• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Meer dan helft van bedrijven neigt naar hybride werken

Nieuws 24 augustus 2021

Door de coronapandemie schakelden veel bedrijven razendsnel over naar thuiswerken. Nu we langzaamaan weer vooruit kunnen kijken, neigt de meerderheid van de bedrijven (56%) naar een bepaalde vorm van hybride werken. Dit stelt internationaal vastgoedadviseur CBRE in haar nieuwste internationale onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers.

Uit het onderzoek blijkt dat het kantoor een prominente positie heeft binnen het hybride werkmodel. Bijna 80% van de bedrijven verwacht dat de werk voor minstens de helft van de tijd op het kantoor wordt uitgevoerd. Waar van alle bedrijven een kleine meerderheid denkt dat een bepaalde vorm van hybride werk de standaard wordt, is dit aandeel onder grote bedrijven met meer dan 10.000 werknemers vele malen groter. Volgens CBRE wil 77% van deze bedrijven een bepaalde vorm van hybride werken omarmen.

Toegevoegde waarde kantoor: samenwerking en technologie

Het onderzoek wijst verder uit dat de belangrijkste factoren die de toegevoegde van het kantoor bepalen samenwerking (81%), medewerkersbetrokkenheid (50%) en een sterke bedrijfscultuur (39%) zijn. Om de overgang naar hybride werken succesvol te laten verlopen, is technologie cruciaal. Verbeterde videoconferentiesystemen (67%), smart gebouwsystemen en -sensoren (31%) en monitoring van de luchtkwaliteit (25%) zijn hierbij essentieel.

Succesvolle implementatie hybride werken berust op vier pijlers

“We hebben internationaal de kansen en uitdagingen van hybride werken in beeld gebracht. Dit resulteert in essentiële aanbevelingen om succesvol samen te werken, op korte en lange termijn. Deze bevindingen hebben we gebundeld in onze recente whitepaper Een nieuwe werkelijkheid: hoe hybride werken de rol van het kantoor blijvend verandert”, vertelt Wouter Oosting, specialist op het gebied van Workplace Strategy & Innovation bij CBRE.

Oosting vervolgt: “Hybride werken gaat veel verder dan mensen laten kiezen tussen thuis of op kantoor werken. Het vraagt om vergaand inzicht in de bedrijfscultuur en in de unieke behoeften en werkstijlen van zowel individuele medewerkers als hele teams. Wij geloven dat een succesvolle implementatie van hybride werken berust op vier pijlers: WAAR, WAT, WIE en HOE. Organisaties zullen moeten bepalen WAAR het werk gedaan kan worden, WAT er te doen valt en welke mate van interactie dat vereist, WIE het werkmodel bepaalt en wie het meest gebaat is bij aanwezigheid op kantoor. En ten slotte de overkoepelende vraag: HOE dragen werkplekken bij aan de bedrijfsdoelstellingen, bedrijfscultuur en onderlinge samenwerking?”.

Gevolgen voor kantoorgebruik

“Aanvankelijk werd verwacht dat hybride werken ervoor zou zorgen dat organisaties minder vraag hebben naar kantoorruimte. Dit blijkt niet het geval te zijn. In ons onderzoek naar het sentiment onder kantoorgebruikers uit 2021, gaf slechts 5% van de organisaties aan de komende drie jaar meer dan 30% kantoorruimte te willen inkrimpen. Steeds meer krijgt het kantoor een ontmoetingsfunctie: het is een werkomgeving die mensen en teams samenbrengt. Deze verschuiving heeft gevolgen voor het kantoordesign, de planning en de gelijkheid tussen fysiek en virtueel aanwezige medewerkers. Organisaties moeten daarom onderscheidende, gebruikersgerichte kantoren bieden, waar medewerkers graag komen werken. Wanneer je het kantoor inricht als dé ideale plek om samen te werken, kun je hybride werken succesvol implementeren,” concludeert Oosting.

Lees ook: Kantoren: van fysieke werkplek naar ontmoetingsplaats?

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren