• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Omzet schoonmaak met 8,8% gestegen in eerste kwartaal

Nieuws 5 juni 2020

Omzet schoonmaak met 8,8% gestegen in eerste kwartaal

De omzet van de bedrijfstak schoonmaak lag in het eerste kwartaal van 2020 met 8,8 procent hoger dan in het zelfde kwartaal een jaar eerder. Veel branches die vallen onder de zakelijke dienstverlening boekten in het eerste kwartaal nog een hogere omzet, ondanks de maatregelen tegen het coronavirus die in maart van kracht werden. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De omzetstijging van de sector zakelijke dienstverlening, waar schoonmaakbedrijven deel van uitmaken, bedroeg twee procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze omzetstijging is de laagste in jaren. De omzet van IT-dienstverleners was in het eerste kwartaal 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. De rechtskundige dienstverlening zette in het eerste kwartaal 9,2 procent meer om. Ook bij de administratieve dienstverlening (accountancy, belastingadvisering en administratie) lag de omzet in het eerste kwartaal fors hoger dan een jaar eerder: 7,4 procent. De reisbranche werd in het eerste kwartaal hard geraakt door de coronacrisis. De omzet was 19,2 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet schoonmaak blijft maar groeien

De omzet van schoonmaakbedrijven blijft maar groeien. In 2014 was de omzetontwikkeling voor het laatst negatief. Toen kromp de omzet van de gehele sector met 0,1 procent. De stijging van 8,8 procent, in het eerste kwartaal van dit jaar is de grootste omzetstijging sinds 2006. Naar alle waarschijnlijkheid ligt de economische groei in de pre-coronatijd hieraan ten grondslag. Door groei van de economie groeit ook de vraag naar schoonmaakdiensten. De omzetstijging is ook te verklaren door de uitbreiding van het aantal services als beveiliging en catering, naast de schoonmaak. Zo verdienen schoonmaakondernemers ook aan werkzaamheden die niet eerder tot hun core-business behoorden.

Ondernemersvertrouwen naar dieptepunt

Bovenstaande cijfers hebben alleen betrekking op het eerste kwartaal van dit jaar. Toen was de invloed van corona nog beperkt. De uitbraak van het coronavirus heeft een enorme invloed op het ondernemersvertrouwen van zakelijke dienstverleners. Deze daalde in het tweede kwartaal van 2020 naar -40,3. Dit is de sterkste afname die het CBS ooit gemeten heeft sinds 2008. De gegevens voor het onderzoek naar het ondernemersvertrouwen zijn verzameld in april 2020. Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners komt nog een stuk lager uit dan het dieptepunt van de financiële crisis toen het –32,9 bereikte. Zonder uitzondering is het ondernemersvertrouwen bij alle branches in het tweede kwartaal van 2020 ingestort. Het ondernemersvertrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven kwam gemiddeld uit op –37,2.
Afbeelding mede mogelijk gemaakt door Freepik – Jemastock

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren