• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Reacties leggen problematiek schoonmaaksector bloot

Nieuws 19 september 2012

Reacties leggen problematiek schoonmaaksector bloot

Clean Totaal heeft felle en elkaar tegensprekende reacties ontvangen van alle partijen betrokken bij de problematiek rondom het schoon- en rijklaar maken van rollend materieel van de grote vervoersmaatschappijen. De reacties leggen echter pijnlijk de weerbarstige problematiek bloot welke zich afspeelt binnen de totale keten van de schoonmaak. Van opdrachtgever tot uitvoerenden op de werkvloer. Een korte terugblik.

 

Na het debacle met de Vehicle Groep, wier bazen met de Noorderzon vertrokken, schoonmakers onbetaald en desolaat achterlatend, zijn de kaarten opnieuw geschud. Lesje geleerd zou je mogen verwachten. Een deel van de vervoerders gaat inderdaad in zee met gerenommeerde partijen.

 

Echter, vervoerders Veolia en EBS gaan, ondanks het drama met de Vehicle Groep, opnieuw in zee met schoonmaakpartijen met nauwelijks enige ervaring. Qbuzz kiest weliswaar voor een bestaand bedrijf, maar ook dit bedrijf mist de specifieke ervaring. De indruk ontstaat dat deze opdrachtgevers ook niet veel waarde hechten aan Schoonmaakcertificering of een Code die zij zelf trouwens ook niet ondertekenen.

 
Nieuwe schoonmaakbedrijven als Suit Facility (voor Veolia) en HSU Facility (voor EBS) behoren uiteraard een kans te krijgen. Echter, met het binnenhalen ervan mag oprecht de vraag gesteld worden of dit niet een herhaling van zetten oplevert. De nieuwe partijen beloven veel maar hun referentielijsten zijn nagenoeg blanco. Ook hebben zij de Code (nog) niet ondertekend. Terecht dat de bonden kritisch zijn en hen op de voet gaan volgen. Het feit dat Suit Facility, volgens welingelichte bronnen, de schoonmaaktijd van de bussen inmiddels verkort heeft van 12 naar 8 minuten is uiteraard niet een bemoedigend signaal. Onmogelijk stellen de uitvoerenden.
 
Het heeft er uiteraard alle schijn van dat diverse vervoerders zich primair weer richten op de laagste prijs. Een gezond prijsniveau, het welzijn van de branche en haar medewerk(st)ers lijkt ondergesneeuwd. Daarmee worden de minst weerbaren uiteraard de dupe.   
 

FNV en CNV mogen dan het zieltjes winnen in hun kielzog meenemen, zij vervullen wel degelijk  een zeer belangrijke rol in het blootleggen van problematiek binnen de schoonmaakbranche, en in dit geval het vervoerders segment in het bijzonder. Dat is in deze affaire weer overduidelijk gebleken. Waar andere partijen trachten de vuile was zo lang mogelijk binnen te houden nemen zij geen blad voor de mond en gaan voor de underdog.

 

Uitgaande van een ieders goede bedoelingen (wat op zich al een hachelijke onderneming is gezien alle beschreven malaise) rest eigenlijk alleen de vraag waarom de spelers op dit schaakbord zo terughoudend zijn in het tekenen van de Code. Dit is toch de makkelijkste methode om goede wil te tonen? Welk integer opererend bedrijf kan iets tegen de inhoud hebben en welk groter signaal kan er met zo weinig energie afgegeven worden?

 

Dat de Code Commissie hiermee wellicht haar eigen ballotage ten aanzien van nieuwe ondertekenaars (verder) moet aanscherpen is een andere discussie die wellicht in het komend seminar “1 jaar later” besproken kan worden. Gelukkig stelt de Commissievoorzitter geen blanco cheques uit te geven.

Dat zal OSB met haar komend Keurmerk zeker niet meer doen. Toch?     

 

Lees hier alle reacties van betrokkenen. 

 

Volg de discussie in de LinkedIngroep van Clean Totaal. Al meer dan 1500 leden!      

 
De redactie
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
25 mei

Bestuurswijziging bij Vebego

25 mei

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

25 mei

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

25 mei

Nieuwe voorzitter Schoonmakend Nederland: Tamara van Ark

Clean Totaal - Grootste cao-loonstijging in 40 jaar
12 mei

Gefaseerde extra loonstijging schoonmaaksector met 10,5%: sector reageert

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Bestuurswijziging bij Vebego

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren