• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

NIC: aanbesteden schoonmaak drastisch op de schop

Nieuws 15 maart 2011

NIC: aanbesteden schoonmaak drastisch op de schop

De huidige cultuur van aanbesteden in de schoonmaakbranche moet drastisch op de schop. Het herhaaldelijk heraanbesteden van schoonmaakcontracten tegen steeds lagere prijzen heeft geleid tot een sterk afnemende kwaliteit van dienstverlening en tot een onaanvaardbare werkdruk in de branche.

Dit stelt het NIC naar aanleiding van eigen research, contracttesten en gespreksrondes met opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven. Volgens de inkoopadviesorganisatie zijn opdrachtgevers beter af met schoonmaakcontracten voor onbepaalde tijd, op voorwaarde dat die professioneel gemanaged worden. Om die reden introduceert het NIC in april 2011 bij opdrachtgevers een nieuwe aanpak van schoonmaakaanbestedingen.

 
De Nederlandse schoonmaakbranche is met een jaaromzet van circa 3,4 miljard euro een typische vechtersmarkt. Als gevolg van de harde concurrentie staan de tarieven al jaren sterk onder druk. Dat heeft geleid tot een aanbestedingscultuur waarin opdrachtgevers elke twee tot vier jaar schoonmaakcontracten opnieuw aanbesteden in een poging een lagere prijs uit de markt te slepen. De neveneffecten van deze praktijk worden echter steeds beter zichtbaar: veel schoonmaakbedrijven kunnen de contractueel overeengekomen kwaliteit niet langer garanderen en zetten hun personeel in toenemende mate onder druk om steeds meer werk per uur te verzetten om nog concurrerend te kunnen zijn.
 
Volgens NIC-directielid Hans Schurgers komt daardoor de effectiviteit van de huidige schoonmaakaanbestedingen in het geding. “Onze opdrachtgevers komen steeds meer tot de conclusie dat ze wel kunnen aanbesteden, maar dat ze uiteindelijk niet krijgen wat er is geoffreerd: een gezonde basiskwaliteit van schoonhouden. Daarnaast moeten ze vaak ook nog eens veel energie en tijd investeren in het oplossen van problemen en het bijsturen van de dienstverlener. Er is veel vraag bij opdrachtgevers voor een nieuwe aanpak. De markt is er na jaren worstelen meer dan klaar voor.”
Ook is er volgens Schurgers in toenemende mate sprake van een vanuit maatschappelijk oogpunt onaanvaardbare werkdruk bij het schoonmaakpersoneel. “Veel medewerkers moeten met een minimale inzet van materialen en middelen steeds meer vierkante meters schoon afleveren. En dat terwijl ze nergens zeker van kunnen zijn, want hun dienstverband bij dezelfde werkgever is zo goed als de looptijd van het schoonmaakcontract.”
 
Integraal contractmanagement
Op basis van de uitkomsten van een interne marktanalyse heeft Het NIC inmiddels een alternatieve aanpak uitgewerkt ten behoeve van haar eigen opdrachtgeversbestand. Primaire doelstelling is volgens Schurgers om te komen tot een innovatieve en meer maatschappelijk verantwoorde wijze van aanbesteden.
 
De aanpak is gebaseerd op drie pijlers: er wordt in beginsel toegewerkt naar een contract voor onbepaalde tijd, waarbij wordt uitgegaan van een reëel aantal vastgestelde schoonmaakuren tegen een vooraf bepaald redelijk uurtarief. Tegelijkertijd krijgt de opdrachtgever de beschikking over een set innovatieve tools om de kwaliteit van dienstverlening te monitoren en zo nodig te kunnen bijsturen.
Schurgers: “Wij zien in feite de aanbesteding van de schoonmaakdienst en de concrete uitvoering van de dienstverlening als één integraal geheel. Deze aanpak van integraal contractmanagement zorgt er voor dat reeds voorafgaand aan de feitelijke aanbesteding goed wordt nagedacht over de prestatie-indicatoren van de uiteindelijke dienstverlening.”
 
Voordelen
Volgens Het NIC zijn er aan de nieuwe aanpak meerdere voordelen verbonden. “Een contract voor onbepaalde tijd betekent dat er geen geld en energie meer hoeft te worden gestoken in aanbestedingstrajecten”, aldus Schurgers. “Bovendien kan er structureel worden gewerkt aan het opbouwen van een relatie met de leverancier. We denken dat daardoor de neerwaartse spiraal van de prijsdruk doorbroken kan worden en de werkdruk voor het schoonmaakpersoneel zal afnemen. Maar het belangrijkste is dat de kwaliteit van de schoonmaak met sprongen vooruit zal gaan.”
 
Schurgers zegt niet bang te zijn dat leveranciers, eenmaal voor onbepaalde tijd aan boord, de kantjes eraf zullen gaan lopen. “In onze systematiek dienen zij te zorgen voor adequate managementinformatie en een goed functionerende klachtenafhandeling. Daarnaast ontzorgen wij de opdrachtgever door de kwaliteit periodiek te controleren en vast te stellen of dat wat beloofd is ook echt is waargemaakt. Dat geldt overigens zowel voor de ingezette uren als voor de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Slechte prestaties kunnen dus wel degelijk leiden tot opzegging. Goede prestaties resulteren in het voortzetten van het contract en eventueel tot een bonus voor de individuele schoonmakers.”
 
Over het NIC
Het NIC is een professionele, landelijk opererende inkoopdienstverlener. Het NIC biedt een volledig pakket aan producten en diensten, en richt zich met name op de overheid en (non-profit) instellingen. Zowel in strategisch, tactisch als operationeel opzicht ondersteunt Het NIC haar klanten in alle geledingen van het inkoopproces. Meer dan honderddertig onafhankelijke inkoopprofessionals zorgen voor gerichte analyse, advies, praktische oplossingen, effectief beheer én management.
 

www.hetnic.nl

 

Reacties: (2)

 

16-03-11 –  Henk Cornelisse – Redactieraadlid Clean Totaal 

 

Voorop gesteld: ieder initiatief met betrekking tot verlaging werkdruk en/of normalisatie prijsniveau juich ik toe!
Het bericht van NIC kent voor mij echter nauwelijks nieuwswaarde. Het is niet echt onderscheidend.
Meerdere adviesbureaus zijn op een eerder moment al tot overeenkomsten voor onbepaalde duur, met een opzegtermijn clausule, over gegaan. In het bericht van NIC staan termen als : reëel aantal vastgestelde schoonmaakuren tegen een vooraf bepaald redelijk uurtarief.
Hier worden echter geen concrete specificaties /bedragen vermeld. Als je op de trommel wil slaan neem dan ook maximale m2 prestaties en minimaal uurtarief in je bericht op en ga daar voor staan.
Worden alle overeenkomsten tot stand gekomen via NIC nu open gebroken en op basis van de nieuwe uitgangspunten aangepast? Het bericht spreekt zich hier niet over uit.

 

16-03-11 – John Tabbers – Onafhankelijk aanbestedingsadviseur 

Inkoopadviseurs in Schoonmaakland: Wolvengehuil en krokodillentranen    

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren