• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Omzet schoonmaakbranche met 5,2% gestegen

Nieuws 2 maart 2020

Omzet schoonmaakbranche met 5,2% gestegen

De totale omzet van de schoonmaakbranche is het afgelopen jaar gegroeid met 5,2 procent. Een jaar eerder was de omzetgroei nog 7 procent. In het laatste kwartaal van 2019 is de omzet gegroeid met 3,9 procent ten opzichte van een jaar eerder, het laagste kwartaalcijfer van afgelopen jaar. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Sinds 2015 toont de schoonmaaksector een positieve omzetontwikkeling, met als hoogtepunt 2018. Sinds 2006 is de sector tweemaal gekrompen. Zo was de groei in 2014 negatief met -0,1 procent en was dit in 2011 hoger met -0,8 procent. Al moet gezegd worden dat de sector in de jaren tussen 2009 en 2014 nauwelijks groei of krimp liet zien.
De laatste jaren is de omzet echter aan een aardige opmars bezig. Sinds 2015 is de omzet gegroeid met 20 procent, zoals te zien is in onderstaande grafiek.

Omzetontwikkeling schoonmaakbranche, index 2015=100
Omzetontwikkeling schoonmaakbranche, index 2015=100

Grotere groei dan zakelijke dienstverlening

Wanneer de cijfers van de sub-bedrijfstak schoonmaak worden vergeleken met de volledige zakelijke dienstverlening valt op dat voor het eerst sinds 2015 de omzetgroei binnen de schoonmaakbranche groter is dan die van de zakelijke dienstverlening. Dit is in 2019 vooral te duiden door de negatieve omzetontwikkeling van het reclamewezen. Ook is de omzetgroei in onze sector hoger dan het cijfer uit de branches accountancy, architectuur en de uitzendbranche.

Ondernemersvertrouwen neemt toe, personeelstekort blijft

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners stijgt in het eerste kwartaal van 2020 naar 9,7. Een kwartaal eerder was dit nog 7,4. Toch ligt het vertrouwen lager dan in 2017, 2018 en de eerste drie kwartalen van 2019.
35,3 procent van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening ziet een tekort aan personeel als belemmering voor de activiteiten, dit is vrijwel gelijk aan een kwartaal eerder, toen 35,5 procent dit aangaf. Over heel 2019 is dit gemiddeld 34,6 procent, in 2018 was dit gemiddeld 32,8 procent. In 2016 en 2017 was het percentage zakelijke dienstverleners dat een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten zag aanzienlijk lager: respectievelijk 10,8 en 20,3 procent.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren