• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Nederland wast klimaatvriendelijk

Nieuws 7 december 2009

Bijna 80% van de Nederlanders wast regelmatig op lage temperatuur en met een goed gevulde trommel. Er wordt zelfs vaker op of onder de 30 graden, dan op 60 graden of hoger gewassen. Schokkend: 40% van de mannen doet nooit de was…
 

Een en ander blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GFK in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Initiatieven vanuit de wasmiddelenfabrikanten om de consument bewust te maken van de voordelen van milieuvriendelijker wassen lijken hun vruchten af te werpen. Het onderzoek naar wasgedrag is uitgevoerd onder meer dan 700 Nederlanders van 18 jaar en ouder, waarvan bijna 80% wel eens wast. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle vrouwen de was wel eens doen, terwijl 40% van de mannen nooit de was doet. Maar liefst tweederde van de Nederlanders weet dat zij met het wassen op 40 graden of lager en met een volle trommel zelf een positieve bijdrage aan het milieu kan leveren en zegt hier ook bewust rekening mee te houden. En maar liefst 77% wast ook daadwerkelijk op 40 graden of lager. Het grootste gedeelte van het energiegebruik voor het wassen wordt gebruikt voor het opwarmen van het water.

 

Klimaattop
Vandaag wordt de wereldwijde VN klimaatconferentie in Kopenhagen geopend waarbij de eindonderhandelingen worden gevoerd om tot een opvolger van het wereldomvattende klimaatverdrag van Kyoto te komen en klimaatverandering verder te gaan beperken. Milieubewust wassen kan veel bijdragen aan het tegengaan van deze klimaatverandering. Wasmiddelenfabrikanten doen er alles aan om een zo groot mogelijke milieuwinst te behalen. Zo verminderen zij o.a. de benodigde hoeveelheid wasmiddel per wasbeurt, gebruiken zij minder schadelijke chemicaliën en produceren zij lichtere en minder milieubelastende verpakkingen. Om een nog grotere bijdrage te leveren aan een beter milieu, wordt er van consumenten ook een bijdrage verwacht. Het grootste deel van de impact op het milieu vindt immers thuis plaats. Nederlanders zijn zich al bewust van hoe zij milieuvriendelijker kunnen wassen. Om de grootste milieuwinst te behalen is samenwerken essentieel. Kennisoverdracht van producent naar consument speelt hierin een belangrijke rol.
 

www.fnli.nl

www.nvz.nl

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Vebego 2024
10 jun

Vebego over 2024: groei, dynamiek en ondernemerschap

csu
5 jun

CSU neemt activiteiten Willems Schoonmaakdiensten over

arbeidscontracten
2 jun

Kabinet hervormt flexibele arbeidscontracten vanaf 2027

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Vebego 2024

Vebego over 2024: groei, dynamiek en ondernemerschap

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand