• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

ING: facilitaire dienstverlening onder druk

Nieuws 28 november 2011

ING: Facilitaire dienstverlener zoekt groei
ING meldt dat in 2011 en 2012 de marges onder druk blijven staan in de facilitaire sector. De verwachte omzetgroei is in deze jaren respectievelijk: +0,8% en 0,0%. In de eerste helft van 2011 nam de vraag naar facilitaire diensten licht toe. Voor de rest van 2011 en 2012 wordt door ING Economisch Bureau stagnatie en in sommige branches krimp verwacht. Een terugkerend fenomeen in magere jaren, integrated facility management, wordt ook nu door verschillende facilitaire partijen als reële optie genoemd. Hierbij worden diverse facilitaire diensten gebundeld aangeboden.
 
Vraag en prijs in schoonmaakbranche onder druk
Het komende jaar valt er weinig verbetering te verwachten binnen de schoonmaakbranche. De tarieven en de vraag naar diensten van de branche staan onder druk. De omzetgroei die zich aan het eind van 2010 manifesteerde wordt daardoor omgebogen naar stagnatie in 2011 en een lichte krimp in 2012 (-1,5%). Dit wordt veroorzaakt doordat organisaties hun bezuinigingsdoelstellingen deels in de schoonmaakbranche proberen te realiseren.
 
Loonstijging zet marges in beveiliging onder druk
De omzetontwikkeling van de verzadigde beveilingsbranche zal ook de komende tijd gedreven worden door de prijsontwikkeling. De bezuinigingen van private en publieke organisaties dalen deels neer in de sector. De omzetgroei zal voor 2011 als geheel en 2012 dan ook beperkt zijn (respectievelijk +1,0% en +0,5%). Doordat opdrachtgevers vragen om een goede dienstverlening voor een lage prijs, kan de loonkostenstijging veelal niet doorberekend worden aan de klant.
 
Bedrijfsrestaurants voorlopig niet op oude niveau
Het herstel van bedrijfsrestaurants en cateringbedrijven zette in de eerste helft van 2011 door en verwacht wordt dat 2011 goed wordt afgesloten (+2,3%). De omzetontwikkeling wordt echter bepaald door de prijs. Ook in 2012 wordt – door prijsgedreven – groei verwacht (+2,5%). In de resterende maanden van 2011 zal de consument minder besteden. Binnen de bedrijfscatering zal dit ook voelbaar zijn. Hoewel de broodtrommel op kantoor de laatste jaren passé was en het aantal lunchrooms en kantines toenam, kan dit hierdoor kenteren.
 
Meer achtergronden en cijfers, vindt u in de bijlage: Kwartaalbericht Zakelijke Dienstverlening van het ING Economisch Bureau.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren