• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

ING: Aantal faillissementen in 2018 naar laagste niveau van de eeuw

Nieuws 9 augustus 2018

ING: Aantal faillissementen in 2018 naar laagste niveau van de eeuw

Het aantal faillissementen dit jaar zal met 10% dalen naar het laagste niveau van deze eeuw, dat verwacht het ING Economisch Bureau. De daling is wel minder sterk dan voorgaande jaren. Ondanks de goede economische vooruitzichten, staan bedrijven ook voor structurele uitdagingen, zoals veranderend consumentengedrag en het ontstaan van nieuwe markten. Hoewel de kans op faillissement voor starters en volwassen bedrijven gelijk is, zijn de oorzaken daarentegen veelal verschillend.
Kaalslag in de zorg en de winkelstraat
In de eerste helft van 2018 zijn er 1829 bedrijven failliet gegaan, 13% minder vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. In de meeste sectoren gingen minder bedrijven failliet. De grootste dalingen deden zich voor in de bouw (-22%) en de zakelijke dienstverlening, waar schoonmaak deel van uitmaakt (-18%). Beide sectoren profiteren van de goed draaiende economie.
Alleen in de detailhandel (+4%) en de zorg (+15%) gingen meer bedrijven bankroet. De zorgsector kampt nog altijd met de nasleep van doorgevoerde hervormingen en bezuinigingen in voorgaande jaren. In de detailhandel verkeren veel winkeliers, ondanks stijgende consumentenbestedingen, structureel in zwaar weer.
10% minder faillissementen in 2018
Het ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal faillissementen in 2018 met 10% daalt naar het laagste niveau van deze eeuw. Katinka Jongkind, econoom mkb bij het ING Economisch Bureau: “De verwachte daling van 10% is minder sterk dan voorgaande jaren. Enerzijds gaan er minder bedrijven failliet vanwege de aanhoudend gunstige economische vooruitzichten. Anderzijds staan bedrijven ook voor structurele uitdagingen, zoals veranderend consumentengedrag, nieuwe technologieën en het ontstaan van nieuwe markten. Het is daarom van belang dat bedrijven mee veranderen met deze ontwikkelingen om levensvatbaar te blijven.”
Kans op faillissement gelijk, oorzaken verschillend
Uit een analyse onder mkb-bedrijven blijkt dat de kans op faillissement (gemeten op totaal aantal bedrijven in de betreffende leeftijdscategorie) tussen startende (jonger dan 3 jaar) en volwassen (ouder dan 10 jaar) bedrijven vrijwel gelijk is. De oorzaken waardoor een bedrijf failliet gaat zijn voor de zeer jonge en oudere bedrijven wel degelijk verschillend. Zo hebben startende bedrijven vaker problemen met het aantrekken van groeikapitaal en spelen volwassen bedrijven te laat in op veranderende marktontwikkelingen, zoals digitalisering, nieuwe technologieën of veranderend klantgedrag.
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren