• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

"Opdrachtnemer, blijf in gesprek met opdrachtgever"

Nieuws 9 maart 2020

"Opdrachtnemer, blijf in gesprek met opdrachtgever"

De eerste regionale ondertekening van 2020 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag levert weer 13 nieuwe ondertekenaars op. Gastheer Van Noort ziet bedrijven uit drie sectoren aanschuiven, Beveiliging, Schoonmaak- en Glazenwassersbranche en Verhuizers. “Voor alle opdrachtnemers is het van belang in gesprek te komen en te blijven met de opdrachtgever’, aldus de heer Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘De Code kan daarin een verbindende factor zijn.” De nieuwe ondertekenaars zijn: AKE Beveiliging, Albers Euromovers, De Wit Haarlem Euromovers, Den Heijer Schoonmaakbedrijf, EJ Security, Flakkeese Beveiligingsdienst BV, Hego Glazenwasserij en Gevelreiniging BV, Mondial Verhuisbedrijf Henneken, Rietman Schoonmaakdiensten, Van Dam Verhuizingen, Van Noort Verhuizingen, Verkroost Verhuizingen en Werkman Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf.
Op de foto: Alle ondertekenaars van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag tijdens de ondertekensessie op 4 maart 2020.

Overleg is cruciaal

“De kwaliteit van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is belangrijk in de beleving van een contract. In een wij-zij relatie komt afschuiven veel voor, in een relatie van partnership gaat het veel meer om het wij-gevoel”, aldus Blokland. “Ga daarom ook regelmatig een persoonlijk gesprek aan met de opdrachtgever om te achterhalen of en zo ja waar pijnpunten zitten”, voegt de heer Kriek toe. Rietman van het gelijknamige schoonmaakbedrijf: “je moet ook direct acteren als jouw opdrachtgever niet tevreden is. Als je dat niet doet, ontstaat irritatie en dat is lastig werken.” De heer Van Herk, voorzitter van de codekamer Verhuizers, vult aan: “Kijk daarbij goed naar wat er in het contract is afgesproken. Soms zijn contracten erg eenzijdig opgesteld.” “Maar dat neemt niet weg dat opdrachtnemers daarin best wat assertiever mogen opereren, door de opdrachtgever aan te spreken op wat verbeterd kan worden in het contract, in de relatie met de opdrachtnemer of in de eisen t.a.v. de dienstverlening”, adviseert Blokland.

Imago van de branches

“Door de Code te ondertekenen stralen we uit dat we één front vormen”, aldus de heer De Jong van Mondial Verhuisbedrijf Henneken. “De branche staat voor haar medewerkers en dat zijn op de vloer bij de opdrachtgever de oren en ogen van de opdrachtnemer.” De heer Peters van AKE Beveiliging voegt toe: “ik weiger dan ook mee te werken aan het verpesten van het imago van de branche. Ondertekening van de Code is daarin een belangrijke stap.” Ook de heer Kriek van Den Heijer Schoonmaakbedrijf wil een signaal afgeven. Mijn medewerkers zouden hun werk niet op rollerskates moeten doen omdat te weinig tijd beschikbaar is. Ik wil dan ook het sociale aspect voor mijn medewerkers centraal stellen.” Gastheer Van Noort stelt: “Wij werken al 90 jaar conform de Code, we gaan het morgen niet ineens anders doen. Maar het levert wel meer draagkracht op als we nu tekenen. En dat is weer goed voor het imago van de branche.”
Luister naar de Clean Totaal Podcast waarin Code voorzitter Kees Blokland aantoont dat de Code Verantwoordelijk Marktgedrag haar nut en noodzaak sinds haar oprichting bewijst.

Aanbestedingen laagste prijs

“Aan aanbestedingen op laagste prijs doe ik niet mee”, aldus de heer Van Dam van Van Dam Verhuizingen. “Bij mij staat kwaliteit voorop.” De heer Potappel van Flakkeese Beveiligingsdienst BV zou wel meedoen: “Maar ik zou een goede prijs neerleggen waarvoor ik een kwalitatief goede dienstverlening kan leveren.” De heer Van Herk suggereert om ook over laagste prijs het gesprek aan te gaan met de opdrachtgever. “Reken je opdrachtgever voor welke kosten je conform de CAO maakt voor de inzet van je medewerkers en ga daarover met je opdrachtgever de discussie aan.” “Daarbij raden we opdrachtgevers aan om waar nodig externe deskundigheid over de dienstverlening in te kopen. Zeker als de opdrachtgever hierover weinig of geen inhoudelijke kennis meer heeft. Die kennis is nodig om regie te kunnen houden”, aldus Blokland.
Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren