• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jaarcijfers Facilicom 2012: Bescheiden winst

Nieuws 16 mei 2013

Jaarcijfers Facilicom 2012: Bescheiden winst
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft Facilicom Services Group uit Schiedam in 2012 een bescheiden winst geboekt. Mede dankzij kostenbesparingen, operationele efficiency en de inzet op multiservices (het gecombineerd aanbod van beveiliging, schoonmaak bouw en catering) kwam de nettowinst uit op 14,6 miljoen euro. De concernomzet daalde met 5 procent en kwam uit op 1.040 miljoen euro.
 
In een toelichting op de cijfers 2012 zegt president-directeur Hans Gennissen dat de daling vooral een gevolg is van de marktontwikkelingen. “Veel opdrachtgevers brengen hun kantorenbestand terug. Ook contracten die we al vele jaren hebben en waarbij we tot volle tevredenheid diensten leveren, worden ingekrompen. Voor ons zijn dat echt factoren die niet te beïnvloeden zijn. ”
 
Maatregelen  
Het operationele resultaat daalde naar 19,7 miljoen euro en kwam daarmee uit op 1,9% van de totale omzet. De nettowinst daalde naar 14,6 miljoen euro (1,4% van de omzet). Gennissen: “Vooral incidentele verliezen in België en bij onze bouwdivisie hadden grote invloed. Resultaten die ver onder onze doelstellingen liggen en op langere termijn niet aanvaardbaar zijn. In het jaar 2012 hebben we een fors aantal maatregelen genomen om kosten te besparen. Dat is helaas ook gepaard gegaan met verlies van arbeidsplaatsen maar dat was onvermijdelijk om de kostenstructuur beter in lijn te brengen met het gedaalde omzetvolume. Verder hebben we in 2012 geen grote acquisities gedaan, waardoor het eigen vermogen opnieuw is gegroeid en de solvabiliteit toenam tot 46% van het balanstotaal. Daarmee heeft Facilicom een ijzersterke financiële positie.”
 
Van de omzet wordt 75% in Nederland gerealiseerd en de resterende 25% in België, Frankrijk en Engeland.
 
Zwaar weer
De markt van facilitaire dienstverlening bevindt zich in zwaar weer. Er is sprake van een duidelijke krimp en met als gevolg een aanhoudende concurrentie die leidt tot prijsdruk. Facilicom zit daar middenin en krijgt de gevolgen ervan over zich heen. Facilicom verwacht in 2013 zeker nog geen opleving. De financiële resultaten over het eerste kwartaal laten opnieuw een lichte volumekrimp zien. Dit noodzaakt tot het verder terugdringen van de kosten, maar vooral ook tot het nog beter inspelen op de wensen van de klant om de marktpositie te versterken. De komende jaren zullen in het teken staan van het verder verhogen van de klantgerichtheid van de organisatie. Juist nu is het belangrijk om daarin te blijven investeren, met name in het doorontwikkelen van het voor de Nederlandse markt unieke concept van integrale facilitaire dienstverlening.
 
Zorgmarkt nieuwe markt  
Gennissen: “Om de krimp op onze traditionele markten te compenseren zijn we al geruime tijd geleden gestart met activiteiten op een (voor Facilicom) nieuwe markt: de zorgmarkt. Ook de zorgmarkt is weerbarstig. Er is een grote afhankelijkheid van politieke besluitvorming en een sterke noodzaak tot bezuinigen. Toch zien wij hier nog steeds een goede mogelijkheid om Facilicom steviger te funderen voor de lange termijn. Dit jaar zullen we onze inspanningen op deze markt dan ook intensiveren”.  
 
www.facilicom.nl
 
        
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren