• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

RAI ondertekent Code Verantwoord Marktgedrag

Nieuws 6 september 2011

RAI ondertekent Code Verantwoord Marktgedrag

Amsterdam RAI BV heeft op 5 september jl. de Code Verantwoord Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche ondertekend. De directie van Amsterdam RAI onderstreepte haar grote betrokkenheid bij de Code door de aanwezigheid van een zware delegatie die bij de ondertekening aanwezig was. Ook Clean Totaal was bij de ondertekening aanwezig.

 
Ontvangst vond plaats in de Boardroom door de directievoorzitter van de RAI Hans Bakker, manager Inkoop Rien Ligthart, directeur operations Martin van Nierop, directeur productie en gebouw Jan van den Bosch ,directeur en voorzitter tenderboard Luc Beyer en Johan Tensen Manager Corperate Communication. Voorts aanwezig waren de voorzitter Code Verantwoord Marktgedrag Kees Blokland , Sander Bisschop (Partner Rijnconsult), Ron Kronenburg (algemeen directeur GCA) en Henk Cornelisse (CleanTotaal).
 

Klanttevredenheid

Directievoorzitter Hans Bakker over de ondertekening: “Hoewel schoonmaken geen core business van de RAI is, is de schoonmaak wel zeer belangrijk voor het optimaal functioneren van de RAI. Belangrijk aspect in ons segment is de klanttevredenheid. Een schone omgeving en hoge mate van servicegerichtheid in samenhang met representativiteit, óók van de schoonmakers, draagt hier sterk aan bij. Het welzijn van een ieder die werkzaam is binnen de RAI is voor ons van even groot belang. Wij zijn door onze leverancier GCA op het bestaan van de Code attent gemaakt, dit is een fraai staaltje van partnerschap. Een dergelijk partnerschap met onze leveranciers achten we van belang en zijn mede bepalend voor het succes van de samenwerking”

Directeur operations Martin Van Nierop vult aan: “Wij kennen een uniek concept binnen de RAI namelijk het Hospitality Crew Centre. Gelegen op loopafstand van het station RAI. Dit is een keurige ontvangstruimte met gezellig zitje & koffiehoek, lockers. kleed – en douche ruimtes en kleding uitgifte balie. Hier worden ook instructies gegeven met betrekking tot huisregels en het omgaan met gasten. Alle externe partijen kunnen hier ook gebruik van maken, want wij beschouwen de medewerkers van externen als eigen RAI medewerkers en vinden het prettig als de medewerkers van externen zich met de RAI identificeren. Bedenk dat er bijvoorbeeld bij de Auto RAI sprake is van de aanwezigheid van 2.000 externe medewerkers! De klant merkt hier niets van en denkt met RAI medewerkers van doen te hebben”, aldus Van Nierop. Het blijkt echter dat de schoonmaak tot dusverre geen gebruik van deze faciliteit. Dienstverlenend Schoonmaakbedrijf GCA heeft een eigen ingang, kantoor en soortgelijke faciliteiten binnen de RAI. Wellicht wordt nu verder bekeken in hoeverre dit binnen het Hospitality Crew Centre ingebed kan worden?

 
Facilities versus Inkoop
Interessant was de discussie die ontstond tussen Kees Blokland (rechts op de foto), Hans Bakker (midden op de foto), Luc Beyer en Ron Kronenburg (links op de foto) over het verval in de schoonmaakmarkt. Enerzijds noemden zij als oorzaak van dit verval de passieve houding van de schoonmaakbedrijven en anderzijds een verschuiving van de macht aangaande de inkoop van facilitaire diensten. In de loop der tijd is deze namelijk verlegd van het aspect deskundigheid (Facilities) naar een meer financieel gerelateerde focus (Inkoop). Facilities staat in de regel nog steeds hiërarchisch lager binnen het organogram van bedrijven. Het ontstane gemis aan deskundigheid wordt vervolgens ingehuurd, hetgeen het belang de rol van (de bonafide) schoonmaakadviseurs onderstreept.
Bakker hierover:”Ik besef mij dat marktgedrag beïnvloeding op de loer ligt bij verdere detaillering vanuit de Commissie Verantwoord Marktgedrag met betrekking de uitwerking van de Code. Vooral daar waar het benoemen van prestatienormen en kwaliteit normeringen betreft. De NMA zal dit bewaken. Wij zullen dit intern dan ook zelf nader uitwerken hoe wij de Code een gestructureerde plek gaan geven in de tenderprocedures. De sociale elementen sluiten prima aan bij ons personeelsbeleid. Wij zijn blij de Code vandaag te ondertekenen en zullen onze verantwoordelijkheden die hiermede verband houden zonder meer nemen.”
 

Bron: Clean Totaal

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren