• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

NVZ: slechte hygiene kost samenleving onnodig veel geld

Nieuws 17 november 2015

NVZ: slechte hygiene kost samenleving onnodig veel geld Hans Razenberg

Dit is één van de conclusies van het NVZ congres ‘Hygiene – the prevention of infectious diseases’, dat op 12 november jongstleden werd gehouden. ‘De kosten van een slechte hygiene in het huishouden worden door experts geschat op meer dan € 400 miljoen per jaar’, aldus Hans Razenberg, directeur van de NVZ. ‘Tel je daar de kosten van bijvoorbeeld MRSA uitbraken in de zorg bij op, dan kom je op een veelvoud van dit bedrag.’

 

‘We zijn nog altijd te vies’

‘We komen nog vaak de misvatting tegen, als zouden we te schoon zijn’, zegt NVZ directeur Hans Razenberg. ‘Terwijl juist een goede hygiene van levensbelang is: nog steeds sterven er meer dan 200 mensen per jaar aan infecties die met een goede hygiene voorkomen hadden kunnen worden. Het is dus eerder andersom: we zijn nog altijd te vies.’

 

Volgens Razenberg moet de oplossing deels bij een betere consumentenvoorlichting gezocht worden: ‘Consumenten weten nauwelijks meer wat de kritische punten in hun huishouden zijn. Terwijl hygiene een onderdeel van je dagelijkse routine zou moeten zijn. We verwachten dat we door betere voorlichting en preventie besmettingen met een derde kunnen terugdringen. Dat bespaart de samenleving jaarlijkse €150 miljoen Euro. Nog los van de ellende die je van een besmetting met Salmonella, Campylobacter of het Norovirus hebt.’

 

‘Voorlichting van cruciaal belang’

De NVZ wil de komende jaren verder inzetten op voorlichting over hygiene en doet daarbij nadrukkelijk ook een beroep op haar partners. Razenberg: ‘We zien dat bijvoorbeeld het ministerie van VWS of het RIVM allemaal hun eigen campagnes voeren. We zien het als een gemiste kans dat het bedrijfsleven hier niet bij betrokken wordt. Want juist daar zit kennis over producten en de manier waarop consumenten deze gebruiken. Het is doodzonde dat de overheid deze belangrijke partner in de hygieneketen negeert. Daardoor zijn campagnes onnodig inefficient. Dat is jammer, want er is veel geld mee gemoeid.’

 

‘De NVZ wil met haar leden en haar partners een schone, hygiënische en duurzame leefomgeving voor alle Nederlanders creëren,’ aldus Razenberg. ‘Dat betekent dat wij de komende jaren initiatieven zullen ontwikkelen om de hygiëne in Nederlandse huishoudens te verbeteren.’

 

www.nvz.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren