• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jan Kampherbeek: Professioneel schoonmaken nodig?

Nieuws 21 januari 2010

Jan Kampherbeek: Professioneel schoonmaken nodig?
13 januari jl. hield OSB een congres met als thema “Wat zou er gebeuren als er niet meer professioneel zou worden schoongemaakt?” Interessante vraag, aardige toespraken. Maar toch miste ik iets.
 
De diverse sprekers op het congres gaven aan de hand van vier thema’s een aardig inzicht in het belang van schoonmaak:
•             De schoongemaakte werkplek: mensen die in een beter schoongemaakte omgeving werken, ervaren dat werk als prettiger.
•             De schone samenleving: door betere hygiëne zijn meer levens gered dan door alle artsen bij elkaar. Oftewel, goede schoonmaak is in een ziekenhuis minstens zo belangrijk als goede artsen. In een schone omgeving gedraagt men zich beter.
•             De schoonmaak als werkplek: er werken dagelijks 100.000 mensen in de sector en die verdienen met schoonmaken hun brood.
•             De schoonmaak als bedrijvigheid: 1 procent van alle bedrijven is een schoonmaakbedrijf en de omzet van de sector is 4,3 miljard euro.
 
Daarnaast kwam ook de geschiedenis van de schoonmaak aan de orde. Nederlanders worden al lang gezien als een proper volkje. Al zijn daar natuurlijk ook wel wat kanttekeningen bij te maken. De conclusie: het belang van schoonmaken is groot. Volgens mij is dat niets nieuws. Iedereen weet dat en doet eraan mee. We wassen op zaterdag onze auto’s, we gaan met een stofzuiger door het huis en we poetsen de wc.
 
Sector is kwetsbaar

Wat ik op het congres miste was “wat is nu het belang is van professioneel schoonmaken?” Want ook zonder schoonmaakbedrijven zou er worden schoongemaakt. Dat was zo en zal ook wel zo blijven. Als er geen schoonmaakbedrijf was, zouden bedrijven weer schoonmakers in eigen dienst nemen. Het is zelfs zo dat in de ziekenhuizen de belangrijkste plek voor schoonmaak, de operatiekamer, vaak nog door de eigen dienst wordt schoongehouden.

 

De vier genoemde thema’s zouden er volgens mij niet veel anders uit komen te zien als er géén professionele schoonmaakbedrijven zijn. Dat geeft meteen de kwetsbaarheid van de sector aan. Iedereen denkt dat men de schoonmaak zelf minstens zo goed kan als het schoonmaakbedrijf. De enige twee redenen om de schoonmaak dan uit te besteden zijn: geen gezeur en een lage prijs. Dat is dan ook waar schoonmaakbedrijven op geselecteerd worden. En dat is jammer.
 
Uitdaging

We zouden het binnen de sector als een uitdaging moeten zien opdrachtgevers aan het eind van dit decennium te laten erkennen dat een schoonmaakbedrijf de schoonmaak veel beter kan doen dan zij dit zelf ooit zouden kunnen. Dat zou een mooie doelstelling geweest zijn aan het eind van dit congres. Maar helaas, een doelstelling ontbrak.

 
Jan Kampherbeek is als CNV bestuurder betrokken bij de onderhandelingen voor de nieuwe schoonmaak CAO.
 
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren