• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Nieuwe outfit voor stationsschoonmakers

Nieuws 15 juni 2020

Nieuwe outfit voor stationsschoonmakers

Vanaf 15 juni 2020, de Dag van de Schoonmaker, dragen ruim 450 stationsschoonmakers in Nederland nieuwe werkkleding. Dit is het resultaat van een samenwerking tussen NS, ProRail en schoonmaakbedrijven Asito en ICS Groep. Aanleiding is nieuwe wet- en regelgeving.
Met ingang van 1 juli vorig jaar moesten stationsreinigers nieuwe veiligheidshesjes met reflecterende striping dragen. Reden voor de betrokken partijen om kritisch naar de huidige kleding te kijken. De nieuwe werkkleding zorgt ervoor dat de stationsreinigers enkel tijdens de coronacrisis nog een veiligheidshesje dragen, met daarop de tekst ‘Houd 1,5 meter afstand’. Daarna volstaat de nieuwe kleding: “Een belangrijke voorwaarde was de aanwezigheid van reflecterende striping. Waar dit voorheen op het hesje zat, hebben we het nu rechtstreeks op de kleding aangebracht. Daarnaast hebben we een professionaliseringsslag gemaakt in draagcomfort en uitstraling”, aldus vestigingsmanager Stationsreiniging Alex Alkemade van Asito.

‘In deze outfit kan trots gewerkt worden’

Contractmanager Schoon Pim Willems benadrukt namens de NS het belang van goede schoonmaak. “Schoonmaak heeft een belangrijke rol op de stations en dat is alleen maar meer geworden sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dan is het heel mooi om te constateren dat de medewerkers zich prettig voelen in de nieuwe kleding en er representatief uitzien. Hier kan met trots in gewerkt worden.”
Ook ProRail is enthousiast over de professionaliseringsslag. “Wij hebben altijd behoefte aan zogeheten visuele rust”, vertelt Contractmanager Pierre Eerkens. “Dat betekent dat reizigers die incidenteel reizen overal dezelfde materialen en middelen moeten aantreffen in het kader van herkenning. We willen eenheid creëren, rust uitstralen. En daarom is het prettig dat alle schoonmaakkrachten van Maastricht tot Den Helder dezelfde kleding dragen. Dit is een schot in de roos.”

Nieuwe outfit stationsschoonmakers sluit aan bij behoefte

Alkemade benadrukt dat de schoonmaakkrachten en hun leidinggevenden een belangrijke stem hadden in de keuze voor de nieuwe kleding. “Zowel Asito als ICS hebben twee ontwerpen ingediend. De leidinggevenden hebben vervolgens samen met de schoonmaakkrachten middels een app hun stem kunnen uitbrengen. De meerderheid van de medewerkers koos voor het ontwerp van Asito. Daarna heeft een groep medewerkers van Asito en ICS gezamenlijk het logo ontworpen dat op de rug van het shirt staat.” Om de stationsreinigers met een trots gevoel over de perrons te laten lopen is gekozen voor een chique look, wat is terug te zien in de donkerblauwe kleur en het Dri-FIT materiaal. Manager Business Development Romy Waterman van ICS Groep: “De nieuwe kleding sluit beter aan bij de behoefte van de stationsreinigers en doet recht aan het belang van de schoonmaak. Doordat we zijn overgestapt van katoen op Dri-FIT trekt de nieuwe kleding bovendien minder vuil aan.”

De Dag van de Schoonmaker

Op de Dag van de Schoonmaker worden landelijk alle schoonmakers in het zonnetje gezet. De afgelopen maanden bleek eens te meer dat schoonmaak van cruciaal belang is, ook op de NS stations. Pim Willems van NS: “We zijn trots op onze schoonmakers die de stations schoonhouden en hebben daarom besloten om juist op de Dag van de Schoonmaker de nieuwe werkkleding te introduceren.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren