• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ondertekensessie Code Schoonmaak: 'De schoonmaker is cruciaal'

Code Schoonmaak Nieuws 19 juni 2020

Ondertekensessie Code Schoonmaak: 'De schoonmaker is cruciaal'

Maandag 15 juni, de Dag van de Schoonmaker. Een uitgelezen dag om een ondertekensessie voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te organiseren. Gastheer is deze keer WerkwIJSS in IJsselstein. Onderdeel van WerkwIJSS is WerkwIJSS Schoon, het onderdeel dat deze dag de Code ondertekent. Samen met haar twee opdrachtgevers, de gemeenten IJsselstein en Lopik. ‘Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker hebben we een nieuwsbrief special gemaakt. Met aandacht voor het belang van schoonmaak in deze coronatijden en een welgemeende dank en waardering voor onze schoonmakers, die bij een aantal van onze opdrachtgevers schoonmaken’, aldus mevrouw van der Heijden, directeur van WerkwIJSS. ‘En natuurlijk zetten we al onze schoonmakers in het zonnetje in de speciale nieuwsbrief’.

Schoonmakers zijn belangrijk

Dat schoonmakers in deze tijden belangrijk zijn heeft premier Rutte in de afgelopen periode een aantal malen benadrukt. ‘Gelukkig krijgen schoonmakers in deze Coronatijden meer waardering en dat is maar goed ook’, aldus wethouder Foekema van de gemeente IJsselstein. ‘De mensen die het werk doen zijn heel belangrijk’, vult mevrouw Halman aan, gemeentesecretaris van de gemeente Lopik en verantwoordelijk voor Facilitair. ‘Die aandacht voor schoonmakers, voor de mensen die het werk doen, zit in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Net als aandacht voor ontwikkeling van die mensen, voor vakmanschap’, voegt de heer Blokland, voorzitter van de Code toe. ‘Van links tot rechts staat men achter de Code. De aandacht voor schoonmakers bij contractwisseling is nog wel voor verbetering vatbaar. Ook of misschien wel juist bij wijzigingen in de dienstverlening’. Halman: ‘Zo kun je prima bij schoonmakers ophalen wat waardevol is in de huidige dienstverlening en wat dus behouden moet blijven’. ‘Dit vereist’, aldus van der Heijden, ‘wel goed schakelen tussen management en leidinggevenden’. Maar levert wel degelijk winst op want ‘het betrekken van de mensen zelf is de beste manier om wijzigingen door te voeren’, aldus Foekema.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

‘De gemeente Lopik tekent de Code omdat zij bij maatschappelijk verantwoord ondernemen bij voorkeur hanteerbare afwegingen wil maken. De gemeente gebruikt dus zoveel mogelijk codes en richtlijnen van de verschillende branches. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is er één van’, aldus mevrouw Halman. ‘Ook de gemeente IJsselstein hecht veel belang aan maatschappelijk verantwoord ondernemen’, aldus wethouder Foekema. ’Wij hebben daarbij uitdrukkelijk een voorbeeldfunctie. We willen geen doorgeschoten marktwerking. Een eerlijke en goede boterham voor schoonmakers en schoonmaakbedrijven is hard nodig’. Ook voor WerkwIJSS Schoon is het logisch de Code te ondertekenen. ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is het hele bestaansrecht van onze stichting’, aldus mevrouw van der Heijden.

Code niet duurder

Toepassing van de Code in aanbestedingstrajecten en in de uitvoering hoeft de schoonmaak niet duurder te maken. Wel kan de toegevoegde waarde van schoonmaak beter over het voetlicht worden gebracht. ‘Een betere uitvraag bij de aanbesteding, een betere weging van alle aspecten maakt dat men meer waar voor zijn geld krijgt’, aldus de heer Blokland. ‘Dát sluit aan bij de lastige situatie waarin gemeenten nu zitten door het coronavirus. Er moet bezuinigd worden en dit heeft ongetwijfeld effect op het aantal gemeenten dat ons in de ondertekening van de Code gaat volgen’, aldus mevrouw Halman. ‘Want in deze tijden knelt goed opdrachtgeverschap met het budget dat gemeenten ter beschikking hebben’. ‘Het wordt dan lastig om dezelfde kwaliteit van schoonmaakdienstverlening te behouden’, vult de heer Foekema aan. Blokland: ‘Onze tip is dan ook om met een minimale norm en goed sociaal beleid de schoonmaakdienstverlening gedifferentieerd uit te vragen én het aan de voorkant goed in te regelen. Dat geeft al een grote voorsprong’. Een onderzoek van de Code naar de te gebruiken kwaliteitsaspecten en weging daarvan wordt nog in 2020 opgeleverd.

Samen naar een sterkere keten

De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren