• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Omzet Facilicom breekt door 1 miljard grens

Nieuws 4 juni 2009

Omzet Facilicom breekt door 1 miljard grens
Facilicom Services Group uit Schiedam heeft een goed jaar afgesloten, zo blijkt uit de cijfers die het concern met meer dan 30.000 medewerkers vandaag publiceert. In 2008 brak de totale omzet voor het eerst sinds de oprichting in 1967 door de magische grens van 1 miljard euro en groeide ruim 12% ten opzichte van 2007.
 
De groei kwam hoofdzakelijk autonoom tot stand door de Nederlandse activiteiten van de divisies Trigion Beveiliging, Prorest Catering en Gom Schoonhouden. De nettowinst bedroeg 34,6 miljoen euro (2007: 36,2 miljoen). Omdat facilitaire dienstverlening altijd met vertraging reageert op economische ontwikkelingen merkte het bedrijf in 2008 nog niet veel van de economische crisis. De eerste drie maanden van 2009 waren wederom winstgevend, bij een stagnerende omzet ten opzichte het laatste kwartaal van 2008.
 
Overnames
In 2008 deed het concern twee overnames (VBG Schoonmaak en HBD Total Security), die voor circa 20 miljoen euro hebben bijgedragen aan de omzetgroei. Vanaf 2009 zullen zij bijdragen aan de concernresultaten. Omdat de effecten van de economische krimp vanaf het tweede kwartaal sterker zullen doorwerken in de omzet en opdrachtgevers moeten bezuinigen, sluit de directie een terugloop van activiteiten over heel 2009 niet uit. In welke mate deze ontwikkeling het rendement van de onderneming zal beïnvloeden is, aldus de directie, nog niet geheel duidelijk. Facilicom Services Group is naast Nederland actief in België, Frankrijk en Engeland. De Nederlandse activiteiten zijn goed voor circa driekwart van de omzet.
 
Multi-services
President directeur Hans Gennissen (foto) ziet echter ook in 2009 volop kansen: “Ons bedrijfsfundament staat: we hebben langlopende relaties met opdrachtgevers, tevreden klanten, zeer weinig personeelsverloop en een laag ziekteverzuim dat ook nog eens ver onder de branchegemiddelden ligt. Natuurlijk zal de bezuinigingsdrift bij onze klanten ons dit jaar omzet en rendement kosten. We hebben daar al wel vanaf eind vorig jaar op geanticipeerd en de nodige interne maatregelen genomen. Tegelijkertijd is er goed nieuws omdat de gesprekken waar we nu met opdrachtgevers in zitten volop kansen bieden om de kostenvoordelen van ons multi-services concept onder de aandacht te brengen. We kunnen binnen dit concept voor minder geld dezelfde dienstverlening uitvoeren. En omdat we ook bouw- en installatietechniek in huis hebben met onze divisie Breijer zijn we de enige in Nederland die multi-services echt als totaalpakket kunnen aanbieden”.
Wel verwacht Gennissen dat over heel 2009 en 2010 forse spanningen in de markt zullen optreden over de contractueel vastgelegde kostenverhogingen. “Zo is de beveiligings-CAO afgesloten vlak voordat de economische crisis dit najaar in alle hevigheid losbarstte. Dat heeft niemand kunnen voorzien. De markt moet dus in 2010 rekening houden met kostenstijgingen van zo’n 4%. Of we die in zijn geheel kunnen doorrekenen zal blijken”.
 
Hoogtepunten
Voor Facilicom waren in 2008 naast de verlenging van diverse grote contracten en aanbestedingen bij onder meer Schiphol (beveiliging), ABN AMRO (catering), de succesvolle export van het Airport Caddy dienstverleningsconcept naar de luchthavens van Zaventem (België) en Charles de Gaulle (Parijs) en de opdracht van de integrale bouw, financiering en het onderhoud van de nieuwe huisvesting van de belastingdienst in Doetinchem. De verwerving van dit project markeerde de inmiddels toonaangevende positie van het concern in het multi-services segment. Het was de eerste PPS (privaat publieke samenwerking) die gegund werd aan een niet puur bouwbedrijf.
 
 

Kerncijfers ( x 1000 euro’s)
 
2008
2007
Verschil (%)
Schoonmaakonderhoud/ Horecadiensten (o.m. Gom)
402.878
383.390
+5,1
Bouwkundig- en technisch onderhoud (Breijer)
165.243
166.688
-0,9
Bewakings- en beveiligingsdiensten (Trigion)
328.540
262.582
+25,1
Cateringbeheer (Prorest)
37.757
30.705
+23,0
Maincontracting/ advies (Facilicom Facility Solutions)
43.162
25.554
+68,9
Personeelsdiensten (Axxicom)
23.406
21.539
+8,7
Totaal
1.000.986
890.458
+12,4
 
Overige
 
 
 
Nettowinst
34,6
36,2
-4,25
Solvabiliteit
43%
40%
+3%
 
 
 www.facilicom.nl
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren