In 2023 realiseerde Kärcher een omzet van 3,294 miljard euro en groeide daarmee met 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De onderneming blijft met deze cijfers op koers en vestigt zelfs een nieuw verkooprecord.
Het Duitse familiebedrijf, met hoofdkantoor in Winnenden, behaalt nu 86 procent van zijn omzet in het buitenland. Het afgelopen jaar is Kärcher blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe markten waardoor de volledige groep meer dan 160 bedrijven in 82 landen telt en wereldwijd 16.000 mensen in dienst heeft, 670 meer dan in het voorgaande jaar.
Verkooprecord
“We hebben onze doelstellingen voor 2023 behaald, extra marktaandeel gewonnen en een nieuw verkooprecord gevestigd”, benadrukt Hartmut Jenner, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Alfred Kärcher SE & Co KG. “Dat we erin geslaagd zijn om op koers te blijven onder moeilijke marktomstandigheden is niet vanzelfsprekend, dus we zijn erg tevreden. Particuliere klanten en professionele gebruikers dragen nu min of meer in gelijke mate bij aan onze omzet. Het is dus opnieuw gebleken dat we het juiste bedrijfsmodel hebben en dat onze twee pijlers even solide zijn”, aldus Jenner.
Wervingscampagne
Om voor elke functie de juiste medewerker te vinden én te behouden, lanceerde Kärcher een nieuwe wervingscampagne onder het motto ‘WOW with us?’ Een groot succes naar eigen zeggen, want het aantal sollicitaties steeg met een kwart ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Daarnaast is in eigen vestigingen geïnvesteerd: de negentiende Kärcher-fabriek werd opgetrokken vlakbij de Vietnamese metropool Da Nang, waar binnenkort de productie van instapmodellen voor eindklanten in Azië van start gaat. Op de productielocatie van Curtea des Arges in Roemenië werd gestart met de bouw van een omvangrijke fabrieksuitbreiding voor de ontwikkeling en productie van schrobzuigmachines.
Tekst: van de redactie
Meer nieuws?
Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal.