• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Live-chat over ongewenst gedrag gestart

Nieuws RAS 3 februari 2021

Live-chat over ongewenst gedrag gestart

Vanaf 1 februari 2021 is het mogelijk voor schoonmakers om live met de RAS te chatten over discriminatie, ongewenst gedrag of lichamelijke belasting. De live-chat maakt onderdeel uit van de campagne ‘Elke dag weer’ en moet drempelverlagend werken.

Schoonmakers die vragen hebben over ongewenst gedrag komen via de live-chat in contact met een team van gecertificeerde vertrouwenspersonen en ergonomen. De chatservice is een aanvulling op de bestaande mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met de branchevertrouwenspersoon. De chat is ontwikkeld om schoonmakers eerder problemen aan te laten kaarten. Volgens de RAS ervaren schoonmakers vaak een hoge drempel om dit te doen als nare ervaringen zich voordoen op de werkvloer.

Live-chat onderdeel van ‘Elke dag weer’

De chatservice is onderdeel van de campagne ‘Elke dag weer‘. De campagne vraagt aandacht voor veilig en gezond werken in de schoonmaak- en glazenwassersbranche, gericht op lichamelijke belasting en ongewenst gedrag. De campagne, die in december 2020 van start ging en tot eind 2021 loopt, biedt onder meer trainingen, e-learning en een praktische werkwijzer bij lichamelijke klachten (via elkedagweer.nl).

Live-chat over ongewenst gedrag

Elke dag weer richt zich niet alleen op lichamelijke klachten, maar ook op sociale veiligheid op de werkvloer. Zeker de schoonmaakbranche, waar vaak buiten kantoortijden en in kleine multiculturele teams gewerkt wordt, is extra gevoelig voor problemen op dit gebied. De lichamelijke en/of mentale gevolgen van dergelijke problemen kunnen groot zijn. Denk aan minder inzet, ziekteverzuim of zelfs een burn-out.

Deze campagne moet er (mede) voor zorgen dat ongewenst gedrag bespreekbaar wordt. Een-op-een-gesprekken met leidinggevenden zijn daarbij belangrijk, maar lastig te organiseren – zeker in deze tijd van corona. De chatservice, waar schoonmakers ook anoniem een probleem kunnen aankaarten, moet het niet alleen makkelijker, maar ook laagdrempeliger maken om in gesprek te gaan. De chatservice is een aanvulling op de bestaande mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met de branchevertrouwenspersoon.

De chatservice is te vinden op elkedagweer.nl/overige-pagina-s/chat-vertrouwenspersoon en is maandag tot en met donderdag tussen 17:00 en 19:00 uur live te bereiken. Ook buiten de ‘live-tijden’ kan een vraag via de chat worden gesteld. Schoonmakers moeten dan wel een e-mailadres achterlaten voor antwoord.

Chat over lichamelijke belasting

Naast de chatservice over ongewenst gedrag, is ook een chatservice geopend voor leidingevenden met vragen over lichamelijke belasting. Op maandagochtend en donderdagmiddag kunnen zij voortaan met hun vragen terecht bij een team van ergonomen. Deze chatfunctie is te bereiken via elkedagweer.nl/overige-pagina-s/chat–lichamelijke-belasting.

Meer informatie?

Meer informatie over de campagne ‘Elke dag weer’ is te vinden op de website. Bedrijven kunnen hun steun uitspreken voor de campagne. Inmiddels hebben ruim dertig bedrijven dat gedaan? Ook uw steun uitspreken? Bezoek dan meedoen.elkedagweer.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer nieuws

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren