• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Open brief: Kwaliteit meten 2.0

Nieuws 16 oktober 2014

Open brief: Kwaliteit meten 2.0

Carling directeur Gerard Spoor heeft de redactie, op persoonlijke titel, een open brief gestuurd over kwaliteit meten die wij graag met u delen. De brief luidt als volgt:

 

Het initiatief voor de aanpak en benadering van kwaliteit meten als onderdeel van ons vakgebied gebeurt voor mij geheel op persoonlijke titel. Het heeft niets van doen met Carling Opleidingen maar met mijn persoonlijke betrokkenheid bij het prachtige vak.

 

Het bewaken en meten van kwaliteit is zo oud als het schoonmaakvak zelf. Dat de meetsystemen professioneel en steeds verder ontwikkeld zijn moge duidelijk zijn, maar in mijn beleving lopen we hier toch nog achter de fanfare aan.
Ik wil hier een discussie op gang brengen en mensen uitnodigen om deel te nemen aan het ontwikkelen van een nieuwe denk- en werkwijze.

 

Wat is dan kwaliteit meten 1.0?

Zolang ik me kan herinneren wordt de kwaliteit gemeten op de panden door een visuele check ofwel een optisch beeld van de kwaliteit gegeven.

Wat hebben we dan voor een beeld van de kwaliteit als we dat alleen visueel doen nadat iedereen alweer vertrokken is? Of de te reinigen elementen optisch het beeld geven schoongemaakt te zijn.

Ik moet dan direct denken aan de koffiemachine bij een klant. Die zag er aan de buitenkant echt keurig uit, maar binnen zat de schimmel duimdik op de onderdelen. Het ziet er schoon uit dus is het schoon ! (hoe het schoongemaakt werd is schijnbaar niet relevant).

Vreemd dat bij men er bij de koffiemachine anders over denkt dan bij het toilet.

 

Wat is dan kwaliteit meten 2.0?
Zoals vaker wordt er ook bij kwaliteit en MVO veel aandacht besteed aan de inputzijde van het proces. De output van alle maatregelen en inspanningen beoordelen wordt vaak op een tweede plan gezet. Andere aanbestedingsmethodiek, MVO-beleid in schoonmaakbedrijven, de bekende Code Verantwoord Marktgedrag, inkopers die eisen stellen op gebied van MVO, etc etc zijn voorbeelden van de inputmaatregelen.
Ook de facilitair dienstverleners (lees hier: schoonmaakbedrijven) zijn in alle opzichten bezig met MVO. Maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt steeds meer prioriteit in het beleid, en terecht. Dat geldt natuurlijk ook voor de klanten. Ook daar is MVO steeds belangrijker geworden.

 

Wil die klant nu weten of het optische schoon lijkt te zijn of wil hij weten dat het echt schoon is en dat het inderdaad volgens de MVO principes uitgevoerd is, daar zit al een discrepantie.
Ik durf gerust te stellen dat ik vanuit mijn functie dingen zie waar dat niet hetzelfde blijkt te zijn. Ik ben in gebouwen geweest waar een toilet, dat er optisch prima uitziet, en kantoren die er keurig uitzien maar die in werkelijkheid eigenlijk te smerig voor woorden waren!
Door een verkeerde werkwijze van de schoonmaker lijkt het schoon (zichtbaar vuil is tenslotte afwezig) maar is het eigenlijk totaal onverantwoord onhygiënisch. Alleen al verkeerd doekgebruik kan resulteren in een optisch schoon maar onverantwoord vuil oppervlak! Je mag denken dat dit overdreven is maar het gebeurt !!

Heb je dan als klant gekregen wat je in dacht te kopen? Nee dus, terwijl ik denk dat dit wel belangrijk is om te weten.
Met andere woorden, er moet mijns inziens bijvoorbeeld ook gekeken worden naar werkmethoden. Dan kun je een overweging maken of optisch schoon ook verantwoord schoon is. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer aspecten uit MVO die meegenomen kunnen worden in een meting.

 

Laat ik verder gaan met een voorbeeld:

Noem even een hele grote fictieve bancaire instelling, bijvoorbeeld RABN
De facilitair manager van RABN kiest een dienstverlener niet alleen op prijs maar ook op kwaliteit, social return maar zeker ook op zijn MVO-kwaliteiten.

Zou het voor die facilitair manager van RABN dan niet belangrijk om te weten dat er inderdaad niet alleen het programma wordt uitgevoerd, om geen klagende bewoners te hebben door optische kwaliteit leveren, maar ook dat er ergonomisch verantwoord- , hygienisch verantwoord ,werkdrukverantwoord- en veilig gewerkt wordt.

Het lijkt mij van wel, althans ik zou dat zeker wel willen weten.

 

Ik ben ervan overtuigd dat de schoonmaakbedrijven die zelf waarde hechten aan kwaliteit, goed personeelsbeleid en MVO dit alleen maar kunnen toejuichen. De mindere goden zullen door de nieuwe meetmethode zeker opmerkingen gaan krijgen in het meetrapport.

 

Wordt dat een makkie? Ik denk het niet want er zal een hele mindset-verandering moeten gaan plaatsvinden bij de controlerende organisaties.
We doen het immers al 30 jaar zo en waarom nu ineens veranderen?
 

  • Niet alleen meer meten na de werkzaamheden maar ook tijdens de werkzaamheden. Dan kun je al die onderdelen ook beoordelen;
  • Inspecteurs moeten dus dan ook op de hoogte zijn van ergonomie, methodieken, veiligheid, materialen en middelen die gebruikt worden etc etc, hoewel ik vind dat ze dat al zouden moeten zijn;
  • De rapportage zal moeten wijzigen. Niet alleen maar meer de visuele constateringen. Nee, een breed rapport met daarbij zelfs eventueel aanbevelingen voor de klant voor opvolging van de constateringen;
  • en natuurlijk nog veel meer aspecten…

 

Bent u ook van mening dat er best eens kritisch naar kwaliteitsmeten gekeken mag worden in relatie tot MVO en feitelijke kwaliteit meld u dan aan voor de denktank !

U kunt mij bereiken per telefoon op 0344-653848 of per email via gerard@carling.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren