen in hun kielzog meenemen, zij vervullen wel degelijk een zeer belangrijke rol in het blootleggen van problematiek binnen de schoonmaakbranche, en in dit geval het vervoerders segment in het bijzonder. Dat is in deze affaire weer overduidelijk gebleken. Waar andere partijen trachten de vuile was zo lang mogelijk binnen te houden nemen zij geen blad voor de mond en gaan voor de underdog.
Uitgaande van een ieders goede bedoelingen (wat op zich al een hachelijke onderneming is gezien alle beschreven malaise) rest eigenlijk alleen de vraag waarom de spelers op dit schaakbord zo terughoudend zijn in het tekenen van de Code. Dit is toch de makkelijkste methode om goede wil te tonen? Welk integer opererend bedrijf kan iets tegen de inhoud hebben en welk groter signaal kan er met zo weinig energie afgegeven worden?
Dat de Code Commissie hiermee wellicht haar eigen ballotage ten aanzien van nieuwe ondertekenaars (verder) moet aanscherpen is een andere discussie die wellicht in het komend seminar “1 jaar later” besproken kan worden. Gelukkig stelt de Commissievoorzitter geen blanco cheques uit te geven.
Dat zal OSB met haar komend Keurmerk zeker niet meer doen. Toch?
Lees hier alle reacties van betrokkenen.
Volg de discussie in de LinkedIngroep van Clean Totaal. Al meer dan 1500 leden!