• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Interclean: Handen wassen!

Microvezel Nieuws 30 april 2010

Interclean: Handen wassen!

Op dag 3 van Interclean hadden we interessante gesprekken met vertegenwoordigers van SCA, Rubbermaid, Diversey en Nilfisk. Uiteraard gingen ook onze video-opnames gewoon door.   

 

Hygiene matters

SCA is het moederbedrijf van onder andere Tork. In een bijeenkomst op 28 april lichtte microbioloog Rolf Andersson het belang van een goede handhygiëne toe. Hij zette eerst de hygiëne in historische perspectief. De Griekse Godin voor de gezondheid Hygiea stond model voor het woord dat we nu in de schoonmaak dagelijks gebruiken. Andersson: “Lange tijd was ziekte iets dat door willekeur van de goden ontstond. Pas met de ontdekking van bacteriën door Anthony van Leeuwenhoek kwam daarin langzamerhand verandering. Toch duurde het nog tweehonderd jaar voordat het verband tussen ziekten en bacteriën werd aangetoond. Inmiddels weten we dat er goed en slechte bacteriën zijn. Gemiddeld dragen we daarvan zo’n anderhalve kilo met ons mee. Een groot deel daarvan zit in ons lichaam en speelt bijvoorbeeld een rol in de spijsvertering. Een ander deel zit op ons grootste orgaan: de huid.”
 
“Met het schudden van handen of het aanraken van dingen wisselen we dagelijks vele malen bacteriën met elkaar uit”vervolgt Andersson. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat handhygiëne een goede garantie is op het voorkomen van ziekten. Volgens Andersson is dat meer dan het afspoelen met water. “Je moet het allereerst lang genoeg doen, zo’n halve minuut, en op de goede manier en met zeep. Dat is echter niet het enige. Als je je handen wast, spoel je ook bacteriën uit de poriën en heb je vlak na het wassen dus een grotere hoeveelheid bacteriën op je handen dan daarvoor. Simpel je handen laten opdrogen is dus onvoldoende voor doeltreffende handhygiëne. Het drogen van de handen is daarmee onlosmakelijk verbonden omdat je op die manier de bacteriën van de handen verwijdert. Als je papieren handdoekjes gebruikt zijn die erg doeltreffend omdat het materiaal vocht en dus bacteriën absorbeert, maar en zijn ook andere methoden. Het belangrijkste is dat je altijd droogt.”
Onder invloed van de laatste griepgolf is de bewustwording over handhygiëne en persoonlijke hygiëne in het algemeen toegenomen. “Zestig procent van de mensen vindt dat een belangrijk aandachtspunt, maar evenveel verwachten ook dat de overheid daar iets aan doet. Wat dat betreft laten fabrikanten zoals Tork nog wel kansen liggen voor een goede lobby op Europees niveau. Ook binnen het bedrijfsleven is er nog een wereld te winnen. Er zijn qua overdracht de nodige hotspots waar bacterie-overdracht kan plaatsvinden. Denk aan de WC en toegangscontrole, de computer en de telefoon. Punten die extra aandacht verdienen van de schoonmaker. Een dieptepunt op het gebiedt van schoonmaak is de toilethygiëne op scholen. Die veroorzaakt niet alleen onnodige uitval door ziekte maar beïnvloedt ook de prestaties. Er is zelfs een groot aantal kinderen dat gedurende de dag vanwege de vaak slechte schoonmaak van de toiletten de hele dag toiletbezoek vermijdt”.
www.hygienematters.com
 
Rubbermaid

Rubbermaid is heel erg bezig met het beheersen van afvalstromen. Daarvoor brengt men twee lijnen op de markt. Een kunststof verzamelsysteem met deksels in verschillende kleuren en openingen zodat meteen duidelijk is welk soort afval erin gaat. Dit afval komt in zakken die in een in dezelfde kleuren uitgevoerde werkwagen worden afgevoerd. Het tweede systeem is uitgevoerd in gepoedercoat metaal. Daarvoor is gekozen omdat deze afwerking in tegenstelling tot rvs geen vingerafdrukken laat zien en dus minder onderhoudsgevoelig is.

Speciaal voor de binnenkort wettelijk verplichte afvoer van koffiebekers komt Rubbermaid met een nieuwe systeem goed voor het innemen van 750 bekers. De achtergebleven koffie of thee kan in een dispenser en de lepeltjes worden ook apart ingezameld. De inzamelbak past goed bij de koffieappartuur die in Nederland gangbaar is. Groot voordeel is dat de verzamelkokers kunnen worden uitgeklapt waardoor deze in een professionele vaatwasmachine zijn te reinigen.

De noviteiten zijn voor de rest ook indrukwekkend variërend van een interessante modulaire werkwagen en een buigzame microvezelhouder voor het schoonhouden van bijvoorbeeld buizen tot een superinnovatieve mopwagen die in januari aanstaande op de markt komt.

Het prototype liet een aantal bijzondere zaken zien. Allereerst een speciale mophouder waardoor gebruikte mops niet meer met de hand hoeven te worden verwijderd. Die mop gaat ook lang mee omdat hij gespoeld wordt met behulp van speciale in de spoelbak gemonteerde wissers

Het vuil wordt als het ware in één beweging van de doek geschraapt. Tenslotte de klap op de vuurpijl: het gebruikte water wordt via een ingenieus kiepsysteem door een filter geleid, waardoor het vuil wordt verwijderd, maar het reinigingsmiddel intact blijft. Een ontwikkeling om in de gaten te houden!

 

Diversey

Diversey presenteerde zich onder de nieuwe naam en slogan. Volgens Reindert Baars, verkoopdirecteur Schoonmaakbedrijven, is het bedrijf zelf niet veranderd. “We zijn nog hetzelfde bedrijf, alleen zijn we nog meer dan voorheen gebrand op goed maatschappelijk ondernemen. Dat uit zich op tal van terreinen zowel in activiteiten als producten. Neem bijvoorbeeld onze modulaire Taski werkwagen. Die is weliswaar iets duurder in aanschaf, maar kan dankzij de hoge kwaliteit en het modulaire concept moeiteloos worden aangepast aan de werkzaamheden bij een nieuw contract bij een andere klant. Niet alleen neemt de afvalstroom daarmee af, maar door het ontwerp biedt je de schoonmaker ook een functionele,werkwagen die de aandacht trekt door het design.

 
Lees hier meer over de Taski werkwagen.
 

“We zijn ook trots op ons nieuwe doseersysteem. Hiermee kan nooit meer worden gedoseerd dan voor de juiste mengverhouding nodig is, We vinden dat erg belangrijk, minder chemie zorgt voor een lagere milieubelasting” .

Dat laatste lijkt voor een chemieleverancier wel wat vreemd, maar volgens Baars is dat het niet. “We werken nu met concentraat. Dat bespaart transport- en opslagkosten en dat is in het belang van onze klanten. Niemand is immers gebaat bij het kostbare vervoer van grote hoeveelheden water. De afnemers van onze klanten hebben er ook voordeel aan omdat ons doseersysteem ervoor zocht dat met de juiste hoeveelheid wordt schoongemaakt, waardoor een optimaal resultaat wordt bereikt. Voor ons is het leveren van concentraat niet alleen milieutechnisch interessant,maar ook commercieel.”

MVO gaat hem ook vooral over om wat men doet en dat hoeft niet alleen het leveren van producten te zijn. Zo werd onlangs een bijeenkomst belegd over klimaatverandering. Baars: “We hebben op 26 april ruim honderd toonaangevende vertegenwoordigers van het Europese bedrijfsleven bij elkaar gebracht om te kijken hoe de industrie de klimaatverandering kan keren. Belangrijk doel was om een gezamenlijke visie te ontwikkelen over de vermindering van CO2-uitstoot enm het terugdringen van industrieel afval. Daarbij zien we het broeikasgas nu als een vorm van industrieel afval en dat beïnvloedt de manier waarop we ernaar kijken. Op de bijeenkomst werden onderling de manieren besproken waarop bedrijven in hun activiteiten het terugdringen van klimaateffecten op hebben genomen. Wij presenteerden onder andere ons global responibility report waarin we hebben vastgelegd dat we in 2013 onze CO2-uitstoot met een kwart willen hebben verminderd. Dat is bijna drie maal zoveel als in onze doelstelling uit 2008. Daarnaast kwamen waterbesparing en het verminderen van de afvalstroom aan de orde. Meer over dit rapport kunnen jullie lezers vinden op www.diversey.com/2009GRR.”
 
 
Nil
fisk Advance
Tijdens de ISSA/Interclean spraken we met Joergen Jensen, president & CEO van Nilfisk-Advance A/S. We stelden hem enige vragen over de marktpositie van zowel Nilfisk als Viper.
 
Wat is volgens u de kracht van Nilfisk-Advance?
“Ons bedrijf is gebouwd rond drie uitgangspunten: de producten, onze klantfocus en het ontwikkelen van oplossingen. Wij richten ons op het ontwikkelen en aanbieden van het juiste product voor de juiste toepassing bij onze klanten. Onze producten hebben specifieke eigenschappen. Allereerst een hoge kwaliteit, ten tweede een al even hoge betrouwbaarheid en ten slotte een meer dan gemiddeld gebruiksgemak.” Maar ze zijn dan ook duurde. “Dat is maar hoe je het bekijkt. De aanschafprijs mag dan wat hoger zijn, maar dat verdien je terug door de langere levensduur. Bovendien is de prijs voor veel klanten eigenlijk minder relevant. Ze zoeken een oplossing voor hun probleem en de investering in de machine verschuift helemaal naar de achtergrond als je de andere belangrijke factor in het schoonmaakproces meeneemt: de arbeidkosten.”
 
Hoe belangrijk is de machine eigenlijk in dat schoonmaakproces?
Het meest belangrijke is de menselijke factor. Je kunt nog zo’n goede machine hebben, als de schoonmaker geen inzicht heeft, houdt alles op. Onze machines maken het verschil tussen al dan niet schoon. Als ze ingezet zijn, moet je het verschil zien met een gedeelte dat nog niet gereinigd is. De man of vrouw op of achter de machine moet echter zien of de reiniging goed genoeg is geweest en indien nodig opnieuw een reinigingsgang maken. Hij of zij moet daarvoor nog meer oog hebben dan de klant. Je wilt immers niet dat die constateert dat bijvoorbeeld een vloer niet schoon genoeg is. Training van schoonmaakmedewerkers is dan ook minstens even belangrijk als goed materiaal.”
 
Wat betekent het Ecoflex-principe?
Dit is een concept dat niet alleen groen is maar ook schoon. Hiermee willen we de invloed van schoonmaak op het milieu terugdringen. De schoonmaker kan bij een Ecoflexmachine zelf de gebruikte waterhoeveelheid, het eventuele gebruik van chemicaliën en de hoeveelheid daarvan en de borsteldruk regelen. Ook hier is de menselijke factor dus weer essentieel, vooral door een juist gebruik van de flexibiliteit van onze machine. De bediener kijkt naar de vervuilingsgraad en de schoonmaakeisen en past de werking met een simpele druk op de knop aan. Het idee achter Ecoflex is dat er geen standaardsituaties zijn en dus ook geen standaardoplossingen.” Hoort bij ecologisch schoonmaken niet de hele keten, dus inclusief recycling van de machines? “Ja, dat klopt. Op het moment is er echter nog geen vraag vanuit de professionele markt naar recyclebaarheid, maar ik ben er zeker van dat die vraag er wel zal komen. We kijken er dus nu al naar.”
 
We merken in Nederland een groot verschil in marktbenadering tussen Nilfisk en haar B-merk Viper. Als Viper toch uit de Nilfiskstal komt, waarom wordt er dan niet voor gekozen om net als bij Alto de naam Nilfisk te vermelden?
“We zouden dan verkeerde verwachtingen wekken. Laat ik voorop stellen dat Viper gewoon een goed merk is waar we volledig achter staan, maar het is wel zo dat het een minder geavanceerd merk is. De machines zijn allemaal wat minder geavanceerd uitgevoerd en ook de te verwachten levensduur is iets lager. Als we Nilfisk prominent in de merknaam zouden vermelden, zou dat een afbreukrisico zijn. Mensen verwachten dan gewoon dezelfde prestaties van ons B-merk als van onze A-merken en dat kun je dan niet waarmaken.”
 
Nederland heeft een groot aantal distributeurs die verschillende merken voeren. In lang niet alle gevallen wordt het B-merk Viper gevoerd. Je ziet vaak dat Nilfisk in combinatie met een ander B-merk wordt aangeboden.
“Dat is inderdaad een bron van zorg. Kennelijk zijn deze leveranciers niet overtuigd van de meerwaarde van Viper. Daar gaan we zeker aandacht aan besteden, want hoewel we hier over een secundair merk spreken, is het kwalitatief in zijn klasse wel hoogwaardig en verdient het een plaats in het assortiment. De duurzaamheid is beter dan de prijs doet vermoeden omdat we een strenge kwaliteitscontrole hebben bij de productie. Ik denk dat het assortiment vaak historisch opgebouwd is. Aan ons de taak om de bestelgewoonte van leveranciers te doorbreken.“ Er is ook sprake van directe levering, waarbij de distributeur buiten spel wordt gezet. We horen dat die daar niet gelukkig mee zijn. “Dat is voorstelbaar en het is denk ik ook geen ideale situatie. Misschien moeten de groothandels in dit verband ook eens kijken naar hun eigen verkoopinspanningen voor ons merk. Als de omzet van via het gebruikelijke kanaal achterblijft, gaat een fabrikant natuurlijk wel op zoek naar andere mogelijkheden.”
 
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren